Verkkokauppa käy vilkkaana Pohjoismaissa ja etenkin Ruotsissa, joten loistava siirto voisi olla laajentaa oman nettikaupan toimintaa naapurimaahan. Ennen kuin myynti lähtee käyntiin, kannattaa kuitenkin ottaa huomioon seuraavat asiat:

1. Luo strategia

Ensimmäiseksi on tärkeää miettiä omaa strategiaa: haluatko toimia yhdellä kansainvälisellä verkkokaupalla useassa eri maassa, vai räätälöitkö verkkokauppasi erikseen Ruotsia varten? Kumpaan vaihtoehtoon sitten päädytkään, on tärkeää tutustua paikalliseen kulttuuriin ja tehdä sivustostasi sen oloinen, että se voisi olla paikallisen yrityksen verkkokauppa - kun asiakkaalla on kotoisa ja luottavainen olo, tekee hän helpommin myös ostoksen.plan

2. Räätälöi verkkokauppa ruotsalaiseen makuun sopivaksi

Tutki Ruotsissa menestyviä nettikauppoja ja laita merkille, millaisia ominaisuuksia heidän sivuillaan on - varmista sitten, että tärkeimmät asiat löytyvät myös sinun verkkokaupastasi. Erityisen kriittinen asia on mahdollistaa asiakkaalle verkkokaupan käyttö hänen omalla kielellään. Jos aiot tehdä myyntiä Ruotsiin, on verkkokauppasi toimittava moitteettomasti ruotsin kielellä. Samassa voit pohtia, että otatko käyttöön myös ruotsalaisen verkkotunnuksen. Lisäksi tuotteiden tai palvelujen hinnat on esitettävä paikallisella valuutalla. Kannattaa huolehtia, että kieli ja valuutta pysyvät samana läpi koko sivuston - kun asiakas on tekemässä ostosta kruunuissa, ei summa saa yhtäkkiä maksusivulla muuttua euroiksi. Kun haluat todella panostaa markkinaan, pitäisi myös asiakaspalvelun pystyä palvelemaan ruotsiksi.

3. Huomioi ruotsalaisten ostotottumukset

Pelkkien kieliversioiden tarjoaminen ja valuuttojen huomioon ottaminen eivät kuitenkaan riitä. Koko verkkokaupan toiminnan ja eri prosessien on tunnuttava tutuilta ja turvallisilta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sivuilla tarjotaan samanlaista informaatiota, kuin ruotsalaisissa verkkokaupoissa normaalisti, eli esimerkiksi lakitekstit ovat samat ja löytyvät tutusta paikasta. Ruotsalaiset ovat tottuneet mm. siihen, että check-out -sivu on yksinkertainen ja koko ostotapahtuma on nopea. Ruotsissa onkin tapana, että asiakas antaa henkilötunnuksensa heti tilausprosessin alussa, jolloin niin nimi kuin osoitetiedotkin täyttyvät lomakkeisiin automaattisesti. Asiakkaalle jää tehtäväksi vain muutama klikkaus, joilla hän hyväksyy tilauksen ja maksutavan.

Ruotsalaisilla on korkeat odotukset myös tuotteen toimituksen suhteen: se saa viedä 1-3 päivää, kun Suomessa ollaan totuttu odottamaan toimituksia jopa yli viikon. Nämä asiat on siis ehdottomasti otettava huomioon, kun haluaa pärjätä naapurimaan markkinoilla. Mutta siinä missä ruotsalaiset ovat tottuneita nopeaan palveluun, suomalaiset taas vaativat, että tuotteen palauttamisen on oltava ilmaista. Ruotsissa kaikilla verkkokaupoilla ei ole ilmaisia palautuksia, joten ilmaisen palautuksen tarjoaminen voi olla mahdollisuus rakentaa kilpailuetua ja vauhdittaa ulkomaille myyntiä. Joillakin toimialoilla palautuksia tehdään paljon, joten on tärkeää valita itselle järkevin toimintamalli. Vaihtoehtona voi olla periä maksu palautuksista tai esimerkiksi etsiä paikallinen kumppani, joka varastoi ja postittaa tuotteitasi.

Myynti_ruotsiin

4. Ota käyttöön ruotsalaisten suosimat maksutavat

Jotta ostaminen verkkokaupasta olisi mahdollisimman helppoa, on maksamisen oltava mahdollista sillä maksutavalla, joka itselle tuntuu turvalliselta. Suomalaiset maksavat ostoksensa useimmiten verkkopankin kautta. Mutta samojen pankkinappien tarjoaminen ruotsalaisille ei valitettavasti onnistu vaikka jotkut pankit toimivat molemmissa maissa. Ruotsissa maksutavoista suositaan eniten laskua sekä osamaksua, ja ostoksia maksetaan jonkin verran myös kortilla. Voit myös ottaa Ruotsin neljän suurimman pankin maksupainikkeet käyttöön, mutta sinun on lisäksi tarjottava maksutavoiksi ainakin lasku, osamaksu sekä kortti. Ruotsissa on useita paikallisia maksupalveluntarjoajia ja myös muutama suomalainen yritys tukee kansainvälistä kauppaa. Tärkeää on valita sellainen kumppani, johon sinä voit luottaa ja ratkaisu, joka on tuttu asiakkaillesi.

New Call-to-action


 

 

Topics: Maksutavat verkkokaupassa, maksuratkaisut, verkkokauppa, maksutavat

Uusinta Twitterissä