11.11 vietetään "Sinkkujen päivää". Tämä Kiinasta rantautunut shoppailupäivä on kasvattanut suosiotaan viime vuosina- nyt myös kotimaiset verkkokaupat tarjoavat tuotteitaan alennettuun hintaan sinkkuuden kunniaksi. Mikä on sitten tämän, maailman suurimmaksi kauppapäiväksi kehkeytyneen teemapäivän tausta? (Talouselämä)

 

Sinkkujen juhlasta shoppailuksi 

Tämä Marraskuinen teemapäivä on peräisin opiskelijapiireistä, 90-luvun Kiinasta. Päivän alkuperäinen tarkoitus on lienee olla vastakohta Ystävänpäivälle, jota vietetään helmikuun 14 päivänä. Toisin kuin romanttisena ystävänpäivänä, sinkkujen päivänä juhlistetaan sinkkuutta ja yksinoloa- yhdessä muiden sinkkujen kanssa. Kyseinen päivä on 2000-luvulla muuttunut kiinalaisen Alibaba-verkkokaupan luotsaamana suureksi shoppailujuhlaksi. Nyt päivän kohokohta onkin tavaroiden ostaminen eikä niinkään sinkkuuden juhlistaminen. 

 

 

 

Vuoden suurin kauppapäivä?

Tänään myös kotimaisissa verkkokaupoissa näkyy "Singles' Day" tarjouksia ja alennuksia. Eikä syyttä, Forbes'in mukaan, 11.11 kiilasi viime vuonna Black Friday'n ohi maailman kuumimpana kauppapäivänä. Sama trendi jatkunee tänäkin vuonna. Tämä "Aasian Musta Perjantai" on valloittanut maailman- kotimaisetkin kauppiaat pääsevät tarjouksilla mukaan verkkokauppojen kisaan. Näin trendipäivän saralla voidaan hyvin todeta että sesongeilla ja brändätyillä shoppailupäivillä on merkittävä vaikutus verkkokauppojen asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Erityisesti joulumyynti sekä välipäivien alennukset ovat tunnetusti todella suuria myyntisesonkeja. Lisäksi esimerkiksi Yhdysvalloista peräisin olevat ostospäivät, kuten Black Friday ja Cyber Monday, ovat lähteneet kovaan kasvuun Suomessa. Uusille päiville on varmasti tilaa, sillä kuluttajat hakevat jatkuvasti uusia, entistä kuumempia tarjouksia. Nykyään asiakkaat osaavatkin odottaa verkkokaupoilta tietynlaisia alennuksia sekä tarjontaa eri sesonkeina, ja verkkokaupan tulee täyttää asiakkaiden odotukset, jos haluaa saada parhaan hyödyn tästä momentumista. 

 

 

Ilo irti shoppailusta

Verkkokauppiaan onkin syytä miettiä kampanjoitaan jotta eri teemapäivien tuomat mahdollisuudet saadaan hyödynnettyä. Digitalisaatio on tehnyt maailmastamme pienemmän kuin koskaan ennen, joten kotimaisten verkkokauppojen on kannattavaa osallistua maailmanlaajuisiin ostospäiviin. Teemapäivien avulla on helppo kiihdyttää loppuvuoden myyntiä joten kampanjakokonaisuuteen maksutapa- ja rahoituskampanjoineen kannattaa panostaa. Monipuoliset maksutavat takaavat että ostoskorit kasvavat mahdollisimman suuriksi. Maksuvaihtoehtoina kannattaakin tarjota mm. laskua ja erämaksua ja siten varmistaa ettei maksutavan valitseminen vaikuta asiakkaan ostopäätökseen, laskulla tai erämaksulla ostettaessa maksamista voi miettiä rauhassa myöhemmin.

 

 

Lataa opas ja kasvata verkkokauppasi myyntiä laskulla ja osamaksulla.

 

   

 


Martina Flygar

Martina Flygar

Kirjoittaja on Maksuturvan markkinointi- ja viestintäkoordinaattori.

 

 

 

Topics: verkkokauppa, maksaminen, kampanja, Single's Day

Uusinta Twitterissä