Ehkä suurin ero verkkokaupan ja kivijalakamyymälän välillä on se, että verkkokaupassa myytävät tuotteet on toimitettava ostajalle. Koko verkkokauppa-bisnestä tukee toimiva logistinen prosessi, joka ei ainoastaan koostu tuotteiden varastoinnista vaan myös toimituksesta ja palautusten hallinnasta. Mitä verkkokaupan logistiikkaan kuuluu ja miltä verkkokaupan logistinen prosessi sitten näyttää?

Verkkokaupan logistiikka

Verkkokaupan logistinen prosessi näyttää asiakkaan näkökulmasta yksinkertaisuudessaan tältä: prosessi lähtee käyntiin siitä, että potentiaalinen asiakas googlaa tarvitsemansa tai haluamansa tuotteen. Toimivan hakukoneoptimoinnin ansioista hakija toivottavasti päätyy juuri sinun verkkokauppaasi tarkastelemaan kyseistä tuotetta. Asiakas tutustuu tuotevalikoimaan ja tarkastelee ehkä maksutapavaihtoehtoja sekä toimitusehtoja. Tämän jälkeen hän tekee ostopäätöksen ja siirtyy kassalle maksamaan. Maksun yhteydessä asiakas valitsee maksutavan lisäksi toimitusosoitteen ja toimitustavan.

Onnistuneen tilauksen ja maksun jälkeen asiakas saa tilausvahvistuksen, yleensä joko sähköpostitse tai tekstiviestillä. Tilausvahvistuksen yhteydessä asiakkaalle tarjotaan usein mahdollisuutta seurata lähetystä, lisäksi tilauksen toimituksesta ilmoitetaan asiakkaalle saapumisilmoituksella. Saapumisilmoitus saattaa ilmaantua asiakkaalle paperisena versiona postiluukusta tai sitten hieman nykyaikaisemmin tekstiviestillä tai sähköpostitse. 

Tämän jälkeen asiakkaan osalta logistisessa prosessissa on enää jäljellä mahdollinen tuotteen palautus verkkokauppaan, mikä hoituukin helposti verkossa online-palautuslomakkeen avulla.

Katso tästä esimerkki verkkokaupan toimitusehdoista->

Verkkokaupan-logistiikka

 

Tilauksesta toimitukseen 

Verkkokaupan logistiikkaan kuuluu monta eri osa-aluetta. Verkkokauppa-bisnes on yksinkertaisuudessaan tuotteiden ja palveluiden myyntiä, mutta itse bisneksen pyörittäminen vaatii toimivan logistisen prosessin. Jo siinä vaiheessa, kun verkkokaupan perustaminen on agendalla, kannattaa verkkokaupan logistiikkaan paneutua ja nämä kyseiset prosessit suunnitella huolella, sekä verkkokaupan että ostajan näkökulmasta katsottuna.

Verkkokaupan palautukset

Verkkokauppaliiketoimintaa varten tarvitaan yleensä jonkinlainen varasto, jossa myytäviä tuotteita voidaan säilyttää. Varastoa tarvitaan sekä ennen ostoa ja toimitusta sekä myös mahdollisten palautusten yhteydessä. Tuotteiden kuljetukselle ostajan ja varaston välillä löytyy paljon eri vaihtoehtoja ja kuljetus- tai toimitustavassa kannattaakin ottaa huomioon, minne tavara toimitetaan ja millä aikataululla. Tämän lisäksi tuotteiden pakkaukset pitää ottaa huomioon – pakkauksen tulisi olla mahdollisimman pieni ja suunniteltu niin että se suojaa tuotteita tarvittavalla tavalla koko toimituksen ajan. Verkkokaupan palaustenhallintaa voi helpottaa erilaisilla työkaluilla, kuten esimerkiksi online-palautuslomakkeen avulla. Online- palautuslomake mahdollistaa sen, että verkkokaupan palautusilmoitus hoituu ostajan osalta helposti netissä. Myös rahapalautukset voi hoitaa helposti verkkokaupan maksujärjestelmän tarjoajan avulla.

 

Verkkokaupan logistiikan ulkoistaminen

Verkkokaupan logistinen toiminta voi olla hoidossa joko sisäisesti, tai sitten verkkokaupan logistiikkapalvelut voidaan ostaa ulkopuoliselta toimijalta. Logistiikkapalveluiden ulkoistaminen sekä verkkokaupan työkalujen hyödyntäminen säästää verkkokaupan resursseja. Kun kauppiaan ei tarvitse huolehtia joka ikisestä toimituksesta ja palautuksesta itse, voi hän sen sijaan keskittyä muihin tärkeisiin myyntiä kasvattaviin toimintoihin. Kun verkkokaupan logistiikka on joko täysin tai osin ulkoistettua on myös verkkokaupan kasvulle tilaa.

 

hymy_blogi

Verkkokaupan palautukset

Verkkokauppa ei voi välttyä palautuksilta. Tästä syystä myös palautustenhallinta tulisi huomioida logistisissa verkkokaupparatkaisuissa. Verkkokaupan palautusten ei tarvitse olla päänvaiva- sen sijaan toimivien palautustenhallintaa tukevien työkalujen avulla asiakkaiden tuotepalautukset hoituvat kuin tanssi. Palautusten suhteen on tärkeää muistaa toimittaa asiakkaalle palautus-ohje, jonka avulla hän osaa hoitaa palautuksen oikein, verkkokaupan toivomalla tavalla. 

Lue lisää siitä miten voit hoitaa verkkokaupan palautukset helposti->

Palautusten hoitamista helpottaa huomattavasti aiemmin mainitun online-palautuslomakkeen käyttäminen. Online-palautuslomakkeen avulla asiakas saa hoidettua palautuksen näppärästi netissä ja samalla palautussivulla voidaan hyödyntää lisämyyntimahdollisuus tarjoamalla asiakkaalle vaikkapa alennuskuponkeja verkkokauppaan. Palautuksen yhteydessä asiakkalle voi myös tarjota mahdollisuutta vaihtaa jo maksetun ostoksen maksutapa Erämaksuksi.

 

Lataa opas: Verkkokaupan automatisointi

    

Martina FlygarMartina Flygar

Kirjoittaja on Maksuturvan markkinointi- ja viestintäkoordinaattori

Topics: verkkokaupan logistiikka, verkkokaupan työkalut

Uusinta Twitterissä