Verkkokauppojen määrän kasvaessa myös kuluttajat muuttuvat yhä vaativammiksi. Tuotteiden on löydyttävä helposti ja nopeasti, tai asiakas karkaa pikavauhtia kilpailevalle verkkosivulle. Tunnistamalla oman asiakasryhmäsi ja heidän tapansa toimia kasvatat kilpailukykyäsi ja saat samalla mahdollisuuden lisämyyntiin. Seuraavilla huomioilla taklaat pääkävijäprofiilit – muista kuitenkin myös mitata muutosten todellista suorituskykyä datan saamiseksi päätöksenteon tueksi!

Verkko-ostaja

Useimmiten luullaan, että verkkokauppojen myynnin ongelma olisi joko hinta, asiakaspalvelun puute tai ostajan kiinnostumattomuus. Ehkä hieman yllättäen suurin syy kauppojen konvertoimattomuuteen on kuitenkin se, että asiakkaat eivät löydä mieluisaa tuotetta. Tämän ongelman ratkaisussa on tärkeintä, että tunnet asiakkaasi.

Eri tyyppiset käyttäjät tarvitsevat hieman erilaisia keinoja löytääkseen tuotteet ja tehdäkseen positiivisen ostopäätöksen:

1. Täsmäshoppaajat

Tämän kävijäryhmän asiakkaat tietävät jo etukäteen millaista tuotetta etsivät, eivätkä he halua tuhlata aikaa kaupantekoon. Näille käyttäjille edistyneet hakutoiminnot kuten ennustava, ehdottava ja virheenkorjaava haku ovat tärkeitä. Myös hakupalkin tuominen keskiöön sivustolla on tärkeää. Nykyään kauppaan on mahdollista integroida myös luonnollista kieltä ymmärtäviä hakutyökaluja, ja nämä tuovat huomattavaa lisäarvoa asiakkaille.

2. Selailijat

Selailijat viettävät aikaa kaupassa ja selailevat tuotteita uteliaisuudesta. Impulsiivisuudestaan ja kokeilunhalustaan johtuen tällaiset ostajat tarjoavat verkkokaupoille suuren potentiaalisen myyntimahdollisuuden. Nämä asiakkaat ovat alttiita visuaalisille elementeille ja johdatteluille, ja heihin kannattaa hyödyntää tuotesuositteluja, näyttäviä bannereita ja grafiikkaa sekä tarjouksia. On myös tärkeää, että nämä asiakkaat tuntevat kaupassa koko ajan tapahtuvan jotain, esimerkiksi blogin ja kampanjoiden muodossa.

3. Vastahakoiset ostajat

Tällaiset asiakkaat tuntevat olonsa helposti epävarmaksi. He eivät tunne tekniikkaa ja tarvitsevat helppokäyttöisyyttä sekä ohjeistusta läpi koko ostosuppilon. Yksi heidän suurimpia huolenaiheitaan on tietoturva ja yksityisyys, jolloin hyviä tuloksia saadaan painottamalla helposti saavutettavaa asiakaspalvelua ja oston turvallisuutta. Lisäksi hyvä tuote-esittely sekä sujuvan palautusmahdollisuuden korostaminen nousevat tässä asiakasryhmässä tärkeään rooliin. Näitä asiakkaita voidaan palvella myös tarjoamalla paljon lisätietoa, osto-oppaita sekä valintatyökaluja ostopäätöksen tueksi.

Tunnistamalla asiakastyyppisi ja palvelemalla heitä oikein palvelemalla olet huomattavasti lähempänä positiivista ostopäätöstä. Luonnollisesti konversion kasvattamisessa on muitakin tärkeitä asioita, esimerkiksi tuote-esittelyt: kun kävijäsi ovat löytäneet haluamansa tuotteen, on verkkokaupan tehtäväsi kertoa vastaako se heidän tarpeitaan ja odotuksiaan. Tuote-esittelyistä lisää ensi kerralla, stay tuned!

Lataa-checklista


Kirjoittaja

Lauri Jarvenpaa
Lauri Järvenpää, Head of Projects
Lamia Oy
lauri@lamia.fi
Lamia on johtava suomalainen verkkokaupparatkaisuiden toimittaja. Sen tavaramerkkinä on asiakaskeskeinen toiminta yhdistettynä vahvaan teknologiaosaamiseen. Yritys keskittyy sekä visuaaliseen että tekniseen toteutukseen, ja yhdistää nämä vankkaan tietämykseen modernista verkkoliiketoiminnasta ja sen tuloksellisesta kehittämisestä. www.lamia.fi

 
 

Topics: verkkokaupan konversio

Uusinta Twitterissä