Kansainvälisen tutkimuksen mukaan verkkokauppiaat, jotka seuraavat myyntilukujaan, ovat havainneet keskimäärin 18 % kasvun myynnissä otettuaan PayPalin Express Checkout -palvelun käyttöön (Ipsos 2011). Mikä tekee PayPalilla, Masterpassilla ja muilla digitaalisilla lompakoilla maksamisesta sitten niin helppoa, että se kasvattaa myyntiä?

Kun ostajalla on mahdollisuus tallentaa maksukorttinsa ja osoitetietonsa palveluihin kertaalleen, onnistuu ostaminen jatkossa Express Checkout -periaatteella, eli helposti ja nopeasti ilman ainaista maksukortin esiin kaivamista ja kortin numeron sekä osoitetietojen täyttämistä.

 

Miksi asiakkaan tietojen muistaminen on tärkeää?

Kun asiakas tekee ostoksia usein ja on jo valmiiksi rekisteröitynyt sekä tallettanut debit- tai credit-kortin ja osoitetietonsa kauppaan, on ostokokemus erittäin mukava. Kanta-asiakkaita kannattaakin hemmotella heidän tietojensa muistamisella ja helpolla ostamisella. Tämä muuttuu jatkuvasti tärkeämmäksi, kun asiakkaat ovat tottuneet asioinnin helppouteen: palveluihin kirjautuminen onnistuu yhä useammin esimerkiksi Facebook-tunnusten avulla ja niinpä alkaa olla myös normi, että omat tiedot pysyvät tallessa aiemmin vierailluissa palveluissa.

 

Milloin kanta-asiakkuus kannattaa mahdollistaa?

Asiakaskokemus saattaa olla todella huono, jos sama henkilö ostaa samalta kauppiaalta useita kertoja vuoden, kuukauden tai jopa viikon sisällä – ja kuitenkin hänen täytyy tilausta tehdessään täyttää tietonsa joka kerta uudestaan. Jos maksaminen tuntuu vaikealta, saattaa tilaus jäädä pahimmillaan kokonaan tekemättä. Tämän toistuessa ostoskorien läpimenoprosentti kärsii huomattavasti. Kerran syötettyjen tietojen löytyminen valmiiksi kauppiaan puolelta tekee palaavalle asiakkaalle tilausprosessista todella suoraviivaisen.

Jos asiakaskunta tekee useimmiten vain kertaostoksia, eikä kanta-asiakkaita juurikaan ole, kannattaa huolehtia, että tarjolla on kuitenkin Masterpassin, MobilePayn ja PayPalin tapaiset maksutavat. Tällaiset digilompakot ja maksuapplikaatiot ovat käteviä maksutapoja ja mahdollistavat mahdollisimman helpon ostamisen niille satunnaisille asiakkaille, joilla on jokin näistä palveluista ennestään käytössä.

 

Miten maksutiedot voi tallentaa?

Kuten todettu, nopea maksaminen etukäteen tallennettujen tietojen ansiosta on mahdollista myös ilman, että asiakkaalla on tili esimerkiksi Masterpassiin tai PayPaliin. Kauppias voi tallentaa asiakkaan maksutiedot suoraan asiakastietoihin helposti maksunvälittäjän avustuksella. Tällöin korttimaksaminen tapahtuu todella suoraviivaisesti, täysin ilman ylimääräisiä välivaiheita, kuten virtuaalilompakkoon tai maksuappiin sisäänkirjautumista. Korttimaksut mahdollistava kumppani vastaa maksutavan toimivuuden lisäksi asiakkaan maksutietojen hallinnoinnista. Kauppiaan ei tarvitse käsitellä tai tallentaa varsinaisia korttitietoja ollenkaan, jolloin kauppiaan ei tarvitse myöskään täyttää korttitietojen käsittelyyn liittyviä PCI DSS Level 1 -tason tietoturvavaatimuksia.

 

Korttitietojen tallentamisella sujuvampaa maksamista

Korttitietojen tallennus on mahdollista erilaisiin veloitustarpeisiin riippumatta siitä, onko kyseessä verkkopalvelu, verkkokauppa tai esimerkiksi mobiiliapplikaatio – kunhan kauppias on mahdollistanut maksukortilla maksamisen sellaisen kumppanin kanssa, joka tarjoaa mahdollisuuden myös korttitietojen säilytykseen. Esimerkiksi Maksuturvan kautta korttitietojen tallentaminen onnistuu, kun kauppias tekee sopimuksen Maksuturvan kanssa korttimaksujen APP-maksamisesta ja/tai toistuvista korttiveloituksista, jonka jälkeen maksukortin rekisteröinti ja sillä maksaminen onnistuu liittämällä palvelu API-rajapinnan avulla verkkokauppaan tai applikaatioon.

 

Ota käyttöön Älykkäät toistuvat veloitukset   

 


Konsta Karvinen

Konsta Karvinen

Kirjoittaja on Maksuturvan Director, Devops ja toinen perustajista.

 

 

 

Topics: maksaminen, express checkout, korttimaksaminen

Uusinta Twitterissä