Suomessa verkkokauppaostokset maksetaan perinteisesti pankkikortilla. Usein ostos on tehty ja maksaminen suoritettu, ennenkö verkkokauppias ehtii edes tilausta toimittamaan – ja kaikki toimii hienosti vanhaan tuttuun tapaan, sillä näinhän ollaan aina tehty... Usein kaupankäynti ei kumminkaan vielä lopu tähän. Vaihtojen/palautusten ja tästä johtuvien maksunpalautusten kanssa tehdään vielä lisätöitä, ennenkö kauppa on viety päätökseen. Kuulostaa verkkokauppiaan arkipäivältä, mutta voisihan sitä päästä helpommallakin?

Moni kauppias tietää, että heti maksetuissa tuotteissa kello käy: sekä maksujen palautusten kuin tuotevaihtojen osalta- ne pitää hoitaa. Kuluttajan osto- ja palautuskäyttäytymiseen vaikuttaa sama kello - mikäli on tarve palauttaa tai vaihtaa tuote, tulee se hoitaa pikaisesti. Yksikään kauppias ei toivo pikapalautuksia eikä negatiivisia ostopäätöksiä, siksi on erittäin tärkeää miettiä tarkkaan mitä maksuvaihtoehtoja kuluttajalle haluaa tarjota.

Moni maksupalveluiden tarjoaja onkin kehittänyt yhä kauppiasystävällisempiä ratkaisuja palvelemaan nimenomaan näitä maksamisen ja vaihtojen vaativia tarpeita.

Laskua ja Erämaksua tarjoamalla kauppias voi myöntää kuluttajalle kallisarvoista maksuaikaa

Kuluttaja, joka on valinnut maksutavaksi Laskun ja saanut sille 30 - 60 päivää maksuaikaa, tietää, ettei vaihdoilla tai palautuksilla ole mitään kiirettä. Palautuspäätöstä voi harkita rauhassa, ilman että tulee kiire ”hoitaa asia” ennenkö maksu erääntyy. Näin palautusten määrä vähenee ja asiakasuskollisuus kasvaa. Laskun lisääminen maksutapavaihtoehtoihin antaa kauppiaalle mahdollisuuden tarjota asiakkaalleen heti maksamisen sijaan reilusti korotonta ja kulutonta maksuaikaa, mielellään vähintään 30 pv ja usein jopa 60 päivää – kuitenkin tilitettynä kauppiaalle lähes päivittäin ilman luottoriskiä.

Kuluttajan ostopäätöksen kynnystä voidaan madaltaa tarjoamalla korotonta maksuaikaa laskulla. On myös huomattu, että laskulla ostava asiakas kerää keskimääräisesti suuremman ostoskorin, kuin mitä hänen heti maksava toverinsa kiikuttaa kassalle. Laskun erääntyessä, kuluttajalla pitää olla mahdollisuus maksaa ostoksensa, siis lopullisen ostoskorinsa hinnan, koroitta ja kuluitta pois. Kuluttajalähtöinen kauppias haluaa usein tarjota asiakkaalleen myös erämaksumahdollisuuden, ja tarjoaa siten usein tuotteitaan ja palveluitaan kuukausihinnoiksi muutettuna, esimerkiksi ”tämä tuote hintaan X€/kk 12 kk:n maksuajalla”…  

Kauppiaan ei myöskään tulisi päättää kuluttajan puolesta siitä, millaisella takaisinmaksuajalla, korolla ja ehdoilla erämaksulla tehtävät ostokset maksetaan. Kauppiaan on siis hyvä huomioida lasku- ja erämaksupalvelun toimittajaa valitessaan, että tämä tarjoaa riittävästi monipuolisia erämaksuohjelmia.

Näin kuluttaja voi valita itselleen sopivimman maksuohjelman - lopullisen päätöksen hän voi tehdä jopa vasta laskun erääntyessä. Olkoon kuluttajalla maksuohjelman valintaperusteena pienin todellinen vuosikorko tai vaikkapa pienin mahdollinen kuukausierä - kuluttaja valitsee ja päättää.  

Lue tästä osa 2, jossa puhutaan hieman kuluttajan ostopäätöksestä ja siitä, miten Lasku ja Erämaksu voivat toimia monikavaisesti!

 

Lataa opas ja kasvata verkkokauppasi myyntiä laskulla ja osamaksulla.

 


 

Vieraskynä:
 

Jyrki Lehtinen
Head of e-Commerce, Finland
Resurs Bank
www.resurs.fi

Maksuturvan kumppaneille järjestettävä eCommerce Karting ajetaan taas lokakuussa! Kuvassa Jyrki viime vuoden tunnelmissa.

 

 

Topics: erämaksu, verkkokauppa, lasku, lasku-erämaksu, monikanavainen, maksaminen, Resurs Bank

Uusinta Twitterissä