Tänä päivänä verkko-ostojen tekeminen on voimakkaasti siirtymässä mobiiliin. Tietokoneelta tehdyt verkko-ostot käyvät koko ajan vähäisemmiksi, ja mobiili ottaakin todennäköisesti tietokoneen kiinni lähivuosien aikana. Vaikka mobiilimaksaminen kukoistaakin, mobiilimaksutavat tulevat toistaiseksi vielä jälkijunassa.

Mobiilimaksutapojen, kuten Apple Pay'n ja OP:n kehittämän Pivon ympärillä pyörii paljon hyvää ”haippia”. Maksutapoja markkinoidaan aktiivisesti eri kanavissa, ja ne ovat tulleet monelle varmasti eteen, mutta tästä huolimatta niiden käyttö on Suomen markkinoilla vielä varsin pientä. Suurimmalle osalle kansasta verkkopankkimaksut ovat edelleen se ykkösvaihtoehto.

 

Milloin mobiilimaksamisen suuri muutos nähdään?

visa-3082813_1920

Miksi muutosta maksutavoissa ei olla vielä nähty? Miksi verkko-ostokset maksetaan edelleen verkkopankin kautta, vaikka mobiilin optimoituja maksutapoja on olemassa jo useita?

No, eipä vielä hätäillä. Eihän lähimaksamiseenkaan hypätty aivan mennen tullen. Tätä kohtaan oli omat epäilyksensä – aivan, kuten kuluttajilla on myös maksamisen suhteen. Arveluttavia kysymyksiä mobiilimaksutapojen kohdalla voivat olla, onko turvallista käyttää maksamiseen pin-koodilla avattavaa sovellusta (esimerkiksi MobilePay), johon olen tallentanut korttini tiedot? Kuulostaa kätevältä tallentaa kortin tiedot suoraan puhelimen käyttöjärjestelmään, mutta mitä jos…

Olen varma siitä, että mobiilimaksutavat tulevat vielä lähtemään samanlaiseen nosteeseen, kuin mobiilissa maksaminen. Kuluttajat tulevat oivaltamaan jossain vaiheessa laajalti, kuinka kätevää on maksaa tavalla, johon riittää pin-koodi ja sormen pyyhkäisy. Turvallisuus voi osaa mietityttää, mutta kaikki samat lainalaisuudet pätevät muissakin maksutavoissa. Uskon ihmisten huolehtivan puhelimistaan samalla tavalla kuin pankkikorteista tai verkkopankin avainlukulistoista.

Verkkokaupalle mobiilimaksutavat ovat nykyään maksutapavalikoimassa must, sillä kauppa siirtyy kovaa vauhtia mobiiliin. Mobiilimaksutavat helpottavat ostosten tekoa mobiililaitteella entisestään, joten hyvän asiakaskokemuksen perusteeksi voidaan hyvinkin laskea mobiiliin optimoidut maksutavat. Tosin muutoksilla on taipumus tapahtua hyvin hitaasti, ja kuluttajakäyttäytymisen muuttaminen on varmasti yksi niistä. Mobilimaksutavoille tarvitaan vain enemmän aikaa ja käyttökokemuksia. Time will tell, niin sanotusti. 

 

Tulevaisuuden maksutavat

Mobiilimaksutapojen valikoima on laajentunut viime vuosina huimasti. On mielenkiintoista nähdä, kuinka esimerkiksi Apple Paylla ja Siirrolla maksaminen tulee lähivuosina kasvamaan. Toistaiseksi Apple Payta tarjotaan vain Nordean asiakkaille. Lähitulevaisuudessa on tulossa vastaavia maksuvaihtoehtoja, kuten Android Pay ja Samsung Pay.  Onko puhelimen käyttöjärjestelmää hyödyntävät maksutavat nimenomaan se juttu? Katsotaan ja annetaan ajan näyttää!

New Call-to-action


 

Juho_Kekkonen copy

Juho Kekkonen

Kirjoittaja on Maksuturvan asiakkuuspäällikkö

 

 Sinua voisi kiinnostaa: Mitä on mobiilimaksaminen?

Topics: mobiilimaksaminen, maksutavat

Uusinta Twitterissä