Kun vuosi vaihtuu, on aina yhtä mielenkiintoista tehdä katsaus menneeseen vuoteen ja yrittää kurkistaa tulevaan. Viime viikot ovat tuoneet tullessaan myönteisiä uutisia talouden tilanteesta ja varsinkin verkkokaupan kasvusta (esimerkiksi Talouselämä 15.12.2015). Pitkän synkistelyn jälkeen näitä uutisia onkin ilo jakaa.

Vuoden 2015 aikana on puhuttu paljon verkkokaupan kansainvälistymisestä, sen responsiivisuudesta, mobiilimaksamisesta, monikanavaisuudesta ja tietenkin kaikista älylaitteista, jotka mahdollistavat niin maksamisen kuin viestimisenkin. Vaikka nämä asiat ovat olleet paljon esillä, ovat edistysaskeleet olleet kuitenkin pienempiä kuin mitä saattoi odottaa. Pisimpiä askeleita ovat ottaneet responsiivisuus ja mobiilimaksaminen, paljolti Googlen huhtikuisen hakualgoritmin muutoksen takia.

Mitä sitten on näkyvissä vuodelle 2016?

Mens hand holding modern mobile phone with online shopping application on a screen.

Mobiilimaksaminen on eittämättä tapetilla myös 2016. Applen ja Googlen mahdolliset tuotejulkistukset Euroopan markkinoilla saattavat sysätä myös maksamisen ratkaisuja eteenpäin. Mitä ratkaisut tarkalleen tulevat pitämään sisällään, on vielä utuista. Yksi kuitenkin on varmaa –mobiilimaksaminen ei enää tarkoita maksamista älypuhelimella. Älykellot, -rannekkeet ja -korut tulevat kilpailemaan yhä enemmän markkinoista puhelimien kanssa.

Maksamisen trendit näkyvät myös fyysisessä kaupassa. Mobiilimaksamista tuodaan yhä voimakkaammin tarjolle, mutta sen kaupallinen yleistyminen edellyttää, että kuluttajat kokevat sen mielekkääksi, tarpeelliseksi ja ennen kaikkea turvalliseksi. Esimerkiksi mobiililompakko on toistaiseksi antanut odottaa suurta suosiotaan. Ratkaisevaa mobiilimaksamisen kasvamiselle fyysisessä kaupassa saattaa hyvinkin olla verkkokauppamaisen maksutapavalikoiman tarjoaminen kuluttajalle; tämä mahdollistuu kun päätelaitteet ja kassapäätteet siirtyvät käyttämään pilvipalvelupohjaisia maksutaparatkaisuja.

Korttimaksaminen tulee yleistymään ja sen yleistymistä vauhdittaa myös debit-korttien nousu credit-korttien rinnalle. Debit-kortti tulee monessa tapauksessa korvaamaan käteisen niiden kuluttajien ajatuksissa, joille käteinen on ollut ainoa hyväksyttävä maksutapa. Käteismaksamisen vähenemiseen vaikuttavat myös väestön ikärakenteen muutos ja käteisen rahan käsittelyn hinta. Bitcoinista on puhuttu jo useamman vuoden ajan. Sen rooli ja suosio on edelleen epäselvä, joten jäämme odottamaan tuoko vuosi 2016 selvennystä tähän asiaan.

Maksamisen turvallisuusteknologiat tulevat kehittymään vuonna 2016. Biometrinen tunnistautuminen ja tokenisaatio ovat teknologioista tällä hetkellä mielenkiintoisimmat. Biometriikka on näistä kahdesta toistaiseksi pidemmälle kehittynyt, mutta sen käyttö on rajoittunut pääosin viranomaiskäyttöön (esimerkiksi passintarkistusautomaatit). Turvallisuuden merkitystä nostaa ja sitä ohjaa uusi maksamisen standardi PSD2, jonka on tarkoitus astua voimaan 2016/2017 aikana. Uuden standardin astuessa voimaan se avaa mahdollisuuksia uusille toimijoille maksamisen alueella.

Turvallisuuden tunnetta on tutkittu jonkin verran ja tulokset osoittavat, että monet pitävät sovellusten sisällä (in-app payment) turvallisempana kuin mobiilisivustolla maksamista. Nähtäväksi jää siis hyppääkö nyt kasvava sukupolvi suoraan korttimaksamisen yli ”sovellusmaksamiseen” Starbucksin Appin ja Woltin kaltaisten sovellusten avulla. Apple Pay, Android Pay ja Samsung Pay ovat varmasti myös osaltaan vaikuttamassa tähän kehitykseen.

Kuluttajien välinen maksaminen tulee muuttumaan ja myös tässä erilaisille sovelluksille tuntuu olevan tilausta. Ruotisissa markkinoita on vallannut Swish-niminen sovellus, jonka avulla kuluttaja voi siirtää rahaa toisille kuluttajille tai maksaa vaikkapa kauppiaalle matkapuhelinnumeron tai Swish-numeron avulla. Sovellus toimii verkkopankin päällä ja rahat siirtyvät tilitä toiselle kätevästi. DanskeBankin MobilePay on ollut Suomessa kuluttajamarkkinoilla jo jonkin aikaa, mutta Swishin kaltaista suosiota se ei ainakaan toistaiseksi ole vielä saavuttanut.

Kuluttajan näkökulmasta yksi asia on varmaa vuodelle 2016 – maksutapojen monipuolistuessa tulemme käyttämään yhä enemmän aikaa yhä laajemmasta valikoimasta valitsemisessa. Maksamisesta tulee yhä olennaisempi mutta samalla mielekkäämpi ja henkilökohtaisempi osa elämäämme.

Tutustu ja ilmoittaudu 17.2.2016 järjestettävään Maksamisen trendit 2016 –tilaisuuteen

Lataa B2B-verkkokaupan tietopaketti

Kirjoittaja



Magnus Enckell

Kumppanuus- ja asiakkuusjohtaja, Maksuturva Group Oy

etunimi.sukunimi@maksuturva.fi

Topics: Blogi, mobiilimaksaminen, PSD2, Maksuturva, korttimaksaminen, maksaminen

Uusinta Twitterissä