Z -sukupolvi on pian parhaassa kulutusiässä – miten verkkokauppa vastaa suurkuluttajasukupolven tarpeisiin?

Verkkokaupan, ja ylipäätään kaupan, uusi suurkuluttaja on Z -sukupolvi, eli 15-25 vuotiaat nuoret, joiden toiveet ja tarpeet poikkeavat jokseenkin edeltävistä sukupolvista. Kaupan alalla on tapahtunut suuriakin muutoksia kuluneiden vuosikymmenten aikana: kaupankäynti on siirtynyt enemmän ja enemmän verkkoon ja verkkokauppa on siten kehittynyt tasaiseen tahtiin vastaamaan asiakkaiden sen hetkisiä tarpeita. Mutta mitä tapahtuu, kun suurella osalla potentiaalisista asiakkaista on täysin uudenlainen tapa kuluttaa?

Lue lisää

Brexit ja verkkokauppa: millaisia vaikutuksia voidaan odottaa?

Brexit on ollut paljon uutisissa ja varsinkin viimeaikoina, kun määräaika Brexitin toteutumiselle lähestyy. Brexit-sana kuvaa siis prosessia, jonka tuloksena Iso-Britannian olisi tarkoitus erota EU:sta maaliskuussa 2019. Niukka enemmistö (52 %) brittiläisistä äänestäjistä äänesti EU-eron puolesta kesällä 2016. Monelle suomalaiselle verkkokauppiaalle on tullut tuotteita brittiläisistä tukuista ja lisäksi tullauskäytännöt sekä arvonlisäveron maksaminen muuttuvat, joten Brexitin toteutuessa vaikutukset ulottuvat myös suomalaiseen verkkokauppaan.

Lue lisää

Mitä on hyvä asiakaspalvelu verkkokaupassa ja miksi se on tärkeää

Verkkokaupassa ei luonnollisesti olla myyjän kanssa samalla tavalla kanssakäymisessä kuin fyysisessä kaupassa – verkkokaupassa ostosten tekeminen on perinpohjaisesti erilaista. Ostaja ei pääse fyysisesti koskettamaan tuotetta ja tutkimaan sitä, eikä vieressä ole myyjää vastaamassa kysymyksiin tai esittelemässä tuotteita. Verkkokaupan asiakas tarvitsee kuitenkin palvelua ihan samalla tavalla kuin kivijalkakaupan asiakaskin, ainakin jos verkkokauppa haluaa tehdä ostokokemuksesta sujuvan ja saada asiakkaan palaamaan ostoksille myöhemminkin. Millaista asiakaspalvelua verkkokaupan asiakkaat siis tarvitsevat ja miksi asiakaspalvelu on tärkeää?

Lue lisää

Uusinta Twitterissä