D-Congress- yksi pohjoismaiden suurimmista eCommerce- tapahtumista oli jälleen kerran menestys. Tänä vuonna tapahtumassa oli mukana ennätysmäärä osallistujia, näytteilleasettajia ja puhujia. D-Congress oli antoisa päivä täynnä ajankohtaista informaatiota, kiinnostavia keskusteluita ja inspiraatiota.

Tällä kerralla D-Congress- messuilla käsiteltiin erittäin kiinnostavia aiheita. Kuumia puheenaiheita oli mm. uudet innovaatiot, digitalisaatio, B2B-ratkaisut ja GDPR. Onkin varsin tärkeää että jokainen tekijä kasvavalla payments-alalla osaa hyödyntää omia vahvuuksia sekä samalla tiedostaa heikkoutensa. Missä juuri me olemme hyviä? Miten voimme olla innovatiivisia ja samalla kehittää ratkaisuja jotka todella toimivat? Päivän aikana eri yrityksiä ja brändejä edustavat puhujat kertoivat kuinka he ovat toteuttaneet ideoitaan ja ratkaisseet ajankohtaisia ongelmia. 

 

Ostokokemus on muuttunut digitalisaation myötä 

Ostokäyttäytymisemme on muuttunut viime vuosina radikaalisti. Kuluttajat ovat tottuneet saumattomaan ostokokemukseen joka toimii samalla tavalla käytetystä kanavasta riippumatta. Yhä useampi asioi verkossa mobiililaitteella- joten viimeistään nyt on korkea aika asennoitua mobiilimaailmaan. Kauppiaiden ja palveluntarjoajien kannattaa panostaa siihen että palvelut ja myynti soveltuu myös mobiilialustalle.  Kauppiaalle digitalisaatio antaa mahdollisuuden uudistaa koko ostokokemus. Toimivien tukipalveluiden ja työkalujen, kuten esim. raportointi- ja palautustenhallinta työkalujen avulla verkkokauppias voi keskittyä täysin ostokokemuksen parantamiseen. 

Maksuturva_D-Congress.png Martina, Robin Masterpassilta ja Tomas Göteborgissa.

Suositut maksutavat Euroopassa

Maksaminen kuuluu ostokokemuksen peruspilareihin. Verkkokaupassa kannattaa tarjota monipuolisesti maksutapoja, jotta jokaiselle asiakkaalle löytyy varmasti se mieluisin maksutapa. Maksutapojen suosittuus vaihtelee vahvasti eri Euroopan maiden välillä. Joissakin maissa kuluttajat maksavat mielellään verkkopankkimaksulla, kun taas joissakin maissa selkeästi suositaan vaikkapa laskua ja korttimaksua. Mobiilimaksut tosin ovat kasvava trendi ihan kaikkialla. PSD2- direktiivi tulee vaikuttamaan kaikkien toimintaan jollakin tavalla. Direktiivin seurauksena tulee varmaan myös maksutapojen tarjonta muuttumaan kun palveluntarjoajat voivat saada mahdollisuuden käsitellä kuluttajan pankkitiliä aivan uudella tavalla. Kehitys payments-alalla ei tule loppumaan, sen sijaan kehitys on jatkuvaa ja nopeaa. PSD2- direktiivi tuo mukanaan paljon uusia mahdollisuuksia sekä verkkokauppiaille että palveluntarjoajille- voidaan siis hyvin sanoa että elämme erittäin kiinnostavaa aikaa. 


GDPR tulee

GDPR - General Data Protection Regulation- asetus astuu voimaan 25 toukokuuta.  Monelle tämä aiheuttaa stressiä ja harmaita hiuksia, mutta asetuksen ei välttämättä tarvitse ollenkaan olla huono asia - verkkokauppiaalle GDPR avaa uusia mahdollisuuksia ja antaa mahdollisuuden saada kaikki hyödyt irti asiakastietokannasta. Messujen aikana oli paljon puhetta GDPR-asetuksesta sekä lyhyt esitys jossa tiivistettiin GDPR ja markkinointiin liittyvät keskeiset asiat intensiivisesti.

Esityksessä mainittuja asioita:

  • Rutiinit ja prosessit – varmista että prosessit ovat kunnossa ja että tietokanta tarkistetaan rutiiniomaisesti
  • Tietojen minimoitni – yksi GDPR-asetuksen perusideoista on se että tietoa on vain se tarvittava määrä, ei yhtään enempää
  • The right to be forgotten – GDPR vahvistaa yksilön oikeuksia kontrolloida henkilötietojaan

Lue lisää GDPR- asetuksesta.

 Haluamme vielä kerran kiittää kaikkia jotka osallistuivat #kysymaksamisesta goes Sweden videosarjaan- mini-sarja jonka tuotimme #kysymaksamisesta-videosarjamme spin off ruotsi versiona. Katso videot täältä.

   

 

  

Martina Flygar, Maksuturva

Martina Flygar

Kirjoittaja on Maksuturvan markkinointi ja viestintäkoordinattori.

 

 

Topics: D-Congress

Uusinta Twitterissä