Verkkokaupan myynti syntyy kävijöiden määrästä kerrottuna keskiostoksen summalla. Kuta useampi kävijä saadaan ostamaan, sen enemmän verkkokaupan myynti kasvaa ja kannattavuus paranee. Tämän vuoksi konversiosta eli siitä, miten moni kävijä saadaan ostamaan verkkokaupasta, puhutaan niin paljon.

Moni tutkimus osoittaa, että suurin osa kävijöistä ovat juuri sitä – he vain käyvät verkkokaupan sivuilla. Ja vaikka kävijä siirtäisi tuotteita ostoskoriinsa, ei se tarkoita, että myyntiä syntyisi. Hyvin suuri osa, joidenkin tutkimusten mukaan jopa 35 - 50 %, ostoskoreista jää maksamatta. Konversioon vaikuttaa moni asia tilausprosessin varrella. Näitä asioita ovat verkkokaupan löydettävyyden, tuotevalikoiman ja käytettävyyden lisäksi maksamisen helppous ja maksutavat.

Suurin osa suomalaisista kuluttajista maksaa ostoksensa edelleen verkkopankista. Olemme tässä suhteessa poikkeuksellinen kansakunta. Osasyy tähän saattaa olla, että pankkien verkkomaksupainikkeet ovat olleet yleisin tarjolla oleva maksutapa.

Kuluttajakäyttäytyminen on kuitenkin muuttumassa ja yhä suurempi joukko verkkokaupan asiakkaista haluaa ostaa laskulla tai osamaksulla.

Solitan tutkimuksen mukaan jopa 28 % kuluttajista haluaisi maksaa laskulla ja 3 % osamaksulla.invoice_blogi

Lasku on kuluttajalle helppo ja turvallinen tapa ostaa; hänellä on mahdollisuus tutustua tuotteeseen ennen sen maksamista ja laskun avulla hän saa ostokselleen myös maksuaikaa. Laskulla ostetaankin kaikenlaisia tuotteita vaatteista elektroniikkaan ja matkoihin. Osamaksulla ostetaan usein hieman kalliimpia tuotteita, joiden koetaan tuovan luksusta arkeen. Myös yritykset ostaisivat mielellään laskulla ja tähän tarkoitukseen onkin olemassa erityisesti yrityksille suunnattuja laskupalveluita.

Tutkimusten mukaan laskulla tai osamaksulla ostettaessa ostoskori voi olla jopa 170 % suurempi. Myös osamaksu voi nostaa keskiostoa jopa 30 %. Sen lisäksi, että myyntiä voidaan kasvattaa tarjoamalla asiakkaille nämä maksutavat, myös luottoriski siirtyy pois verkkokaupalta rahoitusyhtiölle. Lasku- ja osamaksupalvelut ovat myös verkkokaupalle varsin edullisia, osamaksupalvelut usein täysin kuluttomia. Palveluja voidaan myös hyödyntää verkkokaupassa monin tavoin verkkokaupan tarpeiden pohjalta esimerkiksi erilaisten kampanjoiden avulla. Lasku ja osamaksu ovat siis verkkokaupalle varsin turvallisia ja kannattavia maksutapoja, joiden käyttöönottoa kannattaa harkita. 

 

Lataa-Kuinka-kasvattaa-myyntia-lasku-ja-osamaksuratkaisuilla

 

 

 

 

 


 


Kirjoittaja



Magnus Enckell

Kumppanuus- ja asiakkuusjohtaja, Maksuturva Group Oy

etunimi.sukunimi@maksuturva.fi

 

 

 
 
 

 

 

 

Topics: erämaksu, verkkokaupan konversio, yrityslasku, lasku, osamaksu, konversio, verkkokauppa

Uusinta Twitterissä