Verkkokaupan Osta- tai Lisää ostoskoriin -painike on yksi niistä asioista, jotka ratkaisevat nettikaupan menestyksen. Aivan liian usein painikkeen tärkeys kuitenkin unohdetaan.

Sivuille laitettavien nappuloiden ulkonäköä ja tekstejä ei mietitä kovin tarkasti, mikä voi johtaa menetettyihin myyntimahdollisuuksiin. Aloittelevalla verkkokauppiaalla on mahdollisuus kiinnittää huomiota painikkeen ulkonäköön ja tekstiin alusta asti, ja näin maksimoida nettikaupan konversiot sekä varmistaa menestys. Seuraavat vinkit kannattaa siis ottaa huomioon jo ennen kuin nettikauppaa on ehditty avata.

Buy

5 vinkkiä osta-painikkeen suunnitteluun

1. Rohkaisee toimimaan

Osta- tai Lisää ostoskoriin -painikkeella on selkeä tarkoitus, sen avulla halutaan saada asiakas tekemään jotakin. Sinun nettikaupassasi osta-painikkeesta saattaa päästä tarkastelemaan ostoskoria ja juuri sinne lisättyä tuotetta, tai sitten tuotteen lisääminen ostoskoriin ei vie asiakasta mihinkään, vaan sivun laidasta voi tulla esiin info-teksti, jossa kerrotaan, että tuote on lisätty koriin ja ehkä tarjotaan myös mahdollisuutta siirtyä katselemaan muita tuotteita. Asiakas saadaan tekemään haluttu toimenpide kehottamalla häntä toimimaan. Helpoin tapa rohkaista ihmistä tekemään jotakin, on aloittaa teksti verbillä, kuten ”Osta”. Tämän vuoksi perinteiset “Osta nyt”, “Tilaa nyt” sekä “Lisää ostoskoriin” toimivat hienosti.

2. Helposti ymmärrettävissä

Ihanteellisessa Osta-napissa on vain muutamia sanoja. Lyhyt ja ytimekäs teksti toimii parhaiten siksi, että ihmisen on helppo ymmärtää lukemansa miettimättä sitä sen enempää. Tekstistä täytyy myös selvitä, että mitä tapahtuu sen jälkeen, kun nappulaa on klikattu. Tässä kohtaa voikin olla viisasta valita sellainen teksti, joka on linjassa verkkokauppasi ostoprosessin kanssa: esimerkiksi “Lisää ostoskoriin” voi olla looginen vaihtoehto silloin, kun asiakasta ei viedä pois tuotesivulta, vaan hänelle viestitään jotenkin muuten, että tuote on nyt lisätty ostoskoriin. “Osta nyt” taas saattaa viestittää, että tätä klikkaamalla siirryt eteenpäin sivulle, joka saattaa olla jo maksusivu.

Ihmiset ovat tottuneet tietynlaisiin nappuloihin ja teksteihin. Joten vaikka onkin viisasta lähteä miettimään oman verkkokaupan tekstejä ottaen huomioon oma brändi ja tuotteiden luonne, kannattaa pitää huoli siitä, ettei sanamuoto karkaa liian kauaksi ihmisille tutuista “Osta nyt”, “Tilaa nyt”, “Vie ostoskoriin” ja “Lisää ostoskoriin”, jotta asiakkaasi eivät hämmenny ja jätä sen takia ostosta tekemättä.

3. Houkutteleva teksti

“Osta nyt” ja “Lisää ostoskoriin” tekstien konversiopotentiaalia on tutkittu jonkin verran ulkomaisissa epävirallisissa tutkimuksissa. Yleinen johtopäätös tuntuu olevan, että keskimäärin “Lisää ostoskoriin” -tekstillä varustettuja painikkeita klikataan enemmän. Tämän arvellaan johtuvan siitä, että ostoskoriin on helppo lisäillä tuotteita, vaikka ostopäätöksestä ei oltaisinkaan vielä ihan varmoja. Valitettavasti kuitenkin suuri osa, jopa 35 % - 50 %, verkkokaupassa kootuista ostoskoreista jää lunastamatta, eli prosessi päättyy juuri ennen maksamista. Kyseessä ei siis ole kuitenkaan ylivoimaisesti paras teksti. “Osta nyt” ja “Tilaa nyt” kehotteiden vahvuus on siinä, että niillä on voimakkaampi vaikutus ihmisiin, sillä ne antavat ymmärtää, että ostopäätös on tehtävä nyt. Näistäkään teksteistä kumpikaan ei kuitenkaan takaa, että asiakas vie ostoprosessin loppuun asti. Joten paras vaihtoehto itselle kannattaa etsiä kokeilemalla.Discount

Jos sinulla on mahdollisuus varioida itse nappien tai niiden yhteydessä esiintyviä tekstejä tuotekohtaisesti, niin yksi tapa lisätä konversioita on lisätä tekstiin kiireen tuntu. Jos tuot Osta-painikkeen yhteydessä esille, että tuote on alennuksessa vain rajoitetun ajan, tai että tuotteita on vain muutama jäljellä, saattaa se auttaa tekemään ostopäätöksen ja saada ihmisen ostamaan tuotteen juuri sillä hetkellä. Saman kiireen tunteen on mahdollista saada aikaan myös esimerkiksi lupaamalla toimitus seuraavana päivänä, jos tuotteen ostaa ennen tiettyä kellonaikaa.

 

4. Silmiinpistävä väri

Hyvä lähtökohta painikkeen suunnittelulle on se, että valitsee mahdollisimman kirkkaan värin. Jos verkkokaupassasi käytetään muutenkin kirkkaita värejä, voi Osta-napin väri voi olla vaihtoehtoiseti kontrastiväri sivun muille väreille. Verkkokauppiaan kauhuskenaariona voidaan pitää sitä, että asiakas on löytänyt tuotteen, jonka haluaa ostaa, mutta ei löydä linkkiä, josta voisi lisätä tuotteen ostoskoriin ja ostaa sen. Erottuvan värin tavoitteena on siis saada painike erottumaan kunnolla sivun muista sisällöistä, jotta asiakas löytää sen mahdollisimman helposti.

On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että jotkin värit saattavat herättää tietynlaisia tunteita. Ihmiset saattavat alitajuisesti kokea punaisen värin merkkinä vaarasta, kun vihreä taas voi tuntua turvalliselta ja suorastaan viestittää, että “kaikki ok, jatka eteenpäin”. Lisäksi napin designissa on otettava huomioon verkkokaupan kokonaisilme - sekään ei tunnu turvalliselta, jos Osta-nappi näyttää irralliselta sen sijaan, että se olisi luonnollinen osa verkkokauppaa.

5. Pehmeä ja selkeä muoto

Samaan tapaan kuin värit, yhdistävät ihmiset myös muodot vaaran ja turvallisuuden tunteisiin. Tämän vuoksi suurin osa verkkokaupoista käyttää painikkeita, jotka ovat muodoltaan kulmista pyöristettyjä suorakulmioita. Terävät reunat saattavat herättää ajatuksia vaarallisuudesta ja tehdä ihmisestä varovaisemman, joten voi olla viisasta pelata varman päälle ja valita napille jokin pehmeä muoto. Painike ei myöskään saisi olla kovin erikoisen muotoinen eikä liian pieni, jotta sen sisälle aseteltava teksti olisi helposti luettavissa. Karkeasti voidaan ajatella, että mitä suurempi sen parempi, sillä isokokoinen nappula on helppo huomata ja sitä on helpompi klikata.Card

Osa verkkokauppiaista on huomannut, että ikonin lisääminen tekstin jatkoksi on lisännyt konversioprosenttia. Suosittuja ikoneita ovat plus-merkki, ostoskori, nuoli ja ostoskärry. Siinä missä hillitty ikoni voi lisätä klikkausmääriä, yliampuvat animaatiot vievät huomion pois olennaisesta. Esimerkiksi Flashilla toteutettuja animaatiota ei pysty edes välttämättä näkemään mobiililaitteilla. Varmista siis, että Osta-nappisi ovat helposti käytettävissä myös mobiililaitteilla, jotta et menetä tilaisuutta myydä sille valtavan suurelle määrälle ihmisiä, jotka surffaavat netissä tableteilla ja älypuhelimilla.

Ei ole oikeaa vastausta siihen, millainen painike toimii parhaiten. Mutta etenkin kansainvälisellä tasolla on jo kauan seurattu erilaisten Osta-nappien tehokkuutta ja näin on voitu koostaa edellä mainitut nyrkkisäännöt, jotka kannattaa ottaa huomioon oman painikkeen suunnittelussa. On kuitenkin tärkeää, että teet myös itse omat johtopäätöksesi siitä, minkälainen painike on paras konvertoimaan. Testaa siis rauhassa eri värejä, kokoja ja sanamuotoja löytääksesi juuri sellaisen designin, joka tuottaa sinulle korkeimman klikkausprosentin.

 

Lataa opas verkkokaupan perustamiseen

 


Kirjoittaja



Magnus Enckell

Kumppanuus- ja asiakkuusjohtaja, Maksuturva Group Oy

etunimi.sukunimi@maksuturva.fi
 
 



Topics: verkkokaupan perustaminen, verkkokauppa, maksutavat

Uusinta Twitterissä