Keskustelen lähes päivittäin keskisuurten ja suurten organisaatioiden kanssa heidän verkkokauppojensa tai sähköisten tilauskanaviensa maksuratkaisutarpeista. Keskusteluissa nousevat usein esille samat kysymykset maksuratkaisuihin ja maksuliikeprosesseihin liittyen. Tämä on täysin loogista, koska kuluttajakäyttäytymisen, verkkokaupan prosessien ja viranomaisten asettamat vaatimukset ovat yleensä samankaltaiset riippumatta verkkokaupan toimialasta ja tavoitteista.

Vaikka maksaminen mielletään vain pieneksi osaksi verkkokaupan kokonaisuutta, se on kasvavassa tai isossa verkkokaupassa yllättävänkin merkittävä tekijä konversioasteen nostamisessa ja kustannussäästömielessä. Tästä syystä vaatimukset omalle maksuratkaisulle kannattaa asettaa riittävän korkealle.

Verkkokaupan vaatimuksetYhteinen näkemys useimmissa verkkokaupoissa, joiden transaktiomäärät kuukausitasolla ylittävät 1000 tilausta on, että maksamisesta ja maksujen vastaanottamisesta ei saa koitua ylimääräistä työtä verkkokaupan työntekijöille. Maksujärjestelmän on oltava mahdollisimman sujuva osa verkkokaupan ostoprosessia ja kokonaisuutta: Sen ylläpitämisestä ei saa koitua lisää henkilöresurssitarpeita eikä se saa monimutkaistaa verkkokaupan työtekijöiden arkea.

Verkkokauppojen ylläpitäjät ja asiantuntijat tietävät tämän, mutta siitä huolimatta törmää usein verkkokauppoihin, joissa asiat eivät ole ollenkaan näin hyvällä mallilla. Rutiiniasiat, kuten rahanpalautukset sekä maksujen täsmäyttäminen myyntireskontran kanssa, tehdään useita eri järjestelmiä ja raportteja käyttäen. Tämä lisää verkkokaupan kustannuksia ja vähentää työntekijöiden mahdollisuuksia palvella asiakkaitaan tai kehittää verkkokaupan ydinliiketoimintaa.

Uskon tämän johtuvan siitä, että moni verkkokauppias ei tiedä mitä verkkomaksuratkaisutoimittajilta voi vaatia tai miten asiat hoidetaan muissa verkkokaupoissa.

Verkkokauppojen tulisi huomattavasti enemmän keskustella keskenään ja yhdessä löytää parhaimmat toimintamallit ja parhaimmat toimittajat. Mikäli kilpaileminen ei ole välttämätöntä, sitä kannattaa välttää.

Mikäli verkkokauppa käyttää maksuratkaisutoimittajan palveluita, niin voi kysyä miksi toimittajalta ei vaadita enempää.

EuroVarmistakaa, että verkkomaksuratkaisutoimittajanne tarjoaa yhtenäiset prosessit ostajien valitsemista maksutavoista riippumatta. Varmistakaa, että maksut voidaan tilittää verkkokaupan tilille ostajien valitsemasta maksutavasta riippumatta teille parhaiten sopivalla tavalla (esimerkiksi tilauskohtaisesti tilauksen alkuperäisellä viitenumerolla tai muulla tavalla jos niin haluatte). Jos kerran ostatte palvelun maksujenratkaisutoimittajalta, niin varmistakaa, että se palvelee juuri teidän yrityksen verkkokaupan ja taloushallintajärjestelmien asettamia vaatimuksia.

Maksutapojen avulla voidaan myös edesauttaa sitä, että ostajan ostokokemuksesta tulee miellyttävä. Maksutapa tai maksuratkaisu ei saa kääntää ostajan huomiota pois verkkokaupasta vaan toisin päin, eli sen tulee muistuttaa ostajaa verkkokaupan hyvästä palvelutasosta ja luoda edellytyksiä lisämyyntiin.

Pitäkää kiinni omista asiakkaistanne läpi koko ostosprosessin ja sen jälkeenkin ja varmistakaa, ettei maksuratkaisutoimittajanne hyödynnä asiakkaittenne yhteystietoja esim. muuhun markkinointiin joka ei liity teidän toimintaanne. Verkkokauppanne brändi on valttikortti kovenevassa kilpailutilanteessa joten vaali sitä.

Vaatikaa maksuratkaisutoimittajaltanne tätä, älkää tyytykö vähempään.


Kirjoittaja

jacob

Jacob Segercrantz

Johtava konsultti, Suomen Maksuturva Oy

etunimi.sukunimi@maksuturva.fi

Topics: maksupalvelut, maksuratkaisut, verkkokauppa

Uusinta Twitterissä