Olen niitä ihmisiä jotka valitsevat verkkokaupassa maksutavaksi aina laskun. Miksi? En itse edes tarkalleen tiedä… Ehkä ajatus siitä, että tuotteen saa omiin käsiin ja sitä voi tarkastella rauhassa ennen ostopäätöksen lopullista tekoa. Tai ehkä se on vain ajatus siitä, ettei tuotetta tarvitse maksaa heti.

Toisaalta minusta löytyy myös päinvastainen puoli. Koen nimittäin pientä ilon tunnetta, jos verkkokaupan maksuvaihtoehdoista löytyy mobiilimaksuvaihtoehto ja mieluiten vielä se oma suosikki. Miksi? En tiedä… Ehkä joskus olen niin varma ostopäätöksestäni, että haluan maksaa tuotteen mahdollisimman nopealla tavalla. Ehkä en halua, että ostotapahtumaan menee liian kauan aikaa tai ettei muistettavia laskuja jäisi turhaan roikkumaan.

 

Erilaiset maksutavat

Miksi sitten, jos olen laskun suuri kuluttaja, joka nauttii laskun tuomasta pitkästä maksuajasta, haluan myös vaihtoehdoksi sen toisen ääripään eli nopeimman maksutavan? En tiedä vastausta tähänkään… Totuus taitaa olla, ettei kukaan tiedä.

Kuluttajana, jos joudun tilanteeseen, jossa olen itsevarmasti valinnut tuotteet ostoskoriin ja kassalla huomaan, ettei haluamaani maksutapaa vaihtoehdoista löydy alan pohtimaan ostopäätöstäni uudestaan. Kerran niin itsevarma kuluttaja onkin nyt täysin epävarma ja tilanne on kääntynyt siihen, että pohdin jopa ”haluanko kaikkia tuotteita tai tarvitsenko niistä oikeastaan mitään?”.

key-to-the-heart

Haluaako kuluttaja tuotteita niin paljon, ettei maksutavalla ole väliä? Olisitko uskonut, että tätä tarvitsee edes miettiä? Eikö asiakas tullutkaan verkkokauppaan juuri siksi, että hän haluaa sieltä tuotteita? Nykypäivänä ei. Surffaamme netissä ajanvietteeksi ja eksymme verkkokauppoihin jolloin ostopäätös saattaa tulla aivan puskista.

 

Yksinkertainen ratkaisu

Miten sitten verkkokauppa voi valmistautua tähän? Ratkaisu on yksinkertainen. Tarjoa mahdollisimman kattava valikoima maksutapoja. 

Tätä verkkokauppiaana varmasti kuulee paljon, mutta se kannattaa. Laaja valikoima maksutapoja on avain jokaisen kuluttajan sydämeen. Kuluttajina miellymme tiettyihin maksutapoihin ja tyyleihin ja, jos sitä omaa tapaa ei verkkokaupan kassalta löydy jäävät tuotteet pahimmassa tapauksessa tilaamatta, verkkokaupan konversioprosentti laskee ja kokonaisuudessa tämä on erittäin tylsä tilanne verkkokauppiaalle.

 

Plan_grow

Verkkokaupan maksutavat vertailuun

Onneksi verkkokauppiaiden elämää on tässä helpotettu. Nykyään kattavan maksuvalikoiman tarjoaminen verkkokaupassa ei vaadi kauppiaalta suuria määriä sopimuksia tai suurta teknistä työtä. Maksunvälittäjät tekevät tämän puolen helpoksi. Yhdellä sopimuksella saa kauppias kattavan valikoiman maksutapoja, saa helposti uudet ajankohtaiset maksutavat käyttöönsä ja näin pitää asiakkaansa tyytyväisinä.

Kysele maksunvälittäjältä maksutavoista ja vaihtoehdoista, pohdi asiakaskuntaasi, heidän mahdollisia ostotottumuksia ja vertailuta maksutapoja. Muista myös, että suomalaisten kuluttajien ostotottumukset ovat hieman erilaiset verrattuna muihin. Kun ottaa asiakkaiden kaikki mahdolliset tarpeet huomioon, voi olla varma, että kauppa kukoistaa!

Suomalaiset_maksutavat_shopify_verkkokauppaan

 

Minna-Liisa

Minna-Liisa Kazonen

Kirjoittaja on Maksuturvan myyntikoordinaattori

 

 

 

 

 

Topics: mobiilimaksaminen, maksupalvelut, maksaminen, maksutavat, verkkomaksaminen

Uusinta Twitterissä