Menemättä toimivan ja houkuttelevan verkkokaupan perusedellytyksiin, joista olemme julkaisseet blogeja jo aiemmin (kuten hakukonenäkyvyyden merkitys, tuotteiden selattavuus ja ostopolun helppous), ja käsittelemättä maksuaikakampanjoiden hyötyjä (kuten ostopäätöksen helpottaminen ja siten lisämyynti sekä keskioston euromääräisen arvon kasvaminen), kerron, miten rakennetaan hyvä kampanjakokonaisuus maksutapa- ja rahoituskampanjoineen. Lue kuinka haukkaat maksimihyödyn sesongeista ja lataa tarkistuslista kampanjan rakentamiseen täältä.

 

 1. Mikä on kampanjasi tavoite?

Pienempikin maksuaikakampanja kannattaa sunnitella niin että tavoitteet ovat lähtökohtana, sen sijaan että vain tarjottaisiin ”jotain kivaa”, kun kerran naapurikin tarjoaa. Selkeä tavoite helpottaa suunnittelua ja siten oikeiden työkalujen/metodejen valintaa, lisäksi näin kampanjan onnistumista on paljon helpompi seurata. Karkeasti ajateltuna, kampanja voi tähdätä joko keskioston nostamiseen tai tietyn tuotteen/ tuoteryhmän myynnin edistämiseen. Tottakai kampanjaa kannattaa tarjota kaikille tuotteille mutta omassa mielessä kannattaa silti pitää se ensisijainen tavoite ja siihen liittyvä tuoteryhmä.

 

 2. Muistitko määritellä?

Kun kampanjan pääasiallinen tavoite on selkeä, on syytä tehdä tiettyjä määrittelyjä. Yleensä kampanja kytketään esimerkiksi johonkin tiettyyn ajankohtaan, kuten Black Friday-myyntipäivään, jouluun tai johonkin toiseen sesonkiin. Pääasia on kuitenkin se, että kampanjalla on määräaika – mieluiten sellainen, jonka asiakas mieltää luontevaksi ja omaan elämäänsä tangeeraavaksi. Yleiset juhlapyhät ja erityisesti edellä mainittu joulu ovat tästä malliesimerkkejä.

On myös hyvä tässä kohtaa mainita, etteivät jatkuvat alennukset ole tehokkain keino edistää myyntiä, eivätkä ne ainakaan nopeuta ostopäätöstä. Tästäkin syystä kampanja-aikaa kannattaa rajoittaa. Tämä mahdollistaa myös tehokkaan ennakkomarkkinoinnin jonka avulla asiakkaalle voidaan luoda mahdollisuus odottaa kampanjaa jo etukäteen – parhaassa tapauksessa sana ja mielenkiinto leviää jo ennen kampanjan alkua, ohjaten sivullesi enemmän liikennettä heti kampanjan alkumetreillä.

Kilpailijoita kannattaa myös benchmarkata etismällä esimerkiksi tuotteita joissa voit erottautua muista tarjoamallasi lisäarvolla: Tietyyille avaintuotteille kohdistettu alennus voi tuoda liikennettä juuri sinun verkkokauppaasi, mutta entistä parempi vaihtoehto on se jos pystyt tarjoamaan jotain erityisiä ja uniikkeja etuja. Esimerkiksi joulun alla voisi tarjota joululahjapaketointia – joko maksullisena lisäpalveluna tai esimerkiksi veloituksetta tietyn hintaisille ostoksille. Mikä olisikaan sen parempaa, kuin tilata lahja vaivattomasti verkkokaupasta ja saada se vielä valmiiksi paketoituna?

Osana määrittelyä kannattaa ehdottomasti (myös edellä mainittujen etujen osalta) tunnistaa ja torpata myös mahdolliset riskit: Toimitusten sujuvuuden on oltava saumatonta, sillä asiakkaalla ei ole varaa myöhästyneisiin lahjoihin. On syytä huolehtia myös siitä, että mahdolliset lisäpalvelut pystytään toteuttamaan luvatusti. Ylipäätään kannattaa varmistautua myös siitä, ettei tavara vain missään nimessä lopu kesken kampanjan.

 

 3. Boostia rahoituskampanjasta?

Kun haluat boostata myyntiä, kannattaa osana kampanja-kokonaisuutta aloittaa maksutapoihin liittyvä rahoituskampanja. Maksuratkaisuna lasku houkuttelee usein ihmisiä helppoudellaan ja laskutusjakson suomalla maksuajalla. Vielä tehokkaampaa on kuitenkin tarjota ja mainostaa erämaksua, jonka puitteissa asiakas voi maksaa ostoksensa useammassa erässä. Molemmat keinot tähtäävät samaan lopputulokseen: ostopäätöksen helpottumiseen ja keskioston kasvattamiseen.

Rahoituskampanjankin osalta kannattaa miettiä, kuinka se tukee myyntiä ja minkä tuotteiden myyntiä sen erityisesti haluaa kasvattavan. Joka tapauksessa, ratkaisun tulee olla asiakkaalle helppo ja vaivaton sekä turvallinen ja selkeä.

Verkkokauppiaana sinun kannattaa myös miettiä omia etujasi: hyödynnä kampanja niin, että voit sen avulla erottautua kilpailijoista ja varmista myös samalla käytännön asiat, kuten tilitysten nopeus ja varmuus sinulle  (onko luottoriski rahoittajalla vai sinulla) sekä koko prosessin helppous. Vaikeaksi menevä maksuratkaisu ei edistä myyntiä, sen sijaan asiakas uuvahtaa kassalle ja pahimmassa tapauksessa kauppa jää kokonaan syntymättä. Muista tarkistaa myös rahoituskumppanisi luotettavuus ja ehtojen läpinäkyvyys.

 

4. Mainosta rahoitusyhtiön avulla

Kun kaikki muu on mietitty, kannattaa katse kääntää vielä markkinointiin. Kampanjaa kannattaa esitellä paitsi verkkokaupassa yleisesti, myös kassalla ja erityisesti niiden tiettyjen, tarkkaan valittujen tuotteiden yhteydessä. Kampanjaa kannattaa ehdottomasti mainostaa aktiivisesti myös somessa ja bannerimainoksien avulla. Lisäksi myös sähköpostiviestintää kannattaa harkita. Mainostaessa asiakkaalle kannattaa korostaa rahoituksen etuja sekä helppoutta ja turvallisuutta – myös kumppanin luotettavuutta kannattaa yleisesti sivuta.

Vinkkinä voin vielä mainita, että parhaat rahoitusyhtiöt yleensä auttavat myös kampanjamateriaalien kanssa, eli saat useimmiten rahoitusyhtiöltä ainakin peruskoon bannerit itse rahoituskampanjaa varten. Sinun ei tarvitse kuin viedä ne näkyviin haluamiisi kanaviin.

 

5. Käytä etenkin joulumyynti eduksesi

Sesonkeihin ja etenkin joulumyyntiin ja sen edistämiseen kaikin mahdollisin keinoin kannattaa panostaa myös siksi, että se voi toimia ns. "sisäänheittäjänä". Joulumyynnille onkin tyypillistä, että ihmiset ovat valmiita ostamaan ja tutustuvat niin ollen myös uusiin kauppoihin lahjoja etsiessään. Kun tässä hetkessä saat asiakkaalta sen tärkeän ensioston ja onnistut täyttämään tai jopa ylittämään asiakkaan odotukset, on sinulla oiva mahdollisuus saada hänestä palaava ostaja tai suosittelija – tai ehkä jopa faniksi muuttuva kanta-asiakas.

 

Lataa tarkistuslista maksuaikakampanjan rakentamiseen

 


 

Tuomas Kinnunen

Tuomas Kinnunen

Yhteyspäällikkö, Svea WebPay

 

Topics: erämaksu, verkkokauppa, sesongit, kampanja, b2b

Uusinta Twitterissä