Maksupäätteet ovat perinteisesti olleet aika yksinkertaisia laitteita ja niillä on ollut käytännössä yksi tehtävä: veloittaa rahat asiakkaan kortilta. Mutta miksei maksupääte voisi tehdä muutakin kuin viedä asiakkaan rahat? Nyt älykkyys on tullut Maksuturvan maksupäätteisiin ja ne voi ohjelmoida suorittamaan mitä erilaisimpia toimintoja. Ne voivat kysyä kysymyksiä, tehdä lisämyyntiä, markkinoida uusia tuotteita tai toivottaa vaikkapa hyvää pääsiäistä tai turvallista matkaa.

Helsingissä järjestettiin juuri Pohjoismaiden johtava Internet of Things -tapahtuma, jossa aiheina olivat mm. kommunikoiminen koneiden kanssa. No, maksupääte ei nyt vielä osaa vastata tai reagoida asiakkaan tunnetiloihin, mutta se voi kyllä hoitaa monia kassahenkilön työtä helpottavia tehtäviä. Yksi kätevimmistä toiminnoista on Happy or Not -kysely, jossa maksutapahtuman yhteydessä asiakkaalle näytetään erilaisia hymynaamoja, joista asiakas voi valita mielentilaansa vastaavan. Kyseessä on siis tyytyväisyyskysely, johon vastaamiseen asiakkaalla ei mene sekuntia kauempaa. Nykyajan emoji-maailmassa asiakkaalle on myös luontevaa kuvata mielentilaansa hymynaamalla.

Happy or Not -kyselyn lisäksi maksupääte voi tehdä lisämyyntiä esimerkiksi ehdottamalla asiakkaalle ajankohtaisia tarjouksia. Maksupääte voi vaikkapa tarjota asiakkaalle 2 paria sukkia hintaan 10 €, 3 paria sukkia hintaan 12 € tai 4 paria sukkia hintaan 15 € ja asiakas voi tehdä valinnan napin  painalluksella. Maksupääte lisää hinnan loppusummaan automaattisesti. Sama periaate toimii vaikkapa tippien kohdalla. Maksupääte voi myös tulostaa automaattisesti maksun jälkeen alennuskupongin ja toivottaa turvallista matkaa. Vaihtoehtoisesti maksupääte voi kertoa asiakkaalle vaikkapa tulevista tapahtumista tai kampanjoista. Happy or Not -kysely on asiakkaalle siinäkin mielessä helppo, ettei palautetta tarvitse antaa suoraan kassahenkilölle. Myöskään kassahenkilön ei tarvitse kysyä asiakkaalta palautetta tai tehdä väkinäistä lisämyyntiä. Mikä siunaus meille vähäpuheisille suomalaisille!

Teknisesti erilaiset kyselyt, lisämyynnit, tervehdykset ja muut ovat ns. ”tauluja”. Kassajärjestelmän toimittaja voi luoda yrityksen tarpeiden perusteella periaatteessa rajattomasti erilaisia tauluja. Taulun ei tarvitse välttämättä olla viestinnällinen tai reaktiivinen, vaan se voi olla myös esimerkiksi yrityksen logo tai slogan. Periaate tekniikassa siis on, että kassajärjestelmästä viestitetään maksupäätteelle, mitä sen tulee maksutapahtuman yhteydessä tehdä tai millainen taulu sen tulee näyttää. Maksupääte välittää sitten vaikkapa tyytyväisyyskyselyn tulokset kassajärjestelmään ja data voidaan joko prosessoida kassajärjestelmässä tai ulkopuolisen toimijan toimesta. Datasta voidaan tehdä erinäisiä tilastoja esimerkiksi myyjänumeron perusteella: se, joka myyjistä kerää eniten positiivista palautetta, saa vaikka pienen bonuksen.

Kaiken kaikkiaan, melkeinpä vain mielikuvitus on rajana sille, mitä maksupääte voi nykyään tehdä. Se ei ole enää pelkkä maksamisen päätelaite. Se voi helpottaa kassahenkilön työtä ja kerätä tärkeää tietoa yritykselle. Se voi tehdä vaivatonta ja hienotunteista lisämyyntiä. Se voi tarjota asiakkaille helpon tavan antaa palautetta ja piristää asiakkaiden päivää esimerkiksi hauskoilla ja sympaattisilla tervehdyksillä. Jatkossa ominaisuudet tulevat varmasti vielä kehittymään edelleen - kuka tietää miten voimme tulevaisuudessa kommunikoida maksupäätteen kanssa!

 Tutustu Maksuturvan monipuoliseen maksupäätevalikoimaan

 

Topics: maksupäätteet

Uusinta Twitterissä