Sesongeilla ja brändätyillä shoppailupäivillä on merkittävä vaikutus verkkokauppojen asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Erityisesti joulumyynti sekä välipäivien alennukset ovat tunnetusti todella suuria myyntisesonkeja. Lisäksi esimerkiksi Yhdysvalloista peräisin olevat ostospäivät, kuten Black Friday ja Cyber Monday, ovat lähteneet kovaan kasvuun myös Suomessa. Asiakkaat osaavatkin odottaa verkkokaupoilta tietynlaisia alennuksia sekä tarjontaa eri sesonkeina, ja verkkokaupan tulee täyttää asiakkaiden odotukset, jos haluaa saada parhaan hyödyn tästä momentumista. 

 

verkkokauppiaan vuosikello

 

Hyödynnä sesongit

Esimerkiksi kodinkoneiden ja -elektroniikan jälleenmyyjä Gigantti teki verkkokaupassaan myyntiennätyksen vuoden 2016 Black Friday -kampanjapäivänä. Gigantti myi verkkokaupassaan kampanjan ensimmäisen tunnin aikana tuotteita lähes kahdella miljoonalla eurolla, ja asiakasliikennettä olikin saman verran kuin normaalisti kokonaisen vuorokauden aikana. Myynnin superpäivät näkyvät myös Pohjoismaiden tasolla – Gigantin emoyhtiön konsernimyynti oli kampanjapäivänä 949 miljoonaa Norjan kruunua, joka on kaupan alalla Pohjoismaissa suurin yhden päivän myyntiennätys. (Kauppalehti 2016.)

Sesonkeihin ja suosittuihin ostospäiviin tarttuminen on siis tärkeää, sillä verkkokaupan asiakaskunnalle ominaisen ostamisen syklin myötäily voi antaa verkkokaupan kampanjoille valtavaa vipuvoimaa. Sesongeista irrallinen, omavarainen kampanjointi taas ei välttämättä tuota yhtä erinomaisia tuloksia. Alle on kerätty vilkkaimmat ostoajankohdat sekä yksittäiset teemapäivät, jotta verkkokauppiaat voivat ottaa kaupallisen hyödyn irti verkon parhaista myyntipäivistä.

 

Lataa ilmainen verkkokauppiaan vuosikalenteri, johon on kerätty tärkeimmät myyntipäivät 

 

Vertaile omia ja yleisiä myyntilukuja

Kausivaihtelut ovat luonnollinen osa myyntiä. Ne voivat kuitenkin tuottaa verkkokauppiaalle hankaluuksia resursoinnin ja kassavirran kannalta. Verkkokauppiaan kannattaakin olla kiinnostunut omien asiakkaiden käyttäytymisestä ja vertailla sitä saatavilla olevaan dataan. Eroista tai yhtäläisyyksistä saattaa löytyä yllättäviä mahdollisuuksia myynnin kasvattamiseen.

 

Viikon vilkkain ostospäivä

Viime vuosien tilastojen mukaan viikonpäivistä vilkkain ostospäivä on maanantai. Hiljaisinta myynti taas on lauantaina. Iltapäivästä ja illasta, eli n. klo 16–20 välillä tehdään huomattavasti enemmän ostoksia kuin muina kellonaikoina.

 

Vuoden paras myyntipäivä

Maailmanlaajuisesti myynnillisesti suurin ostospäivä on Aasiasta lähtöisin oleva Singles Day 11.11. eli eleveneleven. Amerikassa huippumyynteihin taas päästään marraskuussa kiitospäivänä ja heti perässä tulee myös Suomessa suosiota saaneet verkkokaupan superpäivät Black Friday sekä Cyber Monday. Suomen verkkokaupoissa myynti on kuitenkin suurinta veronpalautusten maksupäivänä.

 

Kuukausien väliset vaihtelut

Vuosineljännesten välisessä vertailussa loppuvuosi eli loka-, marras- ja joulukuu ovat selvästi vuoden parhaita myyntikuukausia. Euromääräisesti ja kappalemääräisesti vähiten taas tunnutaan ostavan helmikuussa. Kesäkuukausia pidetään yleisesti huonoina myyntikuukausina, mutta tilastojen valossa myynti näyttäisi piristyvän helmikuun pohjalukemista aina heinäkuulle saakka ja uudelleen elokuusta joulukuuhun.

 

New Call-to-action
   

 


Juho Kekkonen

Juho Kekkonen

Kirjoittaja on Maksuturvan asiakkuuspäällikkö.

 

 

 

Topics: verkkokauppa, sesongit

Uusinta Twitterissä