Sesongeilla ja brändätyillä shoppailupäivillä on merkittävä vaikutus verkkokauppojen asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Erityisesti joulumyynti sekä välipäivien alennukset ovat tunnetusti todella suuria myyntisesonkeja. Lisäksi esimerkiksi Yhdysvalloista peräisin olevat ostospäivät, kuten Black Friday ja Cyber Monday, ovat suosittuja myös Suomessa. Asiakkaat osaavatkin odottaa verkkokaupoilta tietynlaisia alennuksia sekä tarjontaa eri sesonkeina, ja verkkokaupan tulee täyttää asiakkaiden odotukset, jos haluaa saada parhaan hyödyn tästä momentumista. 

 

verkkokauppiaan vuosikello

 

Hyödynnä sesongit

Esimerkiksi kodinkoneiden ja -elektroniikan jälleenmyyjä Gigantti teki verkkokaupassaan jo kolmatta vuotta peräkkäin myyntiennätyksen vuoden 2017 Black Friday -kampanjapäivänä. Pelkästään verkkosivuston kävijämäärä kasvoi edellisvuodesta 22% kun taas verkkokaupan myynti kasvoi huimat 46 % . Myynnin superpäivät näkyvät myös Pohjoismaiden tasolla – Gigantin emoyhtiön konsernimyynti oli kampanjapäivänä 1,3 miljardia Norjan kruunua, joka on kaupan alalla Pohjoismaissa suurin yhden päivän myyntiennätys. (Mynewsdesk)

Sesonkeihin ja suosittuihin ostospäiviin tarttuminen on siis tärkeää, sillä verkkokaupan asiakaskunnalle ominaisen ostamisen syklin myötäily voi antaa verkkokaupan kampanjoille valtavaa vipuvoimaa. Sesongeista irrallinen, omavarainen kampanjointi taas ei välttämättä tuota yhtä erinomaisia tuloksia. Alle on kerätty vilkkaimmat ostoajankohdat sekä yksittäiset teemapäivät, jotta verkkokauppiaat voivat ottaa kaupallisen hyödyn irti verkon parhaista myyntipäivistä.

 

Lataa ilmainen verkkokauppiaan vuosikalenteri, johon on kerätty tärkeimmät myyntipäivät 

 

Vertaile omia ja yleisiä myyntilukuja

Kausivaihtelut ovat luonnollinen osa myyntiä. Ne voivat kuitenkin tuottaa verkkokauppiaalle hankaluuksia resursoinnin ja kassavirran kannalta. Verkkokauppiaan kannattaakin olla kiinnostunut omien asiakkaiden käyttäytymisestä ja vertailla sitä saatavilla olevaan dataan. Eroista tai yhtäläisyyksistä saattaa löytyä yllättäviä mahdollisuuksia myynnin kasvattamiseen.

 

Viikon vilkkain ostospäivä

Viime vuosien tilastojen mukaan viikonpäivistä vilkkain ostospäivä on maanantai. Hiljaisinta myynti taas on lauantaina. Iltapäivästä ja illasta, eli n. klo 16–20 välillä tehdään huomattavasti enemmän ostoksia kuin muina kellonaikoina. Lisäksi yöshoppailu on yleistymässä entisestään, ja monen kaupan myynti saattaakin kiihtyä huomattavasti klo 20 jälkeen.

 

Vuoden paras myyntipäivä

Maailmanlaajuisesti myynnillisesti suurin ostospäivä on Aasiasta lähtöisin oleva Singles Day 11.11. eli eleveneleven. Amerikassa taas huippumyynteihin päästään myös Suomessa suosioita saaneena Cyber Mondayna -  heti perässä tulee kiitospäivästä alkava viikonloppu ja siihen kuuluva Black Friday. Viime vuonna Suomen verkkokaupoissa myynti oli suurinta Black Fridayna. Lisäksi, veronpalautusten maksupäivä on edelleen suosittuimpien ostospäivien joukossa Suomessa.

 

Kuukausien väliset vaihtelut

Vuosineljännesten välisessä vertailussa loppuvuosi eli loka-, marras- ja joulukuu ovat selvästi vuoden parhaita myyntikuukausia. Euromääräisesti ja kappalemääräisesti vähiten taas tunnutaan ostavan helmikuussa. Kesäkuukausia pidetään yleisesti huonoina myyntikuukausina, mutta tilastojen valossa myynti näyttäisi piristyvän helmikuun pohjalukemista aina heinäkuulle saakka ja uudelleen elokuusta joulukuuhun.

 

Lataa opas: Verkkokauppiaan vuosikalenteri
   

 



IMG_0409

  Juho Kekkonen

  Kirjoittaja on Maksuturvan asiakkuuspäällikkö.

 

 

 

Topics: sesongit, verkkokauppa

Uusinta Twitterissä