Yritysten välinen verkkokauppa ja kotimaisen verkkokaupan kasvu ovat olleet varsin suosittuja aiheita viime syksyn ja tämän kevään aikana. Tämä ei ole täysin odottamatonta, sillä tutkimustieto kertoo, että B2B liiketoiminnan digitalisoiminen on monen yrityksen tärkeimpien kehityskohteiden listalla. Miksi yritysten välinen verkkokauppa on sitten noussut niin voimakkaasti esiin?

Suomalaisia verkkokauppiaita on moitittu ehkä syyttäkin heikosta kasvusta ja liiallisesta keskittymisestä vain suomalaisille markkinoille. Kasvu on kieltämättä ollut vaatimatonta verrattuna ulkomaisiin verkkokauppoihin ja siksi ei ehkä olekaan täysin odottamatonta, että uusia kasvumahdollisuuksia haetaan myös yritysten välisestä verkkokaupasta.

Kaupan liiton ja TNS Gallupin maaliskuussa julkistaman tiedon mukaan kuluttajaverkkokaupan arvo Suomessa oli viime vuonna 10,5 miljardia euroa.

Jos Forresterin arvio pitää paikkansa on yritysten välisen verkkokaupan arvo nelinkertainen, eli Suomen markkinoiden osalta tämä tarkoittaisi noin 42 miljardia euroa.

Ei siis ihme, että tuo markkina houkuttaa.

yrityslasku_banneri

Kuluttajistumisessa on kuitenkin totta vähintään toinen puoli. Forresterin tutkimuksen mukaan yritysten tavassa toteuttaa hankintoja on tapahtumassa muutos. Hankintaorganisaatiot ovat osoittautuneet monelle yritykselle kalliiksi ja niiden tuottamat säästöt eivät ehkä enää samassa määrin vastaa niistä saatavaa hyötyä. Yksi merkittävä syy tähän on verkkokaupankäynnin kasvu. Koska verkkokaupankäynti on periaatteessa aina rajat ylittävää, ja asiakkailla on mahdollisuus saada tuotteensa lähes mistä vain lähes samassa ajassa, on kilpailu verkkokauppojen kesken ajanut hinnat alas. Niin alas, ett

ei paraskaan hankintaorganisaatio välttämättä pysty saamaan parempia hintoja. Tämä on johtanut siihen, että monissa yrityksissä osto-oikeuksia on laajennettu ja uusia ostajaryhmiä syntynyt. Nämä ostajat, kuten myös ammattiostajat, ovat pohjimmiltaan kuluttajia, joiden ostokäyttäytyminen ja odotukset ostokokemukselta perustuvat kokemuksiin verkkokaupan kuluttaja-asiakkaina.

Miksi siis sinun kannattaisi harkita verkkokauppasi avaamista myös yritysasiakkaille?

Jos tuotteesi tai palvelusi sopivat yhtä hyvin niin kuluttajan kuin yrityksen käyttöön, ei verkkokaupan avaamiselle myös yritysasiakkaille ole mitään estettä. Todennäköisesti osa asiakkaistasi ostaa jo nyt yritykselleen tuotteitasi tai palveluitasi. Tärkeää on myös miettiä verkkokauppasi käyttäjäystävällisyyttä - kuinka sujuvasti asiakkaasi ostoprosessi etenee ensimmäisen sivun latautumisesta maksamisen kautta toimituksen seurantaan?


Kirjoittaja

Magnus Enckell

Controller, BI

Maksuturva Group Oy

etunimi.sukunimi@maksuturva.fi

 
 

Topics: yrityslasku, verkkokauppa, b2b

Uusinta Twitterissä