Black Friday on täällä taas! Perjantaina tämä 24 h hintajuhla käynnistyy, eikä siinä kaikki- heti seuraavana maanantaina onkin Cyber Monday. Nämä suositut shoppailupäivät pistävät ostoskansan liikkeelle, sekä kaupoilla että verkossa. Sesongeilla ja brändätyillä shoppailupäivillä onkin merkittävä vaikutus asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Verkkokauppiaan kannattaa hyödyntää teemapäiviä ja niiden avulla kiihdyttää loppuvuoden myyntiä. Yhdysvalloista peräisin olevat ostospäivät ovat lähteneet kovaan kasvuun myös Suomessa. Asiakkaat osaavatkin odottaa verkkokaupoilta tietynlaisia alennuksia sekä tarjontaa eri sesonkeina, ja verkkokaupan tulee täyttää asiakkaiden odotukset, jos haluaa saada parhaan hyödyn tästä momentumista. Tässä viime hetken vinkit verkkokauppiaalle:

1. Suunnittele

Vielä parisen vuotta sitten Black Friday-myynti keskittyi juuri yhdelle marraskuiselle perjantaille. Nykyään Black Friday- kampanjat käynnistyvät jo paljon ennen tätä, monessa verkkokaupassa ja liikkeessä onkin käynnissä "Black Week"- kokonainen viikko täynnä alennuksia ja tarjouksia joka huipentuu perjantain pääpäivään. Kampanjoita on paljon, joten omaa myyntiä kannattaa suunnitella jotta saa kaikki hyödyt irti teemapäivästä. 

Black_Friday.png

Miten sitten erottua joukosta? Lähestymistapoja on monia; kauppias voi esimerkiksi panostaa varaston tyhjennysmyyntiin tarjoamalla huonosti myyviä tuotteita alennettuun hintaan tai vaihtoehtoisesti tarjota huimia alennuksia kaikista tuotteista- tavoitteena haalia mahdollisimman paljon uusia asiakkaita. Kampanjaa ei välttämättä tarvitse suunnitella itse, sillä monet kumppanit tarjoavat Black Fridayn kunniaksi erilaisia kampanjoita asiakkailleen hyödynnettäväksi, nähin tarvitsee siis vain osallistua.  

 

2. Helpota ostoprosessia

Ostoksen teko tulisi olla asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja mutkatonta. Yhä useampi shoppailee mobiililaitteella, joten on tärkeää varmistaa että verkkosivut ovat optimoituja eri laitteille ja että maksaminen sujuu helposti myös mobiilissa. Ostosten määrää ja ostoskorin loppusummaa voi kasvattaa tarjoamalla monipuolisia maksutapoja, kuten esimerkiksi puhelimella maksamista, ja mobiilimaksuista Masterpassia. Masterpass on digitaalinen lompakko, joka kerää kaikki kortti- ja ostotiedot yhteen paikkaan-  asiakkaan ei siis tarvitse etsiskellä verkkopankkitunnuksia, vaan maksun voi hoitaa nopeasti pankin omassa mobiilisovelluksessa. 

 

3. Hyödynnä somekanavia

Sosiaalinen media on oiva kampanjointikanava. Somekanaviissa voi esimerkiksi järjestää Black Friday-kilpailun, tarjota esimakua tulevista alennuksista ja mainostaa päivän tuotteita. Kilpailu näkyvyydestä on kovaa, joten someaktiivisuuden tärkeys korostuu. Visuaalisuuteen kannattaa panostaa ja verkkokaupan ulokoasua voi hyvin muokata teemaan sopivaksi. Somekanavia ja verkkosivuja kannattaa päivittää aktiivisesti jotta hakukoneoptimointi pysyy mahdollisimman hyvänä.

 

4. Käynnistä joulumyynti

Syksyn teemapäivien ohella kannattaa käynnistää joulumyynti. Asiakkaita voi muistuttaa lähestyvästä juhlapyhästä kertomalla tulevista alennuksista tai tarjoamalla ostaneille myöhemmin hyödynnettävää alennuskoodia. Tässä on myös hyvä mahdollisuus mainita palautustyökaluista ja maksuvaihtoehdoista; asiakkaille kannatta esimerkiksi tarjota erämaksua näin ollen lahjojen maksun voi hoitaa rauhassa vasta joulukiireiden jälkeen, itselle sopivan aikataulun mukaan.

 Analyysi_taulukko

5. Analysoi ja opi

Miten meni? Suosittujen myyntiäpäivien jälkeen kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään tulosta. Miten myynti meni, onnistuiko kampanja ja mitä olisi voinut tehdä toisin?Kuluttajien ostokäyttäytymistä kannattaa analysoida, sillä näistä opeista on varmasti hyötyä tulevaisuudessa. Mitkä maksutavat olivat suosittuja, tilattinko tuotteita kotiin vai noudettiinko ne liikkeestä, olivatko ostoskorit normaalia suurempia? Mihin aikaan ostokset tehtiin? Kaikki tämä auttaa valmistautumaan paremmin seuraavaan vuoteen.

 

 

Lataa opas: Verkkokauppiaan vuosikalenteri   

 


Juho Kekkonen

Juho Kekkonen

Kirjoittaja on Maksuturvan asiakkuuspäällikkö.

 

 

 

Topics: myynti, verkkokauppa, maksutavat, sesongit, kampanja

Uusinta Twitterissä