PostNordin vuosittaisen verkkokauppatutkimuksen mukaan suomalaiset maksavat nykyään nettikaupassa mieluummin laskulla kuin korttimaksulla, kun viime vuonna laskulla maksaminen oli kolmanneksi suosituin maksutapa kortti- ja pankkimaksun jälkeen. Mikäli siis mielit saada verkkokauppasi kävijöistä mahdollisimman monen tekemään ostopäätöksen, on lasku välttämätön maksutapa.

Laskutusta ei tarvitse hoitaa itse

Laskutusta ei onneksi tarvitse enää tehdä itse vaan siihen löytyy monia kumppaneita, jotka hoitavat puolestasi itse laskutuksen ja kantavat lisäksi riskit maksamattomiin laskuihin liittyen. Saat siis rahasi joka tapauksessa. Tämä pätee sekä kuluttaja- että yritysasiakkaiden laskutukseen.

Moni verkkokauppa laskuttaa itse yritysasiakkaitaan, mutta siihen menee paljon aikaa ja voimavaroja. Jonkun täytyy tarkistaa yrityksen tiedot, luoda heille tili, ottaa tilaus vastaan, lähettää lasku, seurata laskutusta, mahdollisesti siirtää lasku perintään jne. Tämä työllistää työntekijää melkoisesti eikä perintäfirmakaan tee perintää ilmaiseksi. Laskuttajakumppanin avulla laskutus hoituu ilman riskejä todennäköisesti halvemmalla, ja työntekijän resurssit voi käyttää johonkin muuhun liiketoimintaa edistävään toimintaan.

Laskulla ja erämaksulla turvallisuutta ja parempia ostomahdollisuuksia

Kuluttaja-asiakkaille lasku ja erämaksu tuovat verkkokauppaostoksiin turvallisuutta ja mahdollisuuksia tilata kerralla enemmän. PostNordin tutkimuksen mukaan kolme suosituinta tuotekategoriaa suomalaisessa verkkokaupassa ovat vaatteet, media ja elektroniikka. Vaatteita myyvässä verkkokaupassa lasku ja erämaksu antavat kuluttajalle mahdollisuuden kokeilla tuotteita ennen ostopäätöstä, aivan kuten kivijalkakaupassa, ennen kuin rahat ovat siirtyneet kauppiaalle.

Elektroniikkaostoksilla, jolloin rahaa yleensä palaa, erämaksu mahdollistaa helpon ostopäätöksen sopivan tuotteen löytyessä. Myös tuotesivulla ja ostoskorissa esitetyt alkaen-hinnat avittavat ostopäätöstä, kun asiakas huomaa voivansa tilata sen haluamansa uuden telkkarin maksaen haluamallaan kuukausierällä. Anna siis laskutuskumppanin hoitaa laskutus ja sinun tehtäväksesi jää vain lähettää tuotteet asiakkaalle.

Asiakkaillesi sopivat maksutavat ovat hyvää palvelua

Vaikka itse haluaisitkin maksaa verkkokaupassa pankki- tai korttimaksulla, tarjoa asiakkaillesi kuitenkin mahdollisuus tilata tuotteet kotiin laskulla tai erämaksulla. Kiinnitä huomiota laskun ja erämaksun kuluihin kuluttajille ja suosi läpinäkyviä vaihtoehtoja. Jos esimerkiksi laskun laskutuslisä tai erämaksun vuosikorko ovat todella suuria, voi kuluttaja päätyä asiakkaaksi johonkin muuhun verkkokauppaan. Palvelet asiakasta paremmin, kun et ”rankaise” häntä hänelle sopivan maksutavan käytöstä.

Lataa opas ja kasvata verkkokauppasi myyntiä laskulla ja osamaksulla.

 

 

Matti Heiskanen

Kirjoittaja on Maksuturvan rahoituspalvelut-yksikön asiakkuuspäällikkö

matti.heiskanen@maksuturva.fi

+358 50 383 0689

LinkedIn_icon.png mattiheiskanen

 

Topics: erämaksu, lasku, verkkokauppa, verkkomaksaminen, toimiva verkkokauppa, turvallinen maksaminen

Uusinta Twitterissä