Kaupan liiton tekemän selvityksen mukaan myynti verkossa jatkaa vahvistumistaan Suomessa. Myös mobiililaitteiden käyttö on yleistynyt ja nyt jopa viidesosa ostajista asioi verkkokaupassa puhelimella. Lisäksi jopa kolmasosa kaikista ostoksista verkossa tehdään mobiililaitteella; älypuhelimella ja tabletilla. 

Kuluttajakäyttäytyminen vaikuttaa verkkokaupan maksutapoihin

Verkkokaupan maksutavat muuttuvat kuluttajakäyttäymisen kehittyessä. Digitalisaatio on vaikuttanut asiakaskäyttäytymiseen ja tapamme ostaa onkin muuttunut viime vuosina aika radikaalisti; kuluttajat asioivat yhä useammin mobiililaitteilla ja mobilimaksaminen jatkaa yleistymistään. Mobiilioptimoitu verkkokauppa on todellakin tätä päivää- Kaupan liiiton tekemän selvityksen mukaan jopa kolmasosa kaikista verkko-ostoksista tehdään mobiililaitteen avulla. Hyvin toimiva, mobiilioptimoitu verkkokauppa tai asiakkaalle helppokäyttöinen mobiiliapplikaatio houkuttelee ostamaan. Nykyään nämä asiat ovat verkkokaupalle tärkeitä kilpailuvaltteja, sillä mikäli ostaminen ei onnistu mobiilisti ei myöskään kauppa kulje.  

 

Millä laitteella verkkokaupasta ostetaan?

Kun mielessä on verkkokaupan perustaminen, kannattaa kuluttajakäyttäytymiseen kiinnittää paljon huomiota. Millä laitteilla kuluttajat haluavat asioida verkkokaupassa? Entä miten koko ostoprosessi hoituu mahdollisimman mutkattomasti näillä laitteilla? Onko olemassa jokin tietty maksutapa jota kuluttajat erityisesti suosivat? Voisiko ostaminen olla helpompaa mobiililaitteella jos valittavana on jokin tietty mobiiliin soveltuva maksutapa kuten esimerkiksi Masterpass tai MobilePay

 

Internetin_kaytto.png
Yllä oleva taulukko pohjautuu Tilastokeskuksen Väestön- tieto ja viestintätekniikan käyttö 2017 tutkimukseen. Taulukosta nähdään että jopa 71 % väestöstä käyttää internetiä matkapuhelimella. Tämän tilastokeskuksen tuottaman tutkimuksen mukaan matkapuhelin on siis Suomessa suosituin laite netin käyttöön, joten on siis luonnollista että myös ostaminen tapahtuu yhä useammin mobiililaitteella. Mobiiliapplikaatioita ja verkkokauppaa kannattaa siis kehittää koko ajan jotta ostajien kiinnostus pysyy yllä ja jottei kilpailijoiden kaupat jyrää verkkokauppasi edelle kovassa kilpailussa.  Kilpailussa on myös kotimaisten toimijoiden lisäksi paljon ulkomaalaisia verkkokauppoja. Kaupan liiton selvityksen mukaan 54 % verkko-ostoksita tehdään suomalaisissa verkkokaupoissa-  edellisvuoden 59% verrattuna ostosten määrä on siis laskussa. Top 15 Suomalaisten eniten käyttämän verkkokaupan joukkoon mahtuu 5 suomalaista toimijaa mikä todistaa sen, että kilpailu on kovaa.

Lue lisää oppaastamme siitä miten mahdollistat mobiilimaksamisen verkkokaupassasi:
Lataa opas: Mobiilimaksaminen maksutavaksi verkkokauppaan

 

Taulukon lähde: Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu]. ISSN=2341-8699. 13 2017, Liitetaulukko 10. Internetin käyttö eri laitteilla 2017, %-osuus väestöstä 1) . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 20.3.2018]. Saantitapa: http://www.stat.fi/til/sutivi/2017/13/sutivi_2017_13_2017-11-22_tau_010_fi.html 

Topics: verkkokauppa, mobiilikauppa

Uusinta Twitterissä