Verkkokauppojen kilpailu on maailmanlaajuista, ja suomalaisetkin verkkokaupat etsivät jatkuvasti kilpailuvaltteja pärjätäkseen ulkomaalaisten, jo merkittävän aseman saavuttaneiden kauppojen rinnalla. Hinnan ohella yksi merkittävimmistä keinoista on tilauksen toimitusaika. Miten toimitusajat mullistavat verkkokauppaa ja miten suomalaiset kauppiaat toimittavat tuotteita tällä hetkellä?

toimitusajat-verkkokauppaViime kesänä uutisoitiin Amazonin kunnianhimoisesta tavoitteesta alkaa toimittaa asiakkaiden tilaukset perille tilauspäivänä. Ostat tarvitsemasi tuotteen aamulla ja se on jo illalla kotiovellasi. Syksyn aikana monet muutkin verkkokaupat ovat seuranneet Amazonin jalanjäljissä säilyttääkseen kilpailuasemansa.

Suurin osa suomalaisista verkkokaupoista toimittaa tilauksia lähinnä kotimaahan, joten nopeiden toimitusten ei pitäisi olla mahdoton ajatus. Itellan verkkokaupan tutkimuksen mukaan tuotteiden keskimääräinen toimitusaika on kuitenkin 5.8 päivää. Mikäli kyseessä on suurempi lähetys, kuluttaja saattaa odottelun lisäksi joutua muuttamaan aikataulujaan ollakseen kotona lähetyksen saapuessa.

Tällä hetkellä verkkokaupasta tilaaminen säästää kauppaan menemisen ja tuotteiden etsimisen verran aikaa, mutta lisää toimitukseen kuluvat päivät. Itse päätin esimerkiksi suorittaa jouluale-ostokseni netissä, mutta toimituksia odottelen ainakin ensi viikkoon. Ruuhkaa on siis verkossakin, mutta kaupoissa hikoilun ja kovien kyynärpäiden sijaan se näkyy lähinnä toimitusajoissa. Ehkä ensi kerralla valitsen toisin.

Nopea toimitus ei ainoastaan erota verkkokauppaa Internetin tilausviidakosta, vaan auttaa kauppaa ponnistamaan kivijalkaliikkeiden tasolle – ja ylikin. Capgeminin tutkimuksen (Digital Shopper) mukaan suomalaiset ovat melko traditionaalista shoppailijakansaa: Emme luota verkon keskustelupalstoihin ja muuhun sosiaaliseen mediaan. Ennemminkin ostospäätöksemme perustuvat erityisesti tuotekuvaukseen, hintaan ja toimitusehtoihin.

Monet verkkokaupat tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuden valita toimitustavan useasta eri vaihtoehdosta, jolloin tilauksen toimituksen hinta ja aika vaihtelevat. Jos tällaiseen listaan lisäisi saman päivän kuljetuksen, asiakkaat voisivat valita juuri varallisuuteensa ja tarpeisiinsa sopivan ratkaisun. Tämä on luonnollisesti merkittävä tekijä asiakastyytyväisyyden kannalta.

Kilpailuetu on suunnaton ainakin sellaisissa tuotteissa, jotka tarvitaan kiireellisesti. Toki useimmiten riittää, että toimitusajat ovat inhimilliset ja pysyvät luvatussa. Nykyään voimme sentään seurata lähetyksen etenemistä melko tarkasti. Emmehän me osaa vielä vaatia sen enempää. Maailmalla saman päivän toimituksia on yritetty ennenkin, mutta niissä on epäonnistuttu. Amazonin kaltainen jättiläinen voi kuitenkin saada tällaisen onnistumaan laajallakin maantieteellisellä alueella. Toki Suomessa toimitusten kustannukset ovat usein ulkomaita kalliimpia, eikä kaikkea välttämättä voi sälyttää ostajalle. Jäämme seuraamaan tilannetta ja ottamaan oppia.

Lue myös:

Ohjelmistoyritys Vilkas kirjoittaa kohtuullisista toimitusmaksuista »

Kirjoittaja:
meija-pontinenMeija Pöntinen
+358 40 8415 278
etunimi.sukunimi@maksuturva.fi

Topics: verkkokaupan toimitusajat, verkkokauppa

Uusinta Twitterissä