Verkkokaupassa kuluttaja ei voi konkreettisesti tutkia tai sovittaa haluamiaan tuotteita, jolloin tuotekuvaukset nousevat tärkeään asemaan. Tarjoamalla laadukkaat tuotekuvaukset verkkokauppa tarjoaa asiakkailleen tarpeeksi tietoa ostopäätöksensä tueksi, ja voi näin pienentää myös palautusten määrää. Millainen sitten on hyvä tuotekuvaus? Tuotesivun formaatti riippuu paljon tuotteiden laadusta, mutta alta löydät yleisimmät periaatteet:

Tuotekuvat

Laadukkaat tuotekuvat ovat paras keino esitellä tuotetta (tämä vaikuttaa myös palautusten määrään). Päätuotekuvan tulisi olla hyvälaatuinen yleiskuva tuotteesta. Muut kuvat voivat olla myös käyttöympäristöstä, ja yksityiskohdista. Älä kuitenkaan hämmennä ostajaa käyttämällä liikaa "fiilis"-tyyppisiä kuvia.

Tuotetiedot

Mistä materiaalista tuote on valmistettu ja minkä kokoinen ja värinen se on? Vaatteiden kohdalla on hyvä tarjota myös kokoluokitukseen sopiva mittataulukko tai vähintäänkin ilmoittaa jos tuote on kokoonsa nähden väljä tai pieni. Näin asiakas saa paremman kuvat sen sopivuudesta ilman konkreettista sovittamista.

Hinta

Marimekko.fi-verkkokaupan esimerkki hyvästä tuote-esittelystä:

marimekko_tuotekuvaus_pieni

Esittele hinta ja mahdolliset alennukset heti ja selkeästi. Älä missään nimessä pakota käyttäjää lisäämään tuotetta koriin tai rekisteröitymään nähdäkseen hinnat.

Arvostelut

Sosiaalisella aspektilla on huomattava vaikutus ihmisten ostokäyttäytymiseen. Positiiviset arviot ovat tietysti mukavia, mutta toisaalta myös negatiiviset arvostelut tarjoavat verkkokauppiaalle näyttää palvelualttiuttaan vastaamalla asiakkaiden palautteeseen. Tällainen lojaali ja avoin lähestymistapa parantaa koko kaupan myyntiä huomattavasti.

Lisää koriin

Lisää koriin –toiminto on ehkäpä verkkokaupan tärkein yksittäinen nappi. Tämän painikkeen tyyliin ja asetteluun kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. On suositeltavaa, että tuotesivulla käytetään sanaparia "Lisää koriin". Toinen (huonompi) vaihtoehto olisi "Osta tuote" tms, mutta tämä saattaa tuntua asiakkaasta liian sitouttavalta.

Kun tuote lisätään koriin, asiakkaalle pitää näyttää jokin selkeä indikaattori siitä, että tuote on siirretty odottelemaan sinne. Esim. yläkulman "miniostoskori" voi avautua. Asiakasta ei kuitenkaan kannata ohjata ostoskoriin tuotteen lisäyksen jälkeen, jos halutaan säilyttää paremmat mahdollisuudet lisämyyntiin tai ostoskorin kerryttämiseen.

Liittyvät tuotteet

Tämäntyyppiset lisämyyntikeinot mahdollistavat tuotteiden tarjoamisen, joita asiakkaat todennäköisesti eivät olisi muutoin löytäneet. Suosittelussa voidaan käyttää älykkäitä suosittelujärjestelmiä, kuten Nostoa, joka mahdollistaa personoidut tuotesuositukset.

Kampanjat

Yleisesti ottaen asiakkaat vastaavat erittäin hyvin tuotekampanjoihin, ja tämä tieto on myös tärkeää tuoda esille tuotesivulla. Kampanja voi olla esimerkiksi määräalennus tai aikarajoitettu erikoistarjous.

Lataa-checklista
Kirjoittaja

Lauri Jarvenpaa
Lauri Järvenpää, Head of Projects
Lamia Oy
lauri@lamia.fi
Lamia on johtava suomalainen verkkokaupparatkaisuiden toimittaja. Sen tavaramerkkinä on asiakaskeskeinen toiminta yhdistettynä vahvaan teknologiaosaamiseen. Yritys keskittyy sekä visuaaliseen että tekniseen toteutukseen, ja yhdistää nämä vankkaan tietämykseen modernista verkkoliiketoiminnasta ja sen tuloksellisesta kehittämisestä. www.lamia.fi

 

Topics: tuote-esittely, verkkokauppa

Uusinta Twitterissä