Veronpalautusten uudistuksesta on julkaistu juttuja melko raflaavillakin otsikoilla ja moni on luullut, että tänä vuonna maksetaan veronpalautukset viimeistä kertaa. Näinhän ei suinkaan ole, vaan uudistus vaikuttaa siihen, milloin palautuksia maksetaan. Tämä on sitten herättänyt huolta esimerkiksi verkkokauppiaissa: hiipuuko joulumyynti, kun joulun alla ei enää saadakaan jättimäisiä veronpalautuksia? Miten veronpalautukset itse asiassa vaikuttavat nettimyyntiin?

Miten veronpalautusen maksaminen muuttuu

Veronpalautusta maksettiin tänä vuonna yhteensä 2,9 miljardia euroa lähes 3,6 miljoonalle suomalaiselle, joista lähes miljoona sai palautusta yli 1000 euroa. Ensi vuonna ei makseta enää kerralla isoja palautuksia, vaan kansallisen tulorekisterin mukaan veronpalautuksia voidaan maksaa pienemmissä erissä syksyn mittaan.

Siihen, milloin veronpalautus jatkossa maksetaan, vaikuttaa oman verotuksen päättymispäivä sekä muutokset, joita omaan tai puolison veroilmoitukseen on tehty. Jos esitäytettyyn veroilmoitukseen ei tehdä korjauksia, niin verotuksen päättymispäivä on kesäkuussa, jolloin mahdollinen veronpalautus voidaan maksaa elokuussa. Veronpalautusten maksupäivän näkee omasta verotuspäätöksestään. 

1.1.2019 voimaan astuva tulorekisteri on sähköinen tietokanta, johon työntekijöiden tulotiedot päivittyvät reaaliaikaisesti ja palkansaaja pääsee niitä myös itse tarkastelemaan. Palkkatulot ilmoitetaan tulorekisteriin jatkossa heti maksutapahtuman yhteydessä. Koska verotus on tarkempaa, niin voivat veronpalautusten määrät jatkossa olla pienemmät.

Miten veronpalautukset vaikuttavat nettimyyntiin?

Jos verrataan verkkokauppojen myyntiä veronpalautuspäivänä vuosien 2017 ja 2018 välillä, niin kappalemäärissä katsottuna veronpalautuspäivän myynti kasvoi 53,5 %. Euroina myynti kasvoi viime vuoden veronpalautuspäivästä lähes 33 %. Nämä ovat merkittäviä lukuja.

Veronpalautuspäivä

Verkkokauppahan kasvaa vuodesta toiseen joka tapauksessa, joten verrataanpa sitten veronpalautustiistain myyntiä ”tavallisiin” tiistaipäiviin: jos katsotaan lähiviikkojen tiistaiden myyntiä, niin kappalemäärissä kasvu on ollut parhaimmillaan 120 % eli yli kaksinkertainen, ja euroissakin jopa 91 % eli lähes tuplat. Näin isoon eroon voi olla monia syitä, muitakin kuin veronpalautukset: ostajat voivat esimerkiksi odotella veronpalautuspäivää ja tehdä enemmän ostoksia vasta silloin, tai sitten toivutaan vielä 23.11. vietetyn Black Fridayn ostosvimmasta.

veronpalautuspvävstiistai

Black Friday nimittäin oli kaikesta huolimatta kovempi myyntipäivä kuin veronpalautuspäivä. Black Fridayn myynti veronpalautuspäivän myyntiin verrattuna oli kappalemäärissä laskettuna 69 % enemmän kun taas euroja kulutettiin 39 % enemmän. 

bfvsveronpalautuspäivä

 

Sinua voisi kiinnostaa: Verkkokauppa jatkoi kasvuaan vuonna 2018 -  mutta miltä näyttää verkkokaupan vuosi 2019? -->

 

Miltä näyttää joulumyynti vuonna 2019?

Joulumyynti_2019

Näiden lukujen valossa vinkkinä voitaisiin sanoa, että Black Fridayn myyntiin kannattaa panostaa. Varsinkin ensi vuonna, jos pelkää joulumyynnin hiipumista. Yle:n artikkelin otsikossa kysytään, pitäisikö joulua aikaistaa nyt kun veronpalautusten maksupäivä muuttuu. Joulu on toki muutakin kuin vain nettishoppailua (niin kivaa kuin se onkin): se on yhdessäoloa, rauhoittumista ja rentoutumista. Kaikesta tästä voimme nauttia riippumatta veronpalautusten maksupäivästä.

Joulu on tietenkin perinteisesti ollut kaupan alalla tärkeä sesonki. Joulumyyntiin joudutaan ehkä keksimään uusia lähestymistapoja ensi vuonna, kun veronpalautusrahat eivät enää polttele taskun pohjalla. Näitä voivat olla esimerkiksi erilaiset tarjoukset, kampanjat sekä maksuajan tarjoaminen vaikkapa erämaksulla. Voihan olla, että jouluostoksia tehdäänkin sitten Black Fridayn aikoihin, kun kaupoissa on hyvät tarjoukset. Tai jopa syksyn mittaan, kun veronpalautukset maksetaan? Kärsivällisimmät varmasti myös laittavat ainakin osan veronpalautuksista säästöön jouluostoksia varten.

 Lataa opas verkkokaupan perustamiseen

 

 


IMG_0530

 

Kirjoittaja on Maksuturvan tuotepäällikkö Viivi Ahlqvist. 

Topics: verkkokauppa, sesongit, black friday

Uusinta Twitterissä