Verkkokaupat panostavat usein sesonkimyyntiin ja kampanjoiden järjestämiseen. Alennusmyyntien ja kampanjoiden avulla verkkokauppa voikin helposti lisätä myyntiä ja samalla hankkia lisää näkyvyyttä. Erilaisia kampanjoita voi periaatteessa toteuttaa milloin vain, mutta lisäboostia myyntiin verkossa saa helpoiten suunnitelemalla myynin aktiviteetit eri sesonkejen ympärille. Kesän lähestyessä kannattaa esimerkiksi harkita rahoituskampanjan käynnistämistä ja talven jälkeen talvivarusteita voi olla järkevää myydä alennushinnoin. Ympäri vuoden sijoitettujen kampanjoiden avulla asiakkaat saadaan houkuteltua kauppaan useaan otteeseen ja eri syistä. Verkkokaupan myynti kannattaa siis suunnitella etukäteen, jotta eri sesonkeihin on aikaa valmistautua.

 

Verkkokaupan sesongit 

Myynti verkossa kukoistaa, kun asiakkaat löytävät helposti ne tuotteet joita he juuri sinä hetkenä etsivät. On siis tärkeää pohtia mitä tuotteita ostetaan minäkin sesonkina – tämän perusteella on helppoa valikoida mitä kannattaa milloinkin mainostaa ja esitellä. Verkkokauppa-alan sesonkeihin kuuluu mm. Tammikuun ALE-myynnit, talviurheilukausi, valmistujaiset, kesä ja joulu. Myynti verkossa pyörii vahvasti sesonkien ympärillä, joten suunnittelun tukena kannattaa hyödyntää kalenteria. Esimerkiksi tammi- ja kesäkuun alennusmyynntejen lisäksi kannattaa huomioida yhä suositummat kansainväliset ”shoppailupäivät” kuten Singles Day 11.11, Black Friday 24.11 ja veronpalautusten maksupäivä- joka on todistetusti yksi verkkokaupan vilkkaimmista myyntipäivistä Suomessa.

paper-3327341_1920-183115-edited

Sesonkimyyntiin, kampanjoihin ja alennusmyynteihin on syytä valmistautua ajoissa. Asiakkaat osaavatkin odottaa joitakin sesonkeja ja olettavat usein, että tiettyinä aikoina on tarjolla joitakin alennuksia. Näin ollen on tärkeää, että myös verkkokauppa on yhtä ajan tasalla uusista trendeistä kun lähestyvistä sesongeista. Luomamme verkkokauppiaan vuosikalenteri helpottaa verkkokaupan sesonkimyynnin suunnittelua,  kalenterin voit ladata täältä --> 

  

 Sesonkimyynti ja suunnittelu 

Verkkokaupan kampanjat ja sesonkimyynti kannattaa suunnitella ja aikatauluttaa hyvissä ajoin. Ennen suoranaisia valmisteluja kannattaa päättää kampanjan ajankohta, luonne sekä mitä tuotteita/palveluita on tarkoitus myydä ja markkinoida. Varastosaldot on tärkeää varmistaa hyvissä ajoin ennen kampanja-ajankohtaa, jottei vaan tule sellaista tilannetta että tuotteet loppuvat kesken. Myös tuotteiden toimitusajat on hyvä tarkistaa tiettyinä sesonkeina jotta lahjaksi ostetut tilaukset varmasti ehtivät hyvissä ajoin perille. 

Sesonkien ja kampanjoiden markkinointiin kannattaa panostaa ja kommunikointi on syytä aloittaa hyvissä ajoin. Viestintää asiakkaiden suuntaan tulisi pitää yllä koko sesongin tai kampanjan ajan ja asiakkaita on myös hyvä muistuttaa kampanjan ajankohdasta ja teemasta. Toimiva ja oikealle kohderyhmälle näkyvä kampanja tuo verkkokauppaan lisää vierailijoita ja niin ollen potentiaalisia asiakkaita. Kampanjan suunnittelussa tärkeässä osiossa onkin kohderyhmän hahmottaminen ja määrittäminen. Usein verkkokaupan kohderyhmät toimivat myös kohderyhminä sesonkimyynnille ja kampanjoille. On kuitenkin tärkeää määritellä kohderyhmä erikseen jokaista kampanjaa varten jotta oikeat, kohderyhmälle sopivat aktiviteetit saadaan toteutettua oikeaan aikaan. Kampanja ei tule onnistumaan mikäli kohderyhmä ei ole kohdillaan, esimerkiksi markkinointia on vaikea tehdä jos ei tiedä minkälainen mainonta puree valittuun kohderyhmään. Lisäksi kampanjan on oltava näkyvillä siellä missä asiakkaasi ovat jotta he löytävät tiensä verkkokauppaan.

palautukset.png

Verkkokaupan sesonkimyynnin ja kampanjoiden suunnittelussa pitää myös huomioida tarvittavat resurssit. Voivatko tilausmäärät esimerkiksi kasvaa hetkellisesti niin suuriksi että ylimääräisiä käsiä tarvitaan tuotteiden pakkauksessa ja lähettämisessä? Mikäli tuotteiden varastointi, pakkaus ja lähettäminen on ulkoistettu toiselle yritykselle kannattaa kumppania informoida mahdollisesta tulevasta tilauspiikistä hyvissä ajoin. Entäs verkkokaupan nettisivusto ja työkalut? Onko työkaluja käytössä ja tukevatko ne verkkokaupan myyntiä myös sesonkiaikana? Esimerkiksi palautukset saattavat työllistää verkkokauppaa ahkerasti sesonkien ja kampanjoiden yhteydessä, sillä todetusti myös palautusten määrä kasvaa kun tilauksia tulee enemmän. Toimivat palautustyökalut tehostavat verkkokaupan toimintaa myös sesonkiaikana ja online-palautuslomakkeen avulla palauttaminen on helppoa myös kuluttajalle. 

New Call-to-action

 


 

Topics: verkkokauppa, sesongit, kampanja

Uusinta Twitterissä