Kansainvälistyminen on ennätysvauhtia kasvavan verkkokauppa-alan ajankohtaisin trendi. Suomalaiset verkkokaupat eivät kuitenkaan ole lähteneet innolla mukaan Euroopan markkinoille, joten kansainvälistymisen suhteen kotimainen kauppa on auttamattomasti pohjoismaisia naapureitaan jäljessä. Välttääkseen markkinaosuutensa menettämisen ulkomaisille kilpailijoille, on suomalaisten verkkokauppiaiden nyt aika alkaa panostaa kansainvälistymiseen. Aina ei tarvitse lähteä valloittamaan maailmaa suuren projektin voimin, vaan alkuun pääsee hyvin käännättämällä verkkosivunsa kohdeasiakkaiden kielelle.

Kansainvälinen verkkokauppaGooglen ja brittiläisen tutkimusyhtiö OC&C:n tekemien tutkimusten mukaan yksi neljästä suomalaisesta verkkokaupasta toimittaa tuotteita kotimaan ulkopuolelle, kun yleisesti luku on Pohjoismaissa 62 prosenttia. Yksi syy tähän on todennäköisesti se, että muut maat houkuttelevat ulkomaisia asiakkaita tarjoamalla mahdollisuuden ostamiseen asiakkaan omalla kielellä: esimerkiksi Tanskassa palveluja tarjotaan seitsemällä eri kielellä ja Ruotsissa kuudella. Tässä on melkoinen ero siihen, että suomalaisten verkkokauppojen nettisivut toimivat yleensä vain suomeksi ja englanniksi.

Tutkin hiljattain Netsin teettämän Verkkokauppa Pohjoismaissa 2013-tutkimuksen listaamia suosituimpien kotimaisten verkkokauppojen sivuja, ja tulokset kertovat vahvasti suomalaisten verkkokauppojen haluttomuudesta kansainvälistymiseen:

  1. verkkokauppa.com – sivut vain suomeksi
  2. netanttila.com – sivut vain suomeksi
  3. hobbyhall.fi – sivut vain suomeksi
  4. huuto.net – sivut vain suomeksi

Poikkeuksena yllä oleviin on viidentenä listalla oleva vr.fi-verkkokauppa, jonka sivut löytyvät suomen lisäksi ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi.

Jo tämän otannan perusteella voidaan todellakin ihmetellä miksi nämä verkkokaupat eivät julkaise sivujaan myös muilla kielillä. Edes ruotsiksi, kun kaksikielisessä maassa ollaan ja muissa Pohjoismaissa olisi ostovoimaa ja kiinnostusta meidän suomalaisiin verkkokauppoihimme? Paljon venäläisiä asiakkaita kivijalkamyymälöihin vetävät kaupat voisivat kääntää verkkokauppansa sivut myös venäjäksi.

Keskimäärin 40 % pohjoismaisista kuluttajista ostaa vuosittain tuotteita ulkomaisesta verkkokaupasta, mutta ostaminen suomalaisesta verkkokaupasta on heille kielikysymyksen takia usein käytännössä mahdotonta. Sen sijaan suomalaiset käyttävät rahansa helposti pohjoismaisten kilpailijoiden verkkokaupoissa jopa tunnistamatta kauppaa ulkomaiseksi, koska suomi on niissä norjan ohella suosituin ulkomainen kieli. Ulkomaisten kauppojen vyöryessä Suomen markkinoille, on kotimaan kaupan entistä tärkeämpää hakea myyntiä ja kilpailukykyä myös ulkomailta.

Lähes puolet ulkomailta tuotteita ostavista ilmoittaa syyksi sen, ettei vastaavaa tuotetta löydy kotimaisesta verkkokaupasta. Tässä olisi siis selkeä markkinarako vaikkapa suomalaisia erityistuotteita myyville verkkokaupoille. Parempi kansainvälinen näkyvyys, verkkokaupan käytettävyys vierailla kielillä ja toimitukset ulkomaille ovat avainasemassa suomalaisten verkkokauppojen kilpailukyvyn parantamisessa.Lataa-checklista


Kirjoittaja

Viivi Ahlqvist
Tuotepällikkö
etunimi.sukunimi@maksuturva.fi

 

Topics: verkkokauppa, kansainvälistyminen

Uusinta Twitterissä