Uusimman Vilkkaan verkkokauppaindeksin mukaan kotimainen verkkokauppa kasvaa ja kehittyy lamasta huolimatta. Vaikka joulun alla rikottiin ennätyksiä, niin globaaleissa mittasuhteissa kotimaisella verkkokaupalla on kuitenkin kehittämisen varaa.

Maksuturvan kumppani Vilkas Group Oy julkaisi tammikuun alussa uusimman neljännesvuosittaisen verkkokauppaindeksinsä. Lamasta huolimatta indeksi antaa varsin positiivisen kuvan kotimaisen verkkokaupan kehityksestä ja myynnin kasvusta. Verkkokauppaindeksiä on laskettu vuodesta 2006 saakka. Alkuperäisen artikkelin kokonaisuudessaan löydät Vilkas Groupin verkkosivuilta.

Vilkkaan verkkokauppaindeksin mukaan kotimaisen verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat 6,3 % vuonna 2014 verrattuna vuoteen 2013. Ennätyslukemiin indeksi nousi vuoden 2014 viimeisellä kvartaalilla, ja kasvoi 8 % vastoin kuluttajien ostovoiman voimakasta laskua. Myös joulu oli verkkokauppiaille ennätyksellisen hyvä. Vilkkaan verkkokauppaindeksin mukaan jouluna kotimaisen verkkokaupan euromääräinen myynti oli 11 prosentin kasvussa, kun Kaupan liitto ennusti koko kaupan joulumyynnille 1,5 prosentin laskua. Onnistuneesta joulumyynnistä ennakoi myös Postin ilmoitus ennätyksellisestä pakettitoimitusten määrästä juuri ennen joulua.

Verkkokaupan lisämyynti”Eräs asia kotimaisen verkkokaupan suhteellisen hyvässä kasvussa on silti huolestuttavaa. Globaalin verkkokaupan on nimittäin ennustettu kasvavan vuonna 2014 jopa 22 % ja Euroopassakin 15 %, kun vastaava kasvuluku on Suomessa vain hieman yli 6 prosenttia”, toteaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Korkiakoski esittää yhden selityksen kotimaisen verkkokaupan kasvun hitaudesta verrattuna globaaliin verkkokauppaan. ”Verkkokauppa ei ole ollut kokonaan immuuni kotimaisen ostovoiman heikkenemiselle. Valtaosa kotimaisista verkkokaupoista myy palveluitaan ainoastaan Suomessa. Selvää on, että ne kotimaiset verkkokauppiaat jotka myyvät palveluitaan myös ulkomaille, ovat päässeet nauttimaan nopeammasta kasvusta kuin kotimaan myyntiin keskittyneet verkkokauppiaat, tulkitsee Korkiakoski.”

Voimakkaimmin verkkokauppa vaikuttaa kasvavan markkinoilla, joissa ennen verkkokauppaa on ollut pitkä perinne postimyynnille. Hyvä esimerkki tällaisesta markkinasta on UK, jossa on taas tänä vuonna rikottu uusia ennätyksiä. Halukkuus ostaa netistä on Financial Timesin analyysin mukaan osittain luotettavan postinjakelujärjestelmän ansiota. Tämän joulun toimitusvaikeudet ovatkin rankaisseet ankarasti niitä verkkokauppoja, jotka eivät ole pystyneet toimittamaan tuotteita ajallaan.

Suomalaisen kuluttajan asennemuutos elintarvikkeiden ostamiseen verkosta ja verkko-ostamisen helppous ylipäätään tulevat mitä todennäköisimmin olemaan merkittäviä tekijöitä seuraavan kasvuharppauksen ottamisessa. Kasvuun tähtäävien verkkokauppojen on hyvä jo tässä vaiheessa tarkastella asiakaskokemusta kokonaisuutena, joka alkaa ennen verkkokauppaan astumista ja päättyy vasta kun tuote tai palvelu on käytössä.


Kirjoittaja

Magnus Enckell

Kumppanuus- ja asiakkuusjohtaja, Maksuturva Oy

etunimi.sukunimi@maksuturva.fi

Topics: kotimainen, joulu, myynti, verkkokauppaindeksi, verkkokauppa, Posti, Vilkas

Uusinta Twitterissä