Oletko koskaan ihmetellyt, miten kiireisessä ja teknologian tehostamassa maailmassa käytetään edelleen suhteettomasti aikaa ruokaostoksiin? Työpäivän jälkeen ajetaan kauppaan ja etsitään ruoka-ainekset loppumattomasta hyllyviidakosta. Vaihtoehdon tarjoaa lähikauppa, mutta siellä on käytävä useammin. Ostoksiin ja niiden suunnitteluun (hävinnyt kauppalistahan on kirjoitettava uusiksi, vaikka harvoin se edellisviikosta mihinkään muuttuu) kuluva aika voidaan mitata tunneissa jo pelkästään yhden viikon aikana.

Kauppalehti ja Taloussanomat raportoivat vastikään ruokaverkkokauppabisneksen käynnistyvän Suomessa. Esimerkiksi Englannissa ja Ruotsissa kauppakassipalveluita on tarjottu kannattavasti jo pitkään, mutta Suomessa tällainen liiketoiminta on vielä kehitysasteella. Muutamat ovat jo yrittäneet, mutta vuosien toiminnan jälkeen ovensa sulkeneen rohkean pioneerin ruokatori.fi:n kaltaiset kohtalot eivät rohkaise toimintaan. Täälläpäin maailmaa pidetään kiinni perinteistä ja käydään edelleen ihan itse kaupassa valitsemassa se oikea merkkinen kahvipaketti.

Kuluttajatutkimuskeskuksen mukaan juuri kuluttajien tottumukset ja lisäksi haasteet ostosten jakelussa hankaloittavat verkkoruokakauppojen nousua. Siksipä haluaisinkin ehdottaa ratkaisuksi Drive-in ruokakauppaa, joka poistaisi pahimmat kompastuskivet ja toisi helpotusta kuluttajien arkeen: hinnat eivät nouse pilviin eikä monimutkaista kylmäketjun huomioivaa jakelujärjestelmää tarvita. Ostoksiin käytetty aika minimoituu, ja kaupassa ennen tuhlatut tunnit voi käyttää vaikka perheen kanssa tai varaamalla itselleen sitä paljon puhuttua omaa aikaa.

Miten tällainen palvelu sitten toimisi?
ruokaverkkokauppa
  1. Kuluttaja suunnittelee ruokaostoksensa verkossa valmiiden reseptien avulla ja tallentaa ostoslistan profiiliinsa.
  2. Vahvistettuaan ja maksettuaan tilauksensa hän ajaa valintansa mukaan heti tai vaikka töiden jälkeen drive-in -pisteeseen, jossa ruokakassi toimitetaan takakonttiin maksukuittia tai -koodia vastaan. Vaihtoehtoisesti auton rekisterinumeron voi ilmoittaa tilauksen yhteydessä, jolloin kuittiakaan ei tarvita.
  3. Sitten vain kotiin ja kokkaamaan!

Entä jos ostoskassin sisältö ei vastaa tilausta? Esimerkiksi hedelmien paino voi olla vaikeaa mitoittaa täsmällisesti tilattuun kilomäärään, tai jokin tuote voi hetkellisesti puuttua kauppiaan valikoimista. Verkkokauppiaan kannalta ei kuitenkaan ole suuri haaste integroida toimintaansa maksujärjestelmä, joka palauttaa erotuksen kuluttajan tilille – tai jopa S-ryhmän tai K-plussan kaltaiselle kanta-asiakaskortille.

Kauppalehden mukaan S-ryhmä ja Kesko ovat lähteneet verkkoruokakaupan toteutukseen varovasti, joten mahdollisuuksia löytyy uusillekin yrittäjille. Kuka ottaa idean käsittelyynsä Suomessa, kuka saa kuluttajat uskomaan palveluunsa, kuka nousee suomalaisen ruokaverkkokaupan ykkösnimeksi? Onhan ruoka tärkeä asia, mutta myönnetään pois: ei se hypermarketin päästä päähän juokseminen kaikkein mieluisin – tai tehokkain – tapa ole kuntoilunkaan kannalta.

Esimerkkejä tällä hetkellä toimivista ruokaverkkokaupoista:

http://www.neljanruoka.fi
http://www.kauppareissu.fi
http://yritys.foodie.fm/

Kirjoittaja:
meija-pontinenMeija Pöntinen
+358 40 8415 278
etunimi.sukunumi@maksuturva.fi

Topics: Blogi, taloussanomat, kauppalehti, verkkokauppa, ruoan verkkokauppa

Uusinta Twitterissä