Osa 2: jatkoa Jyrki Lehtisen kirjoittamaan, viime viikolla julkaistuun blogiin. 

Ostopäätös on tärkein, johon muut oston aikana tehtävät päätökset tai linjanvedot eivät saa vaikuttaa. Kuluttajan huomion ei ole hyvä antaa siirtyä eri laskuvaihtoehtojen välisiin eräpäivän pituuksien vertailuun tai ylipäätään periaatepäätökseen siitä, valitako maksutavaksi lasku vai erämaksuohjelma. Jos tulee valinneeksi erämaksuohjelman, vertailtavaksi jää takaisinmaksuajaltaan erimittaisten ohjelmien kulut ja kuukausierät  ja mikä näistä on itselle se parhaiten toimivia ratkaisu.

Eipä siis mikään ihme, jos kuluttaja valitsee sen ”helpoimman” vaihtoehdon: Tupas-taulukko esiin ja maksu per heti tililtä. Asia on hoidettu, eikä edes tarvinnut ilmoittaa ”vaarallista” luottokorttinumeroa nettiin.


Resurs Bankin Lasku/Erämaksu -palvelu

Resurs Bankin tuottamassa Lasku/Erämaksu -palvelussa kuluttajalla on valinnanvaraa  jopa niin paljon ettei tarvitse tehdä valintoja lainkaan! Riittää kun tekee ostopäätöksen ja valitsee maksutavaksi turvallisen Resurs Bankin Lasku/Erämaksun.

Maksupalvelussa kuluttaja saa korotonta ja kulutonta maksuaikaa aina ostohetkestä seuraavan kalenterikuukauden loppuun saakka, siis vähintään 30 ja enintään jopa 60 päivää.

Laskun erääntyessä kuluttajalla on mahdollisuus valita maksaako koko laskun loppusumman kerralla pois – korottomasti ja kuluttomasti  vai käynnistääkö Erämaksun valitsemalla laskulta itselle sopivimman erämaksuohjelman ja maksamalla siitä ensimmäisen maksuerän. Olkoon ohjelman valintaperusteena sitten takaisinmaksuaika, korkoprosentti tai kuukausierä, valinnan ja päätöksen voi tehdä sen päivän rahatilanteen mukaan.

 

Monikanavaisesti 

Monella verkkokauppiaalla on myös kivijalkamyymälä – ja moni kivijalkamyymälä on laajentunut myös verkkokaupaksi. Monikanavainen toimintaympäristö tuo kauppiaalle haasteita ja antaa samalla mahdollisuuksia kohdata asiakkaat eri tilanteissa, tarjoamalla tuttuja tuotteita ja palveluita tutuilla maksutavoilla.

Yhä yleistyvä mobiilimaksaminen hämärtää maksamisen rajoja: mikä on verkkokauppaostos, mikä myymälässä tehty ostos ja oliko maksutapa mobiili vai perinteinen? Haettiinko luottoa, avattiinko tili vai tehtiinkö ostos verkkokaupassa vai myymälässä ja tehtiinkö sopimus yksin mobiilipäätelaitteen avulla?

Verkkokauppiaan täytyy pysytellä ajan hermolla ja tarjota maksutapojaan monikanavaisesti. Kuluttajalle entuudestaan tutun maksutavan pitää olla tarjolla samoilla kuluttajaehdoilla kaikissa kanavissa, ja tuotteen tai palvelun pitää olla saatavilla juuri silloin kun kuluttajalla on ostohousut jalassa. Lisäksi yhtenäinen, monikanavainen markkinointi kasvattaa kysyntää ja laskee kuluja.


Myytävän tuotteen ja sen rahoituksen henkilökohtainen esittely ei aina johda suoraan ostopäätökseen, mutta tässä vaiheessa tehty työ menee harvoin hukkaan. Kun kuluttajalla on tuote- ja rahoitustietämys, lisätään vielä ”voit tilata sen myös verkkokaupastamme”– huikkaus joka usein johtaa kauppaan. 

Monikanavaisesti tämä toimii myös toisinpäin: verkkokaupassa valmisteltu ostopäätös rahoitusratkaisuineen valmistaa kuluttajaa ostopäätökseen myymälässä, etenkin jos kyse on hankinnasta jota pitää sovittaa tai testata ennen ostosta.

Resurs Bankin Lasku/Erämaksu -maksupalvelu toimii niin verkkokaupassa, myymälässä kuin mobiilistikin – eritysasemassa ovat nyt verkkokauppiaat, joilla on Maksuturvan maksuratkaisut käytössään.    

Lataa opas ja kasvata verkkokauppasi myyntiä laskulla ja osamaksulla.

 


 

Vieraskynä:
 

Jyrki Lehtinen
Head of e-Commerce, Finland
Resurs Bank
www.resurs.fi

Maksuturvan kumppaneille järjestettävä eCommerce Karting ajetaan taas lokakuussa! Kuvassa Jyrki viime vuoden tunnelmissa.

 

 

Topics: erämaksu, verkkokauppa, lasku, lasku-erämaksu, monikanavainen, maksaminen, Resurs Bank

Uusinta Twitterissä