Maksamisen murroksen myötä erityisesti mobiilimaksaminen on yleistymässä kovaa vauhtia ja jo 76 % suomalaisista on tehnyt mobiilimaksuja. Mobiilimaksaminen kiinnostaa kuluttajia ja sen arkipäiväistyessä maksamisesta tulee entistä näkymättömämpi osa kuluttajille ja samalla myyntiä nostava tekijä kauppiaille. Kaupan liiton tuoreen tutkimuksen mukaan jo viidennes verkko-ostoista tehdään älypuhelimella.

Asiakkaille mobiilimaksaminen kivijalassa ja verkkokaupassa tarkoittaa entistä helpompia ja turvallisempia tapoja maksaa ostoksiaan. Kauppiaille se tarkoittaa uuden teknologian omaksumista ja käyttöönottoa, ja viime kädessä sujuvampaa kaupankäyntiä. Maksamisen murros on kuitenkin vasta alussa.

Mitkä ovat kaupankäynnin ja maksamisen trendit juuri nyt?

 1. Maksamismarkkinat pirstaloituvat

Markkinoilla on jo runsaasti pankkien tarjoamia maksamisen sovelluksia, kuten kaikkien pankkien asiakkaille suunnattu mobiilisovellus Pivo. Myös muut tutut toimijat, kuten Apple ja Google ovat kehittäneet omat mobiilimaksamisen ratkaisunsa, ja kentälle tulee varmuudella suuri määrä uusia toimijoita ja maksusovelluksia.

Muutosta vauhdittaa alkuvuodesta voimaan tullut uusi maksupalveludirektiivi PSD2, joka mahdollistaa ulkopuolisille palveluntarjoajille pääsyn pankin asiakkaiden tileihin ja maksutapahtumiin. Lisäksi palveluntarjoajat voivat hoitaa maksuja asiakkaiden puolesta online- ja mobiilikanavissa. Kilpailu mobiilimaksusovellusten kesken on siis kasvamassa, ja ne ovat varteenotettavia maksutapoja perinteisten kortti- ja käteismaksujen rinnalla. Pivo_maksaminen.png

2. Maksaminen reaaliaikaistuu

Kokonaisuudessaan lähes kolmasosa nettiostoksista tehtiin Suomessa mobiililaitteilla ja luvun arvioidaan nousevan lähivuosien aikana. Asiakkaat haluavat tehdä ostoksia ajasta ja paikasta riippumatta, ja älypuhelin kulkee aina käyttäjänsä mukana. Reaaliaikaiseen maksamisen tarpeeseen on vastannut myös Automatian ja neljän pankin yhteistyössä kehitetty Siirto.

Siirto on pankkirajat ylittävä reaaliaikainen mobiilimaksujärjestelmä, joka lanseerattiin vuonna 2017. Siirto toimii pankkien omien mobiilimaksusovellusten kautta eli raha siirtyy puhelinnumeron kautta käyttäjältä toiselle heti, mihin päivään tai vuorokauden aikaan tahansa. Järjestelmässä tällä hetkellä mukana olevat pankit ovat OP, Nordea ja S-pankki. Siirron käyttömahdollisuuksia kehitetään koko ajan ja esimerkiksi VR:n lähiliikenteen lippuja on voinut maksaa Siirrolla maaliskuusta 2018 alkaen.

3. Maksaminen tulee uusiin paikkoihin

Maksaminen ja ostaminen tulee sinne, missä käyttäjät jo valmiiksi ovat. Sosiaalisen median kanavat ja erilaiset pikaviestimet, esimerkiksi Facebook, omaavat suuret käyttäjämäärät, joten ne ovat myös erinomaisia kaupankäynnin paikkoja. Ne ovat myös käyttöliittymältään kuluttajalle tuttuja, jolloin maksamista ja ostamista varten kuluttajan ei tarvitse ladata tai opetella uusien sovellusten käyttöä.

Yksi maksamisen mahdollistaja sosiaalisessa mediassa on chatbotti. Esimerkiksi Pivon ja Kotipizzan kehittämällä KotiBotilla voi tilata ja maksaa pizzan tutun Facebookin Messengerin kautta - vaikka suoraan kotiovelle. Viime vuonna julkaistiin myös Nenäpäivä-keräyksen Nenäbotti , jonka kautta pystyi lahjoittamaan keräykseen helposti mesessä.

www.kysymaksamisesta.fi

Miksi mobiilimaksaminen kannattaa panostaa?

Mobiilimaksamisesta on tulossa uusi normi. Jo nyt mobiilimaksaminen mahdollistaa kuluttajien väliset rahansiirrot aina ravintolalaskun jakamisesta kirppiskauppoihin sekä maksamisen esimerkiksi verkkokaupoissa ilman luottokortin tietojen syöttämistä tai avainlukulistoja. Verkkokauppiaalle tämä voi tarkoittaa Pivon kokemuksen mukaan jopa 50 % parempia konversioita verrattuna muihin maksutapoihin.

Kuluttajaa mobiilimaksamisessa ilahduttaa sen vaivattomuus ja turvallisuus: käteistä, kortteja tai tunnuslukulistoja ei tarvitse enää kanniskella mukana, vaan ostokset hoituvat kätevästi aina mukana kulkevalla puhelimella ajasta, paikasta tai tilanteesta riippumatta. 

Suomen suurin mobiililompakko Pivo on mobiilimaksamisen aallonharjalla kehittämässä uusia maksamisen ratkaisuja yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Tulevaisuudessa Pivosta halutaan tehdä entistä monipuolisempi maksamisen alusta ja väline. Maksaminen on siirtymässä uuteen aikaan – oletko siinä jo mukana?

Lue lisää PivostaNew Call-to-action

 

Kirjoittaja Matti Rusila toimii Pivo Lompakon liiketoimintaomistajana

 

 

  

Topics: mobiilimaksaminen, mobiilikauppa, maksaminen

Uusinta Twitterissä