Vielä parisen vuotta sitten mobiilioptimoitu, responsiivinen verkkokauppaa oli myyntivaltti – tänä päivänä tilanne ei ole enää sama, sillä nyt verkkokaupan on tilanteesta riippumatta toimittava mobiililaitteilla. Yhä useampi tekee yhä suuremman osan ostoksistaan kännykällä ja ostopäätös saattaa syntyä hetkessä. Vaikka mobiilikaupan osuus Suomessa kasvaakin hitaammin kuin esimerkiksi muissa pohjoismaissa, on verkkokauppa kuitenkin nykyään aina mobiilikauppa, jonka on kaikin osin tuettava ostamista myös kännykällä (Talouselämä). Onko sinun verkkokauppasi mobiilikauppa? Olisiko nyt korkea aika viedä myynti menestyksekkäästi mobiiliin?

Mobiilioptimoitu verkkokauppa  

Kaupat, jotka toimivat mobiilissa ovat tänä päivänä voittajia, sillä ostajat osaavat etsiä ne myyjät, joiden kautta ostoksen saa hoidettua itselleen helpoiten. Jos kauppa ei käy mobiilissa, eivät kuluttajat välttämättä päädy ostamaan verkkokaupasta tietokoneeltakaan. Usein päädymme ostamaan jotain sen jälkeen, kun olemme nähneet mainoksen tai tiedostaneet tarpeen jonka perusteella olemme hakeneet tiettyä tuotetta tai palvelua esimerkiksi Googlesta. Kaikki tämä tapahtuu usein juuri sinä hetkenä, kun ajatus tarpeesta ilmenee – eli jopa silloin kun meillä ei ole tietokonetta lähellä.

Maksa_puhelimella.png

Puhelin onkin nykyään usealle se apuväline, jota käytetään eniten internetin selailuun ja shoppailuun. Suomessa mobiiliverkkokaupan osuus hipoo jo 30 % - eli mobiilin ollaan menossa (Talouselämä). Tämän voisi myös ajatella yksinkertaisesti näin: 30 % verkkokauppasi ostoksista tehdään mieluiten mobiililaitteella, eli suuri osa potentiaalisisita asiakkaista suosii ostamista esimerkiksi puhelimella. Näitä ostajia et halua menettää kilpailijalle vain siitä syystä, ettei kauppasi ole mobiilioptimoitu verkkokauppa. Mitä sitten verkkokauppa mobiilissa oikein vaatii? No, ainakin toimivan sivuston, joka tukee selailua mobiililaitteella. Sivuston rakentamista helpottaa oikeanlainen verkkokauppa-alusta, jonka päälle on vaivatonta rakentaa mobiilissa toimiva verkkokauppa. Asiakkaan ostokokemus ja verkkokaupan helppokäyttöisyys ovat avainasemassa, kun suunnitteilla on responsiivinen verkkokauppa. Vaivattoman ostamisen takaa helppo maksaminen ja mobiilikaupassa maksaminen hoituu kätevimmin mobiilimaksulla. Kännykällä maksaminen on hankalaa jos ei verkkokaupassa ole tarjolla mobiilimaksutapoja, joiden avulla maksu hoituu näppärästi ilman avainlukulistoja tai korttitietoja. No mutta mitä on mobiilimaksaminen? Miten maksu siis hoituu helposti myös mobiilissa?

Kuinka mahdollistat helpon maksamisen älypuhelimella verkkokaupassasi? Lataa ilmainen opas ja ota selvää --->

 

Monimuotoista maksamista puhelimella

Markkinoilla on tällä hetkellä tarjolla paljon erilaisia mobiilimaksutapoja - elämme tällä hetkellä tilanteessa, jossa miltei jokaisella pankilla on oma maksamiseen tarkoitettu mobiiliapplikaatio. Mobiilimaksutavat ovat siis yleensä pankkien luomia appeja, korttiyhtiöiden tarjoamia mobiililompakoita tai näiden kahden yhdistelmiä. Verkkokaupalle tämä tietenkin tuo hieman lisää haastetta, sillä tarjolla on oltava rutkasti erilaisia mobiilimaksutapoja, jotta kaikille ostajille löytyy mieluinen maksutapa. Kuluttajien onneksi tarjolla olevia mobiilimaksuapplikaatioita voi usein käyttää, vaikka ei olisi juuri kyseisen pankin asiakas. Verkkokaupan onneksi, kaikki mobiilimaksutavat saa helposti lisättyä maksutapavalikoimaan maksunvälittäjän avulla.

Kuten mainittu, on siis mobiilimaksutapoja useita erilaisia. Mutta vaikka nämä maksutavat ovat eri toimijoiden tuottamia, toimivat ne kaikki kuitenkin verkkokaupan näkökulmasta samalla tavalla ja samoin kun korttimaksu tai verkkopankkimaksu. Mobiilimaksut saa verkkokauppaan helposti maksunvälittäjän kautta, eikä verkkokaupan yleensä tarvitse tehdä mitään kummempaa teknistä toteutusta maksutapojen lisäämistä varten. Mobiilimaksujen tilitys ei poikkea muiden maksutapojen tilityksestä ja puhelimella tehdyt maksut tilitetään siis verkkokaupalle pääsääntöisesti samoin, kun kaikki muutkin maksutavat. Tämän lisäksi mobiilimaksut ovat verkkokaupalle myös usein edullinen lisä maksutapavalikoimaan.

Mobiilikauppa.png

 

Maksutavoista suosituin lienee pian mobiilimaksu

Mobiilikaupassa mobiilimaksaminen  tulee, sen helppouden ja nopeuden takia, varmasti jo lähiaikoina valtaamaan markkinat suosituimpana maksutapana (sama tapahtunee myös kivijalkakaupoissa). Se että mobiilimaksu periaatteessa on maksu maksukortilla takaa sen, että kokemus on käyttäjälle tuttu ja turvallinen, vaikka maksu hoituukin puhelinta apuvälineenä käyttäen. Suomalaiset ovat tosin todetusti verkkopankkimaksuja suosivaa kansaa, joten se, että jotkin mobiilimaksutavat, kuten MobilePay Danske Bankin asiakkaille, Pivo OP:n asiakkaille ja Siirto tällä hetkellä OP:n, Nordean ja S-pankin asiakkaille, tukevat myös veloituksia suoraan pankkitililtä, varmistaa sen, että mobiilimaksut pian varmasti valtaavat myös suomalaisten sydämet.Mobiilimaksaminen.png

Nyt on siis todetusti korkea aika vallata markkinat myös mobiilissa. Mikäli et ole varma siitä, kuinka verkkokauppasi toimii mobiilissa, on hyvä ensiaskel se, että käyt verkkokaupassa puhelimella. Tee testiostos ja rehellinen arvio ostoprosessin toimivuudesta. Onko ostaminen yhtä helppoa mobiililaitteella, kun tietokoneella? Näkyvätkö kuvat ja tuotekuvaukset oikein? Onko kaupan rakenne ja ulkonäkö toimiva myös mobiilissa? Miten tuotteen vieminen ostokoriin sujuu? Onko ostajan rekisteröidyttävä vai voiko ostoksen hoitaa loppuun asti vierailijana? Onko tarvittujen tietojen täyttäminen hankalaa? Entä maksaminen, tarvitsetko verkkopankkitunnuksia vai saatko maksun hoidettua vaivattomasti esim. Pivolla tai MobilePayllä tai Masterpassilla? Tekemällä raa’an ja rehellisen arvion verkkokaupan responsiivisuudesta voit määritellä mikä verkkokaupassa tökkii ja mitä voisi mobiilikauppaa ajatellen parantaa. Mobiilioptimointi kannattaa aloittaa vähitellen – helpoksi todettu, verkkokauppaa ei niin työllistävä asia, on mobiiliin sopivien maksutapojen lisääminen verkkokaupan maksutapavalikoimaan. Varmista siis jo tänään, että verkkokauppasi on mobiilikauppa.

Lue lisää: Viisi askelta parempaan mobiiliverkkokauppaan

 

New Call-to-action

 

Martina_Flygar.png
 
 
Martina Flygar
Kirjoittaja on Maksuturvan markkinointi- ja viestintäkoordinaattori. Martina valitsee aina, kun vain mahdollista, maksutavaksi mobiilimaksun - helppouden ja nopeuden takia.

Topics: mobiilimaksaminen, mobiilikauppa

Uusinta Twitterissä