Jag har följt den omgående diskussionen om artificiell intelligens, AI en tid nu. Det som gör ämnet extra intressant är att det överlag väcker mycket känslor. I AI-diskussioner är det ofta två ämnen som kommer fram: 1: vad får man egentligen kalla för AI och 2: kommer artificiell intelligens att skapa fler arbetsplatser än vad den kommer att ta? I denna post, tänkte jag fokusera det första ämnet, men också se på hur AI påverkar Maksuturvas värld. Eftersom att succéstoryn ofta kräver lite mer än bra planering, tänkte jag se på detta från ett lite bredare perspektiv och från en mer teoretisk synvinkel, mer specifikt från en kvantmekanisk synpunkt.

Definitionen av AI utvecklas konstant och i samband med detta stiger också kraven på nivån eller standarden. Enkelt sagt, före vi hade alla de tekniskaprylar vi har idag, betydde artificiell intelligens att arbete som traditionellt utförts av människor kunde skötas maskinellt. Grunderna för och definitionen av AI kan man läsa t.ex. på Wikipedia. 

Tekoäly_jpg.

Grundidén till att grunda företagen jag representerar,  Maksuturva Group Oy och Maksuturva ICT Services Oy uppstod då jag i slutet av 2003 ställde en fråga åt författaren Pentti Järvinen, i detta skede arbetade jag ännu för OP-gruppen med utveckling av banktjänster och serviceplattformer. Frågan till Pentti handlade om varför ingen tidigare kombinerat logistisk vetenskap med information om betaltransaktioner för att på så vis kunna automatisera system och sköta saker mer effektivt. Vad har detta då med AI att göra? Vid det här skedet såg jag inte detta som artificiell intelligens utan mer som ett sätt att öka effektivitet genom att automatisera pengaflöden med hjälp av information från konsumentbeteende och leveransinformation.

När Maksuturva sedan grundades år 2007, och serviceplattformen började förverkligas år 2008, var vi antagligen den ända aktören i Finland som började styra pengaflödet mellan konsumenter och nätbutiker på basen av dynamisk logistisk information. Så är det säkert i dagens läge också. Den första personen från logistikbranschen som fick höra om vår idé var Kari Nykänen från dåvarande Itella, nu Posti Group. För tillfället har Posti Group fullt upp med att hållas med i digitaliseringen- lika som många andra företag i både Finland och Europa

Näkymät_jpg.

Efter att vi kört igång 2008, har vi integrerat mycket mer data än enbart logistisk information i betaltransaktions-processen. På sätt och vis kunde man jämföra Maksuturva med en Tesla utrustad med autopilot: kameror siktade åt olika håll monitorerar vår omgivning, det sedda processeras sedan till olika standarder som sedan i ett ögonblick utvecklas till direktioner och styrmanövrer. Här på Maksuturva, kollar vår plattform både på kundspecifik information som sparats i våra system och på dynamisk information som skapas 24/7 då en konsument använder vår service. Det finns en massa information som är till stor nytta när vi utvecklar högklassiga service upplevelser. Det nya PSD2-direktivet kommer att ytterligare förstora det dynamiska perspektivet vilket kommer att tillåta service som är betjänar både för konsumenter och merchants mer effektivt än någonsin förr. 

Kan detta kallas för artificiell intelligens? Det får läsaren bestämma, men för mig är det nog artificiell intelligens och som jag nämnde förut, stiger AI-nivån år efter år.  Redan i fem år har vi kallat våra tjänster intelligenta och därför är vår slogan ”Payments with intelligence.”

Hur kan då sådana här otroligakommersiellasuccéstoryn som Apple existera? Kan Finland bli föregångaren i kommersiellt burk av AI? Enbart med planering tror jag inte att Finland kan bli det, det krävs mycket mer- t.ex. passionerade ledare och en mod att kombinera olika faktorer. Som grund till denna tanke vill jag nämna diskussioner vi gått med Sari Ajanko, en business coach specialiserad på förändringsledarskap. Med Sari har vi funderat på sambandet mellan modern fysik, eller mer exakt kvantmekanik och framgångsrik förändringsledarskap. Blir det för invecklat? Jag skall försöka förklara vad jag menar: Apples grundare, Steve Jobs var suverän på att kombinera olika faktorer och således kunde han se på saker från en helt annan vinkel än många andra. Han såg hur helt oberoende faktorer kunde kombineras i Apples produkter som blev en succé. Jobs liv var fullt med kaotiska situationer och det var inte alltid lätt att handskas med honom. Ändå hade han en otrolig förmåga att förvandla livserfarenhet till något konkret som t.ex. datorer, mobiltelefoner, tabletter och andra av konsumenterna efterlängtade produkter. I dagens läge har vi t.ex. nylanserade Apple Pay. På ett lika vis skapar artificiell intelligens möjligheter, men det finns inte många som har passionen, intuitionen och bestämdheten att fatta beslut som kunde leda till succéstoryn som Apple. På grund av detta tror jag också att hard-core investerarna mer ofta investerar i personer istället för i färdiga produkter. På så vis är det trevligt att se att Finland, åtminstone på vissa business områden växer förbi andra länder. Skulle det nu vara tid för Finland att tro på sig själv- lika som ishockey landslaget gjorde under VM 1995?

Omenapuut.jpg

Nå vad har kvantmekanik, Steve Jobs och AI att göra med varandra? Konsept som Apple är något vi inte kan planera i förväg. Hjärnan bakom dessa konsept måste kunna förespå vilken del av produkt-utvecklingen blommar till näst och sedan kunna skapa förtroende i andra så att de också litar på att detta blir följande trend. Korrigeringar måste kunna göras kvickt så att man hålls med i digitaliseringen. För tillfället händer det så pass mycket nytt att det kan vara svårt att se vilka koncept som kommer att stå ut i mängden. Oftast krävs det mycket arbete före man kan skörda. 

 

 

 

 

Mikael_Smeds.jpg

 

Mikael Smeds

Skribenten är Maksuturvas VD och en av grundarna

 

Topics: PSD2, betalning, AI, Artificiell Intelligens

Senaste nytt i Twitter