Kattavat maksutavat tarkoittavat, että verkkokaupassa on mahdollista maksaa monipuolisesti erilaisilla maksutavoilla. Kattavaan maksutapavailkoimaan kuuluu tänä päivänä ainakin verkkomaksupainikkeet, credit- ja debit-kortit, lasku, erämaksu, PayPal ja mobiilimaksutavat kuten Siirto, MobilePay ja Pivo. Miksi useiden eri maksutapojen tarjoaminen on tärkeää?

Maksutapavalikoimalla on merkitys

Forrester totesi jo vuonna 2010 raportissaan Understanding Shopping Cart Abandonment, että 26 % ostajista hylkää ostoskorinsa, jos verkkokauppa ei tarjoakaan heidän suosimaansa maksutapaa. Tähän päivään meneessä kyseinen prosenttiluku on kasvanut entisestään - Svea Ekonomin tuoreen tutkimuksen mukaan jopa 30 % ostajista hylkää ostoskorinsa mikäli maksamisessa ilmenee ongelmia. Kun asiakas saa valita sopivan maksutavan useista eri vaihtoehdoista, voi se kasvattaa verkkokaupan myyntiä tuntuvasti. Eikä vain siksi, että ostaminen voi keskeytyä mieleisen maksutavan puuttuessa - suurempi maksutapavalikoima lisää myös yleisesti verkkokaupan luotettavuutta asiakkaan silmissä.

maksutavat

Luottokortti on kansainvälisellä tasolla yksi käytetyimmistä maksutavoista nettikaupoissa ja selvästi suosituin esimerkiksi Yhdysvalloissa. Suomessa maksukorttien käyttö on kasvanut, joten maksaminen kannattaa mahdollistaa myös credit- ja debit-kortilla. Tällöin maksu veloitetaan joko kortin luottopuolelta, tai debit ominaisuutta käytettäessä suoraan pankkitililtä. Korttimaksut kannattaa mahdollistaa ainakin seuraavilla korteilla: Visa, Visa Electron ja MasterCard. Jos verkkokauppa myy myös kansainvälisillä markkinoilla, kannattaa muistaa maksunvälittäjäpalvelut, kuten PayPal, jota käytetään paljon sen tunnetun riskittömyyden vuoksi. PayPal mahdollistaa maksamisen pankkitunnuksilla, luottokortilla tai PayPal-tilille ladatulla rahalla, jolloin luottokorttitietoja ei tarvitse antaa nettikaupassa ollenkaan. Verkkokauppavastaavan kannattaa tutkia paikallisia mieltymyksiä ja ottaa näiden mukaisesti eri maksutapoja käyttöön, jos tarkoitus on laajentaa toimintaa myös ulkomaille.

Vaikka luottokortti on ylivoimaisesti suosituin maksutapa Yhdysvalloissa ja joissakin osissa Eurooppaa, suositaan Suomessa edelleen verkko-ostosten maksamista pankkien verkkomaksuina eli pankkien maksupainikkeita käyttäen.

Verkkopankkitunnuksilla maksaminen on yleistä, sillä moni suomalainen kuluttaja ei ole aiemmin omistanut luottokorttia, eikä siten ole tutustunut maksukorttejen toimivuuteen. Verkkopankkimaksu saattaa siis edelleen tuntua turvallisemmalta vaihtoehdolta, kun muut, suositustaan kylläkin kasvattavat maksutavat. Tilisiirto onkin perinteisesti turvallinen maksutapa: korttitietoja ei tarvitse antaa kaupalle, vaan ostoksen voi maksaa pikaisesti kirjautumalla sisään omaan pankkiin. Suomalaisia asiakkaita ajatellen eri verkkopankkien maksupainikkeiden tarjoaminen on siis edelleen hyvin tärkeää. Pienempiä pankkeja ei myöskään pidä unohtaa. Ota Nordean, Osuuspankin, Aktian ja DanskeBankin lisäksi valikoimaan myös Handelsbanken, LähiTapiola, POP Pankki, Säästöpankit, S-Pankki sekä Ålandsbanken. Kannattaa siis valita sellainen maksupalveluntarjoaja, jonka palveluun kaikki pankit kuuluvat.

invoice_blogi_vas

Lasku ja erämaksu ovat myös suosittuja maksutapoja. Pidempi maksuaika helpottaa ostopäätöksen tekemistä ja tilaamisen kynnystä madaltaa se, että asiakas pääsee tutustumaan tuotteeseen ennen sen maksamista. Näin asiakkaan ei tarvitse odottaa rahan palautusta, jos päättääkin palauttaa tuotteen.

Laskua kannattaa tarjota maksutavaksi myös yrityksille. Yrityslasku on luonnollinen maksutapa yritysten välisessä kaupankäynnissä ja se mahdollistaa isompienkin ostosten tekemisen kerralla. Lasku on myös verkkokauppiaan kannalta mukava maksutapa, sillä laskupalveluntarjoajat kantavat luottoriskin ja kauppias hyötyy myös siitä, että palveluntarjoaja huolehtii laskujen lähettämisestä asiakkaalle.

 

Monipuoliset maksutavat = parempi asiakaskokemus

Verkossa maksaminen on asia, jossa kauppiaan luotettavuudella ja maksutapojen turvallisuudella on suuri merkitysTurvallinen verkkomaksaminen on elintärkeää asiakkaiden halukkuudelle ostaa tuotteita ja palveluita verkosta. Ostajia saattaa huolettaa esimerkiksi se, että heidän luottokorttitietonsa varastetaan tai että ostettuja tavaroita ei saadakaan. Siksi maksutapojen turvallisuuden korostaminen on tärkeää. Asiakkaan riski voidaan poistaa kokonaan, kun maksu tapahtuu maksupalveluntarjoajan kautta ja raha tilitetään verkkokauppiaalle vasta kun asiakkas on vastaanottanut tuotteen. Kun asiakas voi tehdä ostoksia verkossa huoletta, näkyy se myös myynnissä ja tuloksissa.

hymy_blogi

Asiakaskokemus heikentyy, jos asiakas ei saa maksaa haluamallaan tavalla. Asiakas valitsee mieluummin tutun ja turvalliseksi todetun maksutavan, sillä uuden palvelun käyttäminen saattaa olla työlästä sekä tehdä olon epävarmaksi. Vaikka kauppiaat tarjoavatkin useita eri maksuvaihtoehtoja kassalla korkeampien konversioprosenttien toivossa, on myös niiden positiivinen vaikutus verkkokaupan luotettavuuteen tärkeä hyöty.

Tutkimusten mukaan luottamus verkkokauppaan voi heikentyä, jos se tarjoaa vain muutamaa maksutapaa. Maksutavat vaikuttavat siis selkeästi myyntilukuihin ja siksi verkkokauppiaan kannattaa panostaa tarjontaan myös maksutapojen osalta.

Oletko huolehtinut maksutapojen lisäksi muista asioista, jotka lisäävät verkkokaupan myyntiä?

Lataa-checklista


Tomas_Lundqvist.jpeg
Kirjoittaja

Tomas Lundqvist

Johtaja, myynti ja markkinointi


 
 

 

Topics: verkkopankki, luotettavuus, korttimaksut, turvallisuus, verkkokauppa, tyytyväisyystakuu, maksutavat

Uusinta Twitterissä