Verkkokaupan liikevaihdon kasvattaminen ja konversion parantaminen ovat yleismaailmallisia teemoja, jotka näkyvät myös meneillään olevan DCongress tapahtuman puheenvuoroissa. Asiakkaan ja hänen käyttäytymisensä ymmärtäminen nousee yhä useammassa puheenvuorossa esiin keskeisenä tekijänä paremman asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi.

Sen lisäksi, että pitää ymmärtää minkälaiset ostokokemukset tuottavat asiakkaalle iloa, voi taustatoimintoja tehostamalla parantaa verkkokaupan kannattavuutta. Hakukoneoptimointi, SEO, on yksi näistä taustatoiminnoista. Oikeiden hakusanojen käyttämisen lisäksi Googlen hakutuloksiin vaikuttaa myös sivujen latautumisnopeus. Asiakkaat palaavat useammin nopeammille sivuille, joka taas nostaa sivujen sijoittumista hakutuloksissa. Näin ollen sivujen latausnopeudella voi olla merkittävä vaikutus kannattavuuteen. Christian Rudolf Topdog SEO:sta kertoo, että nopeuttamalla sivujen lataamista 3 sekunnista 0,8 sekuntiin, voi verkkokaupan myynti jopa kahdeksankertaistua.

Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta on kuitenkin surullista, että Suomi on ”spämmin” luvattu maa. Tämä ei tarkoita vain roskapostia vaan myös hakutulosten manipulointia. Vaikka Google parantaa omia hakualgoritmejaan koko ajan, näin tekevät myös haittaohjelmien tuottajat. Tämä tekee oikeiden hakutulosten nousemisen Googlen listauksen kärkeen haasteelliseksi.

Markkinoinnin automatisointi, esimerkiksi henkilöityjen mainosten näyttäminen, edellyttää myös asiakkaiden oikeanlaista segmentointia ja sen pohjalta tehtävää suunnitelmallista viestintää. Yhtä oikeaa reseptiä tähän ei kenelläkään ole tarjota – kokeileminen ja erehtyminen ovat paras keino löytää omalle verkkokaupalle ja sen kohderyhmälle toimivimmat tavat.DCongress2016_03.png

Maksaminen on toinen merkittävä taustatoiminto, jonka optimoimisesta puhuttiin muun muassa Apple Pay:tä käsittelevässä esityksessä. Maksamisen siirtyminen fyysisessä kaupassa yhä enemmän taustalle, kuitenkin turvallisesti, on selkeästi nähtävissä oleva trendi. Apple Pay:n lisäksi myös Google on panostanut merkittävästi maksamisen prosessin tekemiseen helpoksi. Google Pay:llä on muun muassa mahdollisuus maksaa ääniohjauksella (”Haluan maksaa Googlella”), joka yhdistettynä kasvojentunnistukseen täyttää kahden elementin tunnistautumisen. Asiakkaan ei siis tarvitse edes ottaa puhelintaan laukusta, koska puhelin tietää olevansa ”maksupaikalla” wifi-majakoiden ja Bluetooth yhteyden avulla. Helppoa. Tehdään siis maksamisesta verkkokaupassa yhtä miellyttävä ja hauska kokemus yhdessä!

Maksuturva esittelee omalla osastollaan omien älykkäiden maksuratkaisujensa lisäksi myös maksupäätteitä, jotka entisestään sujuvoittavat sekä verkkokauppaa, että myymälämyyntiä harjoittavan kaupan toimintaa.maksaminen2016_2.png

Maksuturva, Lindorff ja Kaupan Liitto järjestivät helmikuussa tilaisuuden Maksamisen trendeistä. Katso tallenteita tästä tilaisuudesta.

Katso videoita

 

Uusinta Twitterissä