Kuluttajatuki

Maksuturva välittää maksusi verkossa. Olemme apunasi maksamiseen liittyvissä asioissa.

 

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Onko Maksuturvan kautta maksaminen turvallista?

Kaikki tiedonsiirto on salattua, joten maksaminen Maksuturvan kautta on aina turvallista. Emme myöskään luovuta tietojasi kolmansille osapuolille markkinointitarkoituksiin.

Maksaako Maksuturvan käyttäminen minulle jotain?

Ei. Maksuturva on aina kuluttajille ilmainen palvelu, joten emme peri siitä sinulta mitään maksua.

Tililtäni / kortiltani on mennyt maksu, jossa maksunsaajana on Maksuturva Group Oy / Suomen Maksuturva Oy, mitä tämä tarkoittaa?

Maksuturva on maksunvälittäjä, mikä tarkoittaa sitä, että verkkokauppojen tai –palveluiden maksut menevät meidän kauttamme kauppiaalle. Siksi Maksuturvan nimi näkyy tiliotteella tai korttilaskulla maksunsaajana. Jos sinulle on epäselvää, mitä maksu koskee, niin ole yhteydessä Maksuturvan asiakaspalveluun.

Haluan palauttaa tuotteen tai peruuttaa tilauksen, miten se tehdään?

Pääset tekemään muutoksia tilaukseesi Ostajan apulaisen kautta, mikäli palvelu on verkkokaupalla käytössä. Olet saanut linkin palveluun Maksuturvalta sähköpostilla tilauspäivänä sekä uudestaan, kun tilauksesi on lähetetty tai toimitettu. Jos et löydä viestejä sähköpostistasi (myöskään roskapostilaatikosta) niin ota yhteyttä Maksuturvan asiakaspalveluun.

Mikä on Ostajan apulainen?

Huomaathan, että kaikissa verkkokaupoissa ei välttämättä ole käytössä Ostajan apulaista. Jos Ostajan apulainen on käytössä, maksusi siirretään verkkokaupalle vasta, kun tilaus on kauppiaan tai kuljetusyhtiön ilmoituksen mukaan toimitettu ja tarkistusaika on umpeutunut. Tarkistusaika on verkkokauppakohtainen, ja sen aikana voit tehdä tilaukseen muutoksia Ostajan apulaisen kautta. 

Saat linkin Ostajan apulainen -palveluun sähköpostilla Maksuturvalta tilauspäivänä ja uudestaan, kun tilauksesi on lähetetty tai toimitettu. Tilauksen lähetyksen tai toimituksen jälkeen Ostajan apulainen -palvelussa mainitaan päivämäärä, johon asti sinulla on aikaa tehdä muutoksia. Tämän jälkeen maksu siirretään verkkokaupalle. Jos et jostain syystä saa tilaustasi, siinä on puutteita tai haluat tehdä siihen muutoksia, voit tehdä reklamaation tai ilmoittaa palautuksesta tai peruutuksesta Ostajan apulaisen kautta.

Jos et halua tehdä muutoksia tilaukseen niin sinun ei tarvitse tehdä mitään, vaan maksu siirretään verkkokaupalle tarkistusajan jälkeen. Jos verkkokaupassa ei ole käytössä Ostajan apulaista, ei tilauksiin voi tehdä muutoksia Maksuturvan kautta. Tällöin muutoksista on hyvä olla yhteydessä suoraan verkkokauppaan.

En ole saanut tilaustani, mitä teen?

Jos verkkokaupalla on käytössä Ostajan apulainen, voit tehdä esimerkiksi reklamaation palvelun kautta. Reklamaatio jäädyttää tilauksesi maksun, eikä sitä siirretä kauppiaalle ennen kuin kauppias on tehnyt tilaukseen hyvityksen tai reklamaatio perutaan. Reklamaatiosta menee myös automaattisesti viesti verkkokaupalle, jolloin kauppias osaa reagoida asiaan. Jos verkkokaupalla ei ole käytössä Ostajan apulaista, tulee sinun olla yhteydessä suoraan verkkokaupan asiakaspalveluun.

Miksi minun pitää ilmoittaa tilinumeroni maksun palautusta varten?

Joissakin tapauksissa, jos olet maksanut tilauksesi verkkopankista, sinun tulee ilmoittaa tilinumerosi Ostajan apulaisen kautta, jotta voimme palauttaa maksun sinulle. Tämä johtuu siitä, että emme kerää tai tallenna kuluttajien tili- tai korttitietoja ja jotta voimme palauttaa maksun sinulle, tulee meidän tietää palautustilin numero. Tilinumeron ilmoittaminen Ostajan apulaisen kautta on turvallista, koska kaikki tiedonsiirto on salattua ja tilinumeron pääset ilmoittamaan ainoastaan sähköpostiisi lähetetyn linkin kautta.

Mihin asti voin tehdä muutoksia tilaukseeni?

Eri verkkokaupoilla on erilaiset käytännöt sen suhteen, kuinka kauan voit ostajana tehdä muutoksia tilaukseesi Maksuturvan palvelun kautta, jos verkkokaupalla on Ostajan apulainen käytössä. Ostajan apulainen -palvelussa on mainittu päivämäärä, johon saakka sinulla on aikaa tehdä tilaukseen muutoksia palvelun kautta. Tämän jälkeen maksu siirretään automaattisesti verkkokaupalle.

Sinulla on aina kuluttajansuojalain etämyyntiä koskevan lainsäädännön mukainen 14 päivää aikaa tehdä muutoksia tilaukseesi, vaikka muutoksia ei voisikaan tehdä Maksuturvan kautta. Tällaisissa tapauksissa on hyvä olla suoraan yhteydessä verkkokauppaan. Huomioithan, että 14 päivän peruuutusaika ei koske kaikkia tuotteita tai palveluita, lue lisää täältä.

Mistä tiedän milloin tilaus lähetetään minulle tai milloin se saapuu?

Useimmiten tilauksen toimituksesta kannattaa olla suoraan yhteydessä verkkokauppaan. Tämä koskee varsinkin niitä verkkokauppoja, joilla ei ole Maksuturvan Ostajan apulainen -palvelua käytössä.

Mikäli verkkokaupalla on Ostajan apulainen käytössä, saat Maksuturvalta sähköpostin, kun kauppias on lisännyt tilaukseesi toimitustiedon. Jos tilaus on lähetetty kirjattuna lähetyksenä, voit seurata toimitusta Ostajan apulaisen kautta. Saat toimitusilmoituksen kuljetusyhtiöltä ja kun olet kuitannut tilauksen vastaanotetuksi kuljetusyhtiölle, tieto siirtyy Maksuturvalle ja saat sähköpostin, jossa neuvotaan mitä voit tehdä seuraavaksi jos haluat tehdä muutoksia tilaukseesi.

Maksuturva ei seuraa niiden tilausten toimitusta, joihin kauppias ei ole ilmoittanut seurantatunnusta. Näistä tilauksista saat sähköpostiisi ilmoituksen, jossa sanotaan että tilauksesi on lähetetty. Maksuturva antaa Ostajan apulainen -palvelussa tietyn päivämäärän, johon saakka voit tehdä tilaukseen muutoksia. Verkkokaupan asiakaspalvelusta saat lisätietoa tilauksen toimituksesta.

Miksi en ole saanut Maksuturvalta tilausvahvistusta sähköpostiini?

Sähköposti on ensisijainen yhteydenpitovälineemme ja Maksuturva voi lähettää sinulle tärkeää tietoa tilauksestasi sähköpostilla. Siksi on tärkeää, että olet tilauksen yhteydessä antanut toimivan sähköpostiosoitteen ja tarkistanut, ettei siinä ole kirjoitusvirheitä. Jos epäilet, että sähköpostiosoite saattaa olla virheellinen, niin ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Tarkistathan aika ajoin myös roskapostilaatikkosi, sillä jotkin sähköpostiohjelmat saattavat suodattaa viestimme roskapostiin.

Yritin ostaa laskulla / erämaksulla, mutta maksaminen ei onnistu, miksi?

Useimmiten syynä on kielteinen luottopäätös. Maksuturva ei näe tarkempaa syytä luottopäätöksen hylkäämiseen. Tällaisissa tapauksissa sinun kannattaa olla yhteydessä luotonmyöntäjään, joka Maksuturvaa käyttävissä kaupoissa on Lindorff Oy, Svea Ekonomi Ab tai Resurs Bank Ab.

Lindorff Oy
02 – 2700 550
eramaksu.fi@lindorff.com
www.lindorff.fi

Svea Ekonomi Ab
09 – 42 42 3330
asiakasinfo@svea.fi
www.svea.fi

Resurs Bank Ab Suomen sivuliike
09 - 622 4308
asiakaspalvelu@resurs.fi
www.resurs.fi

Yritin ostaa kortilla, mutta maksaminen ei onnistu, miksi?

Tarkistathan, että kortillasi on tarpeeksi käyttövaraa ja että se on aktivoitu etäkaupassa maksamiseen. Voit tarkistaa asian omasta pankistasi.

Minulla on laskun maksamiseen liittyvää asiaa, mihin olen yhteydessä?

Laskun maksamiseen ja eräpäivän siirtoon liittyvissä asioissa sekä muissa laskutusasioissa sinun kannattaa olla suoraan yhteydessä Lindorffiin, Sveaan tai Resurs Bankiin.

Lindorff Oy
02 – 2700 550
eramaksu.fi@lindorff.com
www.lindorff.fi

Svea Ekonomi Ab
09 – 42 42 3330
asiakasinfo@svea.fi
www.svea.fi

Resurs Bank Ab Suomen sivuliike
09 - 622 4308
asiakaspalvelu@resurs.fi
www.resurs.fi

 

Jäikö kysyttävää?

Asiakaspalvelu

(09) 4241 7040 arkisin 9:00 - 17:00
 
Kesällä palvelemme 18.6.2018- > arkisin 9:00-15:00
 

Poikkeuksia asiakaspalvelumme aukioloajoissa:

To 21.6 auki klo 9-13

Pe 22.6 suljettu