Kattavat maksutavat tarkoittavat, että verkkokaupassa on mahdollista maksaa ainakin verkkomaksupainikkeiden kautta, credit- ja debit-korteilla, laskulla ja osamaksulla sekä PayPalilla. Miksi useiden eri maksutapojen tarjoaminen on tärkeää?

Forrester totesi raportissaan (Understanding Shopping Cart Abandonment, 2010), että 26 % ostajista hylkää ostoskorinsa, jos verkkokauppa ei tarjoakaan heidän suosimaansa maksutapaa. Kun asiakas saa valita sopivan maksutavan useista eri vaihtoehdoista, voi se kasvattaa verkkokaupan myyntiä tuntuvasti. Eikä vain siksi, että ostaminen voi keskeytyä mieleisen maksutavan puuttuessa - suurempi maksutapavalikoima lisää myös yleisesti verkkokaupan luotettavuutta asiakkaan silmissä.maksutapoja

Luottokortti on kansainvälisellä tasolla yksi käytetyimmistä maksutavoista nettikaupoissa ja selvästi suosituin esimerkiksi Yhdysvalloissa. Suomessa luottokorttien käyttö on vähäisempää, joten maksaminen kannattaa mahdollistaa myös debit-kortilla. Tällöin maksu veloitetaan kortin luoton sijaan suoraan pankkitililtä. Korttimaksut kannattaa mahdollistaa ainakin seuraavilla korteilla: Visa, Visa Electron ja MasterCard. Myös erilaisia maksunvälittäjäpalveluita, kuten PayPalia, käytetään paljon niiden riskittömyyden vuoksi. PayPal mahdollistaa maksamisen pankkitunnuksilla, luottokortilla tai PayPal-tilille ladatulla rahalla, jolloin luottokorttitietoja ei tarvitse antaa nettikaupassa ollenkaan. Verkkokauppiaiden kannattaa tutkia paikallisia mieltymyksiä ja ottaa niiden mukaisesti maksutapoja käyttöön, jos tarkoitus on laajentaa toimintaa myös ulkomaille.

Vaikka luottokortti on ylivoimaisesti suosituin maksutapa Yhdysvalloissa ja joissakin osissa Eurooppaa, Suomessa jopa lähes 70 % verkko-ostoksista maksetaan pankkien verkkomaksuina eli pankkien maksupainikkeita käyttäen.

Verkkopankkitunnuksilla maksaminen on yleistä, sillä moni suomalainen kuluttaja ei omista luottokorttia. Tilisiirto on myös turvallinen maksutapa: korttitietoja ei tarvitse antaa kaupalle, vaan ostoksen voi maksaa pikaisesti kirjautumalla sisään omaan pankkiin. Suomalaisia asiakkaita ajatellen eri verkkopankkien maksupainikkeiden tarjoaminen on siis hyvin tärkeää. Pienempiä pankkeja ei myöskään pidä unohtaa. Ota Nordean, Osuuspankin, Aktian ja DanskeBankin lisäksi valikoimaan myös Handelsbanken, LähiTapiola, POP Pankki, Säästöpankit, S-Pankki sekä Ålandsbanken. Kannattaa siis valita sellainen maksupalveluntarjoaja, jonka palveluun kaikki pankit kuuluvat.

invoice_blogi_vas

Lasku ja erämaksu ovat myös suosittuja maksutapoja. Pidempi maksuaika helpottaa ostopäätöksen tekemistä ja tilaamisen kynnystä madaltaa se, että asiakas pääsee tutustumaan tuotteeseen ennen sen maksamista. Näin asiakkaan ei tarvitse odottaa rahan palautusta, jos päättääkin palauttaa tuotteen.

Laskua kannattaa tarjota maksutavaksi myös yrityksille. Yrityslasku on luonnollinen maksutapa yritysten välisessä kaupankäynnissä ja se mahdollistaa isompienkin ostosten tekemisen kerralla. Lasku on myös verkkokauppiaan kannalta mukava maksutapa, sillä laskupalveluntarjoajat kantavat luottoriskin ja kauppias hyötyy myös siitä, että palveluntarjoaja huolehtii laskujen lähettämisestä asiakkaalle.

 

Verkossa maksaminen on asia, jossa kauppiaan luotettavuudella ja maksutapojen turvallisuudella on suuri merkitys.

Turvallinen verkkomaksaminen on elintärkeää asiakkaiden halukkuudelle ostaa tuotteita ja palveluita verkosta. Ostajia saattaa huolettaa esimerkiksi, että heidän luottokorttitietonsa varastetaan tai että ostettuja tavaroita ei saadakaan. Siksi maksutapojen turvallisuuden korostaminen on tärkeää. Nykyään on saatavilla myös maksupalveluja, joihin sisältyy tyytyväisyystakuu. Asiakkaan riski voidaan poistaa kokonaan, kun maksu tapahtuu maksupalveluntarjoajan kautta ja raha tilitetään verkkokauppiaalle vasta asiakkaan vastaanotettua tuotteen. Kun asiakas voi tehdä ostoksia verkossa huoletta, näkyy se myös myynnissä.

hymy_blogi

Asiakaskokemus heikentyy, jos asiakas ei saa maksaa haluamallaan tavalla. Asiakas valitsee mieluummin tutun ja turvalliseksi todetun maksutavan, sillä uuden palvelun käyttäminen saattaa olla työlästä sekä tehdä olon epävarmaksi. Vaikka kauppiaat tarjoavatkin useita eri maksuvaihtoehtoja kassalla korkeampien konversioprosenttien toivossa, on myös niiden positiivinen vaikutus verkkokaupan luotettavuuteen tärkeä hyöty.

Tutkimusten mukaan luottamus verkkokauppaan voi heikentyä, jos se tarjoaa vain muutamaa maksutapaa. Maksutavat vaikuttavat siis selkeästi myyntilukuihin ja siksi verkkokauppiaan kannattaa panostaa niihin.


Kirjoittaja

Tomas_Lundqvist.jpeg

Tomas Lundqvist

Asiakkuusjohtaja, Maksuturva Group Oy

etunimi.sukunimi@maksuturva.fi
 
 

Oletko huolehtinut maksutapojen lisäksi muista asioista, jotka lisäävät verkkokaupan myyntiä?
Lataa-checklista

Topics: Blogi, verkkopankki, luotettavuus, korttimaksut, turvallisuus, verkkokauppa, tyytyväisyystakuu, maksutavat

Uusinta Twitterissä