Verkkokauppa-ala kasvaa ja kehittyy tällä hetkellä kovaa vauhtia. Kuluttajien tottumukset muuttuvat ja ostoksia tehdään yhä enemmän mobiililaitteilla. Tämä vaikuttaa myös maksutapojen käyttöön ja mobiilimaksutavat ovatkin kasvattaneet suosiotaan. Muutoksista ja kehityksestä huolimatta on joitakin perusasioita, jotka muodostavat toimivan verkkokaupan kulmakivet. Kotipizzan tietohallintojohtaja Janne Reimari puhui näistä asioista Maksuturvan Kysy Maksamisesta –videosarjan toisessa osassa.

 

1. Tuote

Jokaisen verkkokaupan keskiössä on luonnollisesti tuote: kauppaa ei synny ilman hyvää tuotetta ja sopivaa valikoimaa. Esimerkiksi Kotipizzan pizzaa on kehitetty jo 30 vuotta. On hyvä seurata asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja kysyä asiakkaiden mielipiteitä tuotteista – ja sitten kehittää tuotteita tarpeiden mukaan. 

Myös tuotevalikoimaan kannattaa kiinnittää huomiota; täydentää valikoimaa, poistaa valikoimista esimerkiksi vähemmän suosittuja tuotteita ja tuoda mukaan uusia. Kommunikaatio asiakkaiden kanssa ja markkinoiden seuraaminen auttavat tuotteisiin liittyvissä päätöksissä. Tuotteella pääsee jo pitkälle, mutta myös täydellinen tuote kärsii mikäli muut kulmakivet eivät ole kunnossa. 

 

Ostopolku_verkkokaupan_perustaminen

2. Ostopolku

Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista verkkokaupassa on ostamisen helppous. Tästä puhutaan paljon, mutta onko ostopolun helppouden tärkeys todella ymmärretty? Verkossa samaa tai saman tyyppistä tuotetta voi myydä monta kymmentä verkkokauppaa ja potentiaalinen asiakas on vain klikkauksen päässä kilpailijan verkkokaupasta. Ostamisen helppoutta ei siis voida yliarvioida.

Verkkokauppa täytyy suunnitella niin, että sitä on helppo ja miellyttävä käyttää – tuotteiden kuvausten täytyy olla selkeitä ja tarpeeksi kattavia, tuotteita tulisi olla helppo selata, verkkokaupan täytyy olla looginen ja toimiva (myös mobiilissa!) ja ostoprosessin suoraviivainen, niin ettei asiakas jätä prosessia kesken ennen maksamista. On tärkeää, että asiakkaalla on mahdollisuus surffailla tuotteiden välillä ja miettiä ostopäätöstään. Hyvin toimiva verkkokauppa on myös hyvää asiakaspalvelua ja toimivuus tekee kaupassa asioimisesta mukavaa. 

 

3. Maksaminen

Vaikka verkkokauppa olisi kuinka helppokäyttöinen ja ostoprosessi looginen, saattaa kauppa kuitenkin jäädä tekemättä jos maksaminen ei toimi tai se on asiakkaalle hankalaa

Mobiilimaksaminen

Maksaminen on kuin kirsikka kakun päällä – se voi tehdä jo muutenkin hyvästä kokemuksesta erinomaisen. Toimiva verkkokauppa tarjoaa laajan valikoiman maksutapoja: näin yhtäkään asiakasta ei menetetä sen takia, ettei sopivaa maksutapaa löydy. Asiakkaiden elämäntilanteet ja mieltymykset vaihtelevat ja moni haluaa maksaa kännykällä, luottokortilla tai vaikkapa erissä erämaksulla, perinteisen verkkopankkimaksun sijaan.

Maksamisen steppejä kannattaa pyrkiä minimoimaan, esimerkiksi jos asiakas voi valita maksutavan jo verkkokaupan kassalla siirtymättä maksunvälittäjän palveluun niin prosessista saadaan jo yksi askel pois. Erilaiset mobiilimaksutavat ovat yleensä hyvin helppoja ja nopeita käyttää, ja maksuja voi hyväksyä vain yhdellä pyyhkäisyllä. Koska ostoksia tehdään yhä enemmän mobiilissa, niin tulee asiakkaille tarjota myös mobiiliin sopivia maksutapoja. Mobiilimaksaminen ja mobiilioptimoitu verkkokauppa on nykypäivää, eikä sitä kannata sivuuttaa kun maksutavat ovat suunnittelussa.

 

#kysymaksamisesta

Verkkokaupan_kulmakivet.jpg

Lisää mielenkiintoisia aiheita tulossa Kysy maksamisesta –videosarjassa. Mitä aihetta Sinä haluaisit, että sarjassa käsiteltäisiin? Katso videot täältä ja kerro meille kysymyksesi!

Katso myös verkkokaupan ABC.

Lataa opas verkkokaupan perustamiseen

 


 

IMG_0530-821859-edited-385493-edited

Viivi Ahlqvist

Kirjoittaja on Maksuturvan tuotepäällikkö

 

 

 Sinua voisi kiinnostaa: verkkokaupan kirjanpito ja kannattavuus

Topics: verkkokaupan perustaminen, toimiva verkkokauppa, maksutavat, ostopolku, tuote

Uusinta Twitterissä