Valitsemalla sopivan tilitysmallin verkkokauppa voi tehostaa toimintaansa. Usein tilitysmalli on kuitenkin vieras sana verkkokauppiaille. Monet verkkokauppiaat ajattelevat, ettei tilitysmalleilla ole merkitystä koska kirjanpidon ammattilaiset hoitavat joka tapauksessa maksujen täsmäytykset kirjanpidossa ja reskontrassa. Tämä kuitenkin yleensä vaatii manuaalista kohdistamistyötä, josta tilitoimistot veloittavat tuntihinnoittelunsa mukaan tai joka työllistää yrityksen omia taloushallinnon ammattilaisia.

Mikä tilitysmalli sitten on? Tilitysmalli tai tilitystapa tarkoittaa sitä, miten ja missä muodossa verkkokauppaostosten maksut tilitetään verkkokaupan pankkitilille.

Sopivan tilitystavan valinta on tärkeää, jotta verkkokaupan taloushallinto voisi toimia tehokkaasti. Yleensä ostokset tilitetään verkkokauppiaalle usealla eri tavalla riippuen verkkokaupan asiakkaan eli ostajan käyttämästä maksutavasta. Yleisesti on totuttu siihen, että verkkopankki- ja luottokorttimaksujen sekä lasku- ja erämaksupalvelujen tarjoajilla on kaikilla omat tilitys- ja raportointitapansa, mikä tekee taloushallinnon työstä monesti aikaavievää.

Useat maksupalveluntarjoajat tilittävät verkkokaupan ostokset verkkokaupan tilille niin sanottuna koontilityksenä, jossa tietyn ajanjakson myynti on yhdessä tilitystapahtumassa. Useimmiten tilityksistä on myös vähennetty maksupalveluntarjoajan palkkiot. Tämä lisää manuaalista työtä, koska tilitysten täsmäyttäminen ja summien vertailu erillisistä palkkioraporteista voi olla hidasta.

Oman kokemukseni perusteella monille asiakkailleni on ollut tärkeää, että verkkokaupan myynti on voitu tilittää jokaisen maksetun ostoskorin osalta alkuperäisellä, yksilöidyllä viitenumerolla ostajan käyttämästä maksutavasta riippumatta (verkkopankki, kortti, lasku tai erämaksu). Näin tilitykset on voitu käsitellä koneellisesti viitenumeron perusteella suoraan tiliotteelta, mikä on ratkaiseva etu erityisesti paljon myyntiä tekeville, laajempia taustajärjestelmiä käyttäville verkkokaupoille. Verkkokauppaostosten maksut on myös mahdollista tilittää täysimääräisinä, jolloin maksupalvelun palkkiot laskutetaan jälkikäteen ja tilitysten summat täsmäytyvät automaattisesti.

Valitsemalla verkkokaupalle sopivan tilitysmallin on mahdollista tehostaa taloushallintoon liittyviä tehtäviä ja säästää rahaa. Sopiva tilitysmalli taipuu verkkokaupan taustajärjestelmien vaatimusten mukaan (esimerkiksi ERP:n tai kirjanpidon vaatimukset). Muutama esimerkki erilaisista vaihtoehdoista:

  • Tapahtumakohtaiset tilitykset ostoskorin yksilöidyllä viitenumerolla
  • Koontitilitykset kiinteällä viitteellä esimerkiksi kerran päivässä tai kerran viikossa
  • Nettotilitykset: maksujenvälityksestä veloitettava palkkio on vähennetty suoraan tilityksistä
  • Bruttotilitykset: verkkokauppaostosten summat tilitetään täysimääräisinä ja mahdolliset palkkiot laskutetaan jälkikäteen
  • Muut tilitysmallit, esimerkiksi tilityksen jakaminen usealle eri osapuolelle tietyn logiikan mukaan

Vaihtoehtoja löytyy siis useita erilaisia ja on hyvä valita sellainen tilitysmalli, joka palvelee verkkokaupan ja taloushallintajärjestelmien asettamia vaatimuksia. Sopivan tilitysmallin valitseminen ja kustannuksia lisäävän kirjanpitotyön määrän väheneminen vapauttaa toisin sanoen resursseja, joita voi ohjata muun liiketoiminnan kehittämiseen.

Maksuturvan tarjoamista tilitysmalleista voit lukea lisää täältä.


Kirjoittaja

Tomas Lundqvist

Johtaja, myynti & markkinointi, Maksuturva Group Oy

etunimi.sukunimi@maksuturva.fi

Topics: maksupalvelut, maksuratkaisut, verkkokauppa, tilitysmallit

Uusinta Twitterissä