Verkkokaupan toimivuus ja tehokkuus kannattaa aina maksimoida. Tilitysmallilla on suuri vaikutus tehokkuuteen, sillä sopiva tilitysmalli vapauttaa yrityksen resursseja ja helpottaa talousjohtajan arkea. Yleinen harhaluulo on, ettei tilitysmallilla ole merkitystä, kun maksujen täsmäytykset hoituvat ”automaattisesti” kirjanpidon ja reskontran ammattilaisten kautta. Tämä ”automatia” vaatii kuitenkin manuaalista kohdistamistyötä, josta tilitoimistot veloittavat tuntihinnoittelunsa mukaan tai joka työllistää yrityksen omia taloushallinnon ammattilaisia.

Mitä tarkoittaa tapahtumakohtainen bruttotilitys? 

Tilitysmalli tai tilitystapa tarkoittaa sitä, miten ja missä muodossa verkkokauppaostosten maksut tilitetään verkkokaupan pankkitilille. Verkkokaupan taloushallinnon tulisi toimia mahdollisimman tehokkaasti, joten oikean tilitysmallin löytäminen on tärkeää. Yleensä tilitystapa määräytyy ostajan valitseman maksutavan mukaan, joten tilitystapoja saattaa olla useita erilaisia. Verkkopankki- ja luottokorttimaksujen sekä lasku- ja erämaksupalvelujen tarjoajilla on usein kaikilla omat tilitys- ja raportointitapansa, mikä tekee taloushallinnon työstä monesti aikaa vievää.

Tapahtumakohtaisten bruttotilitysten tilitysmalli

Tapahtumakohtaiset_bruttotilitykset_tilitysmalli.jpeg

 

Tapahtumakohtainen bruttotilitys on tilitysmalli, jossa jokainen maksettu ostos tilitetään erikseen verkkokaupan luomalla alkuperäisellä, yksilöidyllä viitenumerolla, riippumatta siitä minkä maksutavan (verkkopankki, kortti, mobiilimaksu, lasku tai erämaksu) ostaja on valinnut. Näin tilitykset voidaan käsitellä koneellisesti viitenumeron perusteella. Käsittely hoituu suoraan tiliotteelta, mikä on tärkeä ja ratkaiseva etu erityisesti paljon myyntiä tekeville ja laajempia taustajärjestelmiä käyttävi

lle verkkokaupoille. Maksupalvelun palkkiot voidaan myös laskuttaa jälkikäteen - näin ollen tilitys tapahtuu täysmääräisenä, eli bruttona ja tilitysten summat saadaan täsmäytettyä automaattisesti. Yksinkertaista ja helppoa eikä ylimääräisiä raportteja tarvita.

 

Monesti maksupalveluntarjoajat käyttävät koontitilitystä. Tässä mallissa verkkokaupan myynti tiettynä ajanjaksona on koottu yhteen tilitystapahtumaan ja useimmiten tilityksistä on myös tässä vaiheessa vähennetty maksupalveluntarjoajan palkkiot. Tämä lisää verkkokaupan manuaalista työtä, koska tilitysten täsmäyttäminen ja summien vertailu erillisistä palkkioraporteista voi olla hidasta. 

Monelle asiakkaalle ja varsinkin taloushallinnon ammattiliasille on tärkeää, että verkkokaupan myynti voidaan tilittää jokaisen maksun osalta erikseen alkuperäisellä viitenumerolla. Verkkokaupalle sopiva tilitysmalli säästää siis näin ollen kuluissa ja työmäärässä. 

Lataa opas verkkokaupan raportointiin

 

Maksuturvan tarjoamista tilitysmalleista voit lukea lisää täältä.

Mm. Messukeskus hyödyntää tapahtumakohtaista bruttotilitysmallia, lue tästä lisää.  

 


Tomas_Lundqvist.jpg

Tomas Lundqvist

Johtaja, myynti ja markkinointi

 

Topics: maksupalvelut, maksuratkaisut, verkkokauppa, tilitysmallit

Uusinta Twitterissä