Viimeisen vuoden aikana olen muuttanut omaa tapaani liikkua paikasta toiseen. Aiemman autoilun sijasta pyrin kävelemään lyhyet matkat ja pidempiin matkoihin kaupungin sisällä käytän erilaisia kuljetuspalveluita. Sysäyksen muutokseen sai aikaan Uber ja sen käyttämisen sietämätön helppous. 

Uber on muokannut tapaa liikkua ja ostaa palveluita. Sittemmin Uber on Suomessa hiljentynyt, mutta onneksi myös taksipuolelle on tullut ja on tulossa uusia mobiilipalveluita, joiden avulla säädelty palvelubusiness tulee nousemaan kukoistukseen uuden Liikennekaaren myötä tai siitä huolimatta. Näyttää, siltä, että palveluistuminen ei tule rajoittumaan pelkkään joukkoliikenteeseen vaan mm. sähköautojen lisääntyminen tulee laajentamaan uudet palvelumallit myös yksityisautoilun puolelle. Uudenlaisissa palveluissa sähköauton saa käyttöönsä kiinteällä kuukausihinnalla (OP kulku) tai jopa tuntiveloituksella (gonow). Tämä on iso askel kohti palveluperusteista autoilua, jossa kalliin ja vaivalloisen auton omistamisen ja huoltamisen sijasta, sinulla on ainoastaan käyttöoikeus sähköautoon. Enää sinun ei tarvitse sen kummemmin omistaa tai ylläpitää autoa vaan voit sen sijaan keskittyä liikkumaan aina tilanteeseen sopivalla kulkuvälineellä. Samalla tavoin kuin kaupunkipyörät jo toimivat. Kun otat auton käyttöön, aktivoit palvelun puhelimesi appilla, jolla kuittaat myös käytetyn sähkön. Kerran kuussa saat sitten joko koontilaskun erittelyineen tai maksat jokaisen käyttökerran erikseen esim. korttimaksulla. 

Liiketoiminnallisena haasteena on keskitetyn ratkaisun käynnistämisen vaatimat investoinnit tietojärjestelmään, autoihin, latausasemiin ja muihin tarvittaviin osa-alueisiin. Harvalla toimijalla on Uberin tapaan mahdollista tehdä vuodesta toiseen valtavia tappioita. Kaupallisesti järkevä ratkaisu voikin rakentua hajautetusti, jossa erilaisten toimijoiden palveluita yhdistetään yhdeksi kokonaispalveluksi. Operaattori keskittyy tietojärjestelmään ja markkinointiin, taloyhtiöt ja muut kiinteistönomistajat voivat tarjota lataus- ja pysäköintipalveluita, sähköyhtiöt virtaa, autoliikkeet autoja ja vaikkapa yksityiset ihmiset autojen siirtopalveluita sinne missä niitä tarvitaan. Kustannustehokkuus saavutetaan osa-alueiden tehokkuuden kautta ja jokainen toimija saa suoraan osuutensa kuluttajan maksusta. Kuluttaja maksaa palvelustaan helposti ja huomaamattomasti yhdellä maksulla ja maksujärjestelmä huolehtii maksujen jakamisesta eri osapuolten välillä sovittujen liiketoiminta sääntöjen mukaisesti. Samalla rahankierto nopeutuu ja palvelun kustannustehokkuus ja hintakilpailukyky paranevat suhteessa esim. perinteiseen alihankkijamalliin.

Hajautetun palvelumallin tarjoaminen edellyttää operatiivisen järjestelmän lisäksi riittävän älykästä maksujärjestelmää. Älykäs maksujärjestelmä kykenee yhdistämään ja jakamaan maksuja, sekä tilittämään ne juuri sellaisessa muodossa kuin eri osapuolet tarvitsevat. Tällainen asiakasvarojen hallinta ja tilittäminen edellyttävät vähänkin suuremmassa mittakaavassa maksulaitoksen toimilupaa. Maksulaitoksen toiminta on myös Finanssivalvonnan valvomaa, mikä takaa sen, että toimintamallit täyttävät maksamisen viranomaisvaatimukset. Luonnollisesti se myös lisää kuluttajien ja muiden osapuolten turvallisuutta. Samalla toteutuu maksamisen sietämätön helppous niin kuluttajille kuin palveluntarjoajillekin. 

 

 

Lataa opas: Mobiilimaksaminen maksutavaksi verkkokauppaan

 

 

Kirjoittaja toimii Maksuturvan neuvonantajana isoissa asiakastoimituksissa ja kansainvälisissä hankkeissa.  

Päivö Eerola (paivo.eerola@pinjo.fi) 
Maksamisen neuvonantaja

Topics: PSD2, intelligence, APP, Liikennekaari

Uusinta Twitterissä