"Maksamisen myytit"- blogisarjassa kumoamme yleiset maksamisen myytit. 

Mobiilimaksamisella tarkoitetaan kaikkia maksuja, joissa kännykkä toimii jotenkin apuvälineenä. Mobiilimaksu on esimerkiksi ostos, jossa hyödynnetään maksamiseen tarkoitettua mobiilisovellusta (esim. Pivo, MobilePay & Siirto), tai maksu joka hoidetaan lähimaksulla puhelimella tai suoraan mobiiliapplikaatiossa.

Mobiilimaksaminen on trendikästä. Silti moni taitaa luulla, että ainoastaan nuoret jättävät lompakkonsa kotiin ja hoitavat maksut puhelimella, kun todellisuudessa tämä yleistyvä maksutapa herättää paljon kiinnostusta myös ikäihmisten joukossa. Kävimme Ikäihmisten tietotekniikkayhdistys ENTER Ry'n syyskokouksessa kertomassa mobiilimaksamisesta. Tilaisuudessa eräs vanhempi herra kehui mobiilimaksamisen helppoutta ja kertoi maksaneensa kaikki edellisviikon ostokset älykellolla sekä kaupassa että verkkokaupassa.

Mobiilimaksaminen_enter_ry

Moni saattaa kuvitella, että mobiilimaksaminen on hankalaa, monivaiheista ja jopa hidasta. Todellisuudessa mobiilimaksaminen on helppoa, turvallista ja kätevää. Perinteisten palvelujen rinnalle kehitetään jatkuvasti uusia mobiili- ja onlinepalveluita helpottamaan arkea - tosin tämä tietenkin vaatii sen, että palveluita osataan käyttää ja näin ollen hyödyntää. ENTER Ryn toiminnanjohtajan Tiina Etelämäen mukaan ikäihmiset ovat kiinnostuneita tietotekniikasta ja sen tuomista mahdollisuuksista. Tiinan arvion mukaan senioreiden tietotekninen osaaminen on nykyään paremmalla tasolla kun esimerkiksi 20 vuotta sitten. 

Tilastokeskuksen mukaan 75% suomalaisista käytti älypuhelinta vuonna 2016, joten näin ollen voidaan todeta, että erilaiset mobiilimaksuvaihtoehdot ovat tervetulleita- onhan se helppoa hoitaa maksut laitteella joka on useimmilla aina mukana. "Seniorit ovat tosiaan kiinnostuneita tietotekniikasta ja käyttäisivät sitä enemmänkin, jos saisivat käyttöön enemmän apua ja tukea. Pitää kuitenkin muistaa, että meillä on reippaasti yli miljoona yli 65-vuotiasta, joten siihen joukkoon mahtuu hyvin paljon erilaisia käyttäjiä. Tilastojen valossa yli 74-vuotiaat käyttävät laitteita huomattavasti vähemmän kuin nuoremmat ikäryhmät" kertoo Tiina Etelämäki.

Kännykkä_maksaminen

Enter Ryn jäsenillä oli paljon kysymyksiä PSD2-direktiivistä, eri mobiiliapplikaatioista ja maksutapahtumista. Heistä mobiilimaksamisen kehitykseen tulisi panostaa- tulevaisuuden maksamiselta seniorit toivoivat helppoutta, selkeyttä ja yksinkertaisuutta sekä isoja painikkeita ja selkeitä värikontrasteja, jotta painikkeet ja toiminnot näkyvät hyvin.

Kauppiaalle on tärkeää tarjota kuluttajaa miellyttäviä maksutapoja sekä kivijalkaliikkessä että verkkokaupassa. Näin ollen on hyvä olla valppaana ja seurata mobiilimaksamisen kehitystä pysyäkseen menossa mukana, sillä viime kädessä on aina kuunneltava kuluttajan toiveita, jotta kehitys on menestyksekästä. 

 

Lataa opas: Mobiilimaksaminen maksutavaksi verkkokauppaan

 

ENTER Ry on Uudellamaalla toimiva senioireiden tietotekniikkayhdistys, joka tarjoaa henkilökohtaista ja maksutonta opastusta tietokoneiden, tablettejen ja kännyköiden käytössä. Tämän lisäksi ENTER ry toimii yhteistyössä muiden järjestöjen kanssa senioreiden äänitorvena sähköisten palvelujen kehityshankkeissa.

 

Martina_FlygarMartina Flygar

Kirjoittaja on Maksuturvan markkinointi- ja viestintäkoordinaattori.

 

 

Topics: mobiilimaksaminen, maksa puhelimella, maksaminen, maksutavat

Uusinta Twitterissä