Verkosta ostettiin taas enemmän kuin edellisvuonna

Kaupan Liiton tutkimuksessa kerrotaan, että Suomessa tehtiin verkko-ostoksia viime vuonna noin 6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Verkosta ostetaan yhä enemmän käyttötavaroita, kuten elektroniikkaa, josta jo 40 prosenttia ostetaan netistä - Suomen suurin verkkokauppa myynnillä mitattuna olikin viime vuonna Verkkokauppa.com. Myös vaatteita ostetaan netistä yhä paljon, mistä kertoo sekin että asiakasmääriltään suurin verkkokauppa vuonna 2018 oli Zalando.fi.

Vaikka suomalaiset ostavatkin hieman muita Pohjoismaalaisia enemmän ulkomaisista verkkokaupoista, joista varsinkin sellaiset jätit kuin eBay, Wish ja Amazon ovat houkuttelevia, niin usein suomalaiset kokevat kuitenkin saavansa kotimaisesta verkkokaupasta hyvää palvelua – tämä voisikin olla kiristyvässä kilpailussa suomalaisen verkkokaupan valttikortti! Kaikista verkkokaupoista asiakasarvioissa parhaiten pärjäsi viime vuonna ilahduttavasti Varusteleka.

Mahdollisuuksia ja haasteita

Asiakaspalvelu voi todellakin olla jatkossa sellainen asia, jolla suomalainen verkkokauppa pystyy kilpailemaan kansainvälisten jättien kanssa. Hieman ehkä huvittuneenakin olemme saaneet lukea juttuja siitä, miten ulkomailta tilatut tuotteet eivät ole olleet sinnepäinkään sitä, mitä ostaja on luullut tilanneensa – tällaisissa tilanteissa tilauksen palauttaminen ja rahojen hyvittäminen ei välttämättä sitten enää olekaan aivan yksinkertaista tai nopeaa. Tuki ja asiakaspalvelu ostoksen jälkeenkin on suomalaisille verkkokaupoille mahdollisuus palvella asiakkaitaan paremmin, jotta he palaisivat uudestaan ostoksille tai jopa kertoisivat hyvästä kokemuksestaan eteenpäin, jolloin verkkokauppa saa yhä uusia asiakkaita. 

Verkkokauppa_palautukset

Toinen mahdollisuus, tai haaste asenteesta riippuen, suomalaisille nettikaupoille on verkkokaupan siirtyminen mobiiliin. Kaupan Liiton tutkimuksessa verkkokaupan ennustetaan vahvistuvan erityisesti mobiilissa. Viime vuonna jo 39 prosenttia verkko-ostoksista tehtiin mobiililaitteella, ja jos kaupat eivät tarjoa mobiiliin ostamiseen sopivia ratkaisuja ja maksutapoja niin kauppa uhkaa karata ulkomaille – tässä siis suomalaisten verkkokauppojen haaste. Mahdollisuus piilee siinä, että Suomessa ollaan aina oltu teknologian edelläkävijöitä ja teknisesti kehittyneitä; nyt kun uutta teknologiaa ja mobiiliyhteensopivuutta tuotaisiin vielä enemmän verkkokauppaan niin oltaisiin jo todella hyvällä pohjalla.

Myös mobiilimaksutavat liittyvät olennaisesti verkko-ostosten tekemiseen mobiilissa. Suomessa ylivoimaisesti suosituin maksutapa verkossa on pankkinappi, eli maksaminen verkkopankin kautta omalta pankkitililtä. Nyt kun tähän on toteutettu mobiiliratkaisuja kuten Pivo ja Siirto, niin niiden tarjoaminen maksutapana verkkokaupassa on, sanotaanko nyt, keskeistä hyvän ostokokemuksen kannalta. Nämä uudet mobiiliratkaisut ovat moderneja versioita perinteisestä pankkinapista ja niitä on helppo käyttää mobiilissa, kun maksut voi hyväksyä pyyhkäisemällä ilman aina jossain laukun pohjalla olevien tunnuslukutaulukoiden etsimistä. 

Eurooppalaisen ja aasialaisen verkkokaupan välejä hiertää kovan kilpailun lisäksi erilaiset turvallisuus- ja laatustandardit. EU-standardien myötä kaikki säännökset täyttävä tuote voi olla suomalaiselle vähittäiskaupalle paljon kalliimpi kuin kiinalaiselle kaupalle – niinpä harvempi EU:ssa toimiva verkkokauppa voi myydä vaikka autolatureita ihan vitosella. Myös kuljetuskustannukset Suomen sisällä ovat (melko omituisesti!) kalliimmat kuin EU:n ulkopuolelta tulevien lähetysten päätemaksut. Suomalaisesta verkkokaupasta tilatut tuotteet voivat siis olla ihan syystäkin, ja oikeutetusti, kalliimpia kuin EU:n ulkopuolelta tilatut. 

Pysyykö verkkokauppasi kehityksessä mukana?

Tiivistettynä voidaan siis sanoa, että verkkokaupan kasvulle ei näy loppua. Kasvun myötä suomalainen verkkokauppa kohtaa varmasti joitakin haasteita, mutta saa myös uusia mahdollisuuksia. Haasteista voi selvitä ja mahdollisuudet voi käyttää hyödyksi, kun tietää mitä tekee ja panostaa omiin vahvuuksiinsa. Suomalaiset verkkokaupat pistävät ihan hyvin kampoihin ulkomaisille verkkokaupoille, mutta vielä meillä on parantamisenkin varaa. Tärkeää on tarjota suomalaisille kuluttajille heille sopivia tuotteita, hyvä ja mobiilissa toimiva verkkokauppa sekä myös mobiililaitteella helposti käytettävä maksutapavalikoima, unohtamatta kokonaisvaltaista asiakaspalvelua. Näillä eväillä suomalainen verkkokauppa on hyvissä asemissa, myös jatkossa.

Lue lisää Kaupan Liiton sivuilta.

Lataa opas verkkokaupan perustamiseen


Kirjoittaja

Viivi_AhlqvistViivi Ahlqvist

Tuotepäällikkö, Maksuturva
viivi.ahlqvist@maksuturva.fi

Viivi on verkkokauppa-alan moniosaaja - usean vuoden työkokemus monipuolisten työtehtävien parissa on antanut Viiville laajan näkemyksen kokonaisvaltaisesta yritystoiminnan kehittämisestä verkkokauppa-alalla. Viivi on kiinnostunut verkkokaupan kehityksestä ja omistautunut parantamaan ostokokemusta verkossa. 

Topics: verkkokaupan kehitys, verkkokauppa, kansainvälinen verkkokauppa

Uusinta Twitterissä