Kivijalkakaupassa tuskin enää törmää tilanteeseen, jossa ainut hyväksytty maksuväline on käteinen. Oletamme, että maksaminen onnistuu aina kortilla, käteisellä, mobiilimaksulla tai laskulla. Tilanne on sama verkkokaupassa. Asiakas olettaa, että maksutapoja on joka lähtöön, eikä maksutapojen puutteellisus ole positiivinen yllätys kassalla. Asiakkaan ostoprosessin tulee olla mutkaton, eikä maksamisen tulisi aiheuttaa päänvaivaa. Maksutapojen esille tuominen verkkokaupassa on tärkeää, sillä luottamus ja asiakastyytyväisyys kasvaa kun asiakas alusta asti tietää miten ostokset voi maksaa. 

 

Maksutavoilla on merkitys

Miten ostaja päättää ostaa jostain tietystä verkkokaupasta? Valintaan vaikuttaa moni eri tekijä, mutta monelle yksi tärkeimmistä päätökseen vaikuttavista asioista on verkkokaupassa tarjottavat maksutavat. Mikäli ostaja ei löydä verkkokaupasta sopivaa maksutapaa, voi hän yhtä hyvin siirtyä toiseen kauppaan asioimaan. Maksutavoista kannattaa siis kertoa jo aikaisessa vaiheessa, mielellään jo verkkokaupan etusivulla, jotta ostaja vaivattomasti näkee, miten hän voi ostoksensa maksaa.

 

Maksutapojen esille tuominen on määritelty lainsäädännössä

Maksuturva_maksutavat

Myös verkkokauppoja koskee tietty tiedonatovelvollisuus, jonka tarkoituksena on varmistaa, että kuluttaja-asiakkailla on tarvittavat tiedot päätöksentekoa varten. Maksamiseen ja ostamiseen liittyvä tiedonantovelvollisuus edellyttää, että maksamisesta annetaan riittävästi tietoa - tietoa, jonka avulla ostaja saa helposti oikean ymmärryksen verkkokaupassa maksamisesta ja tarjolla olevista maksutavoista. Kuluttajasuojalain mukaan, verkkokaupassa on esitettävä selkeästi mm. seuraavat asiat:

  • tarjolla olevat maksutavat ja mahdolliset maksutapaan liittyvät lisämaksut eriteltynä
  • laskun toimitustapa
  • maksutapoja koskevat ajankohdat, eli esimerkiksi laskun eräpäivä

Ehdot jotka koskevat verkkokaupassa maksamista on myös esiteltävä selkeästi, ja ne on löydyttävä helposti verkkokaupan sivustolta. 

 

Miksi maksutavat kannattaa esitellä jo etusivulla?

Kun maksutavat ovat selkeästi esitelty verkkokaupan etusivulla, näkee ostaja heti, miten ostokset voi maksaa - tämä vaikuttaa suuresti ostoskorin loppusummaan, sillä kun ostaja on ensisilmäyksellä tietoinen käytettävissä olevista maksutavoista, voi hän huoletta valita ostoskoriinsa enemmän tilattavaa tai arvokkaampia tuotteita.   

Maksutapoja ei koskaan kannatta piilottaa, sillä asiakkaalle on sekä hämmentävää että rasittavaa etsiä tietoa verkkokaupan uumenista. Lisäksi, käytettävissä olevat maksutavat voidaan helposti esitellä niin, että ne sopivat verkkokaupan visualiseen ilmeeseen esimerkiksi bannerin muodossa. Visualisuuteen kannattaa aina panostaa, sillä miellyttävä ja käytettävyydeltään onnistunut sivusto palvelee aina sekä asiakasta että kauppiasta.

Maksutapojen kuvaukset ovat tärkeä elementti verkkokaupassa, sillä kuvauksen avulla asiakas saa ymmärryksen siitä miten joku tietty maksutapa toimii ja mitä sen käyttäminen vaatii. Kattavat ja selkeät maksutapakuvaukset verkkokauppa saa usein käyttöönsä suoraan maksupalveluntarjoajalta, joten tästä ei yleensä aiheudu verkkokaupalle lisää työtä.

IKH- verkkokaupassa maksutavat näytetään heti etusivulla

ikh-076530-edited

Hehku.fi verkkokaupassa maksutapabanneri on toteutettu niin, että se sopii hyvin verkkokaupan ulkoasuun.

Hehku_maksutavat.png

 

Monipuolisuus on myös tärkeää

Maksutapojen esittely ei yksinään riitä, vaan asiakastyytyväisyyteen ja myyntiin vaikuttaa vahvasti se, mitä maksutapoja verkkokaupassa tarjotaan. Verkkokaupan on siis syytä varmistaa että tarjolla on monipuolisesti erilaisia maksutapoja, jotta kaikille ostajille löytyy mieluinen tapa maksaa. On myös hyvä pitää mielessä se, että eri tuotteille ja tilanteille sopii erilaiset maksutavat – joksus saattaa olla helpointa maksaa mobiilimaksulla, kun joskus parhaiten maksutavaksi sopii lasku tai maksun pilkkominen pienempiin osiin erämaksun avulla. Älä siis vähättele asiakkaan tarpeita, vaan varmista, että huomioit kaikki mahdolliset tilanteet.

 

Suomalaiset_maksutavat_shopify_verkkokauppaan


Matti_Heiskanen.png

Matti Heiskanen

Kirjoittaja on Maksuturvan rahoituspalvelut-yksikön asiakkuuspäällikkö

matti.heiskanen@maksuturva.fi

+358 50 383 0689

LinkedIn_icon.png mattiheiskanen

Topics: maksutavat

Uusinta Twitterissä