Yritystoimintaa ja urheilua yhdistää tahto menestyä. Näin ollen yritystoiminta voidaankin varsin helposti luokitella urheilulajiksi. Katsottuani Teemu Selänteestä kertoneen SEL8NNE-dokumentin on minun helppo yhtyä näkemykseen, että joskus mahdottomiltakin tuntuvista asioista voi tulla totta. Eihän Teemukaan nuorena uskonut, että hän joskus kuuluisi maailman ehdottomaan kärkeen – vielä vähemmän hän uskoi pelaavansa NHL:n ykköskentässä 43-vuotiaana.

JääkiekkoilijaSEL8NNE-elokuvan saavuttama asema Suomen kaikkien aikojen katsotuimpana suomalaisena dokumenttielokuvana ei ainoastaan kerro Teemun menestyksestä urheilijana vaan myös siitä, kuinka Teemun periksi antamaton sitkeys on tehnyt hänestä meidän suomalaisten esikuvan. Voisimmeko nyt ajatella, että samalla sitkeydellä suomalainen verkkokauppa voisi saavuttaa saman kuin Teemu omalla urallaan? Moni toteaa ”ei tietenkään”: Suomi on pieni maa; Eihän täällä pohjolan perukoilla, kaukana logistisista solmukohdista, ole ollut mahdollisuutta treenata itseään pelikuntoon; Eihän suomalaisilla ole näyttöjä kansainvälisesti pärjänneistä verkkokaupoista; Näittehän miten Fruugollekin kävi. Selityksiä löytyy, eikä juuri kukaan tunnu uskaltavan asettaa tavoitettaan tähtiin. Kyse on siis monen näkökulman lisäksi etenkin itsetunnosta ja uskosta.

Jatketaan tarkastelua vielä jääkiekon kautta. Monet täysi-ikäiset ja sitä vanhemmat muistavat varmaankin Neuvostoliiton ”punakoneen”, jonka pelkkä mainitseminen jo melkeinpä tarkoitti MM-kisoissa rökäletappiota Suomen joukkueelle. Ennen vuotta 1995 monen suomalaisen itsetunto ja usko Suomen MM-voittoon oli enemmänkin haaveuni. Ennen vuoden 1995 MM-kisojen alkamista ruotsalaisen päävalmentajan Curt Lindströmin kokoama joukkuekin sai kovaa kritiikkiä siitä, että se koostui pelkistä nuorista ja kokemattomista pelaajista. Nähtiin, ettei heillä ollut mitään eväitä menestymiseen. Mutta miten kävikään?

Vastoin kaikkia odotuksia kisojen lopputulos oli aivan toinen. Samalla suomalainen itsetunto nousi tasolle, jolla edes naapurin Svenssonille kuittailu ei tuntunut kaipaavan harkintaa. Vastaavia ennakkoluuloja on ollut yritystoiminnassakin: esimerkiksi Nokian puhelimet 90-luvulla ja Rovion vihaiset linnut 2010-luvulla, tietenkään Supercelliä unohtamatta. Mutta mikä voisikaan olla Suomen rooli verkkokaupassa eurooppalaisilla pelikentillä? Riittääkö itsetunto? Uskommeko omaan tekemiseen, vai haemmeko aina vaan esikuvia muualta?

Kenen pitäisi nyt ratkaista asiat?

Oma vastaukseni tähän hätään on seuraava:

#1 Valtion rooli maajoukkueen "managerina"
Suomen valtio luo politiikallaan edellytykset rakentaa Suomeen maailmanliigan tasoinen verkkokauppaliiketoimintaan erikoistunut joukkue, johon kuuluu mahdollisimman monta pelaajaa, eli yritystä. Yrityksiä tuetaan, valmennetaan ja kannustetaan huippusuorituksiin. Esimerkkiä otetaan viime vuosien peliteollisuuden tukemisesta.

#2 Oma tavoitteen asettaminen
Kukin pelaaja eli yritys ymmärtää ja tekee itsenäisesti päätöksen siitä, että on valmis tekemään kovaa työtä päästäkseen osaksi maajoukkuetta ja pysyäkseen siellä.

#3 Kova työ kaudesta toiseen
Muistetaan myös joukkueeseen päästyämme, että hyvät suoritukset ja liigavoitto eivät tule ilman kovaa tahtoa. Vasta tämän jälkeen itsetunto paranee ja seuraavaan kauteen lähteminen tuntuu helpommalta.

Loppukiteytyksenä haluaisin muistuttaa, että sekä jääkiekkoitsetuntomme että verkkokauppajätit eBay ja Amazon ovat vasta tänä vuonna tulleet ”täysi-ikäisiksi”, eli ovat 18-vuotiaita. Tämä on lyhyt aika, kun se suhteutetaan Suomen itsenäisyyteen. Oikeilla päätöksillä pääsemme juhlimaan 100-vuotiasta Suomea verkkokaupan mahtimaana vuonna 2017. Se on meistä itsestämme kiinni!



Aiheeseen liittyvää:
Sel8nne nousi Suomen katsotuimmaksi kotimaiseksi dokumentiksi »
Maksuturvan verkkokauppamainos vuodelta 2010, powered by Teemu Selänne »


mikael-smeds
Kirjoittaja Mikael Smeds toimii Suomen Maksuturva Oy:n toimitusjohtajana.

Topics: verkkokauppa

Uusinta Twitterissä