D-Congress 2018

Martina Flygar
14.3.2018 12:45:16

D-Congress - mässan, nordens största mötesplats för digital handel, var åter en succée. År 2018 lockade mässan ett nytt rekord på 2000 deltagare, 105 utställare och 40 talare.  Årets D-Congress var en givande dag fullspäckad med aktuell branschinformation, intressanta diskussioner och inspiration.

Heta topics på årets D-Congress var bl.a. innovation, B2B-lösningar, en digitaliserad värld och GDPR. Det är väldigt viktigt för var och en på payments-branschen att förstå, och kunna utnyttja sina styrkor samt inse sina svagheter. Vad är det just vi är bra på? Hur kan vi samtidigt vara innovativa och skapa sådana lösningar som faktiskt fungerar? Under dagens lopp presenterade talare från olika företag och varumärken hur de förverkligat sina idéer och löst aktuella problem.

 

Köpupplevelsen ändrar i en digitaliserad värld

Vårt köpbeteende och hur vi blir bekanta med olika varumärken har ändrat radikalt under de senaste åren. Konsumenterna är vana med en enkel och sömlös köpupplevelse som fungerar oavsett vilken kanal de använder. Fler och fler handlar på nätet via mobilen, så nu är det dags för varje försäljare och tjänsteleverantör att anpassa sitt utbud för mobilplattformer. För försäljaren är detta en möjlighet att förnya köpupplevelsen helt och hållet. Med hjälp av fungerande stödfunktioner som t.ex. verktyg för returhantering och rapportering kan e-handlaren koncentrera sig fullt på att förbättra köpupplevelsen.

Maksuturva_D-Congress.png Martina, Robin från Masterpass och Tomas på mässan.

Populära betalsätt i Europa

En viktig del av köpupplevelsen är givetvis betalandet. Det lönar sig att erbjuda ett brett utbud av betalsätt så att det säkert finns en betallösning som passar varje köpare. Vilka betalsätt som är populära varierar väldigt mycket beroende av vilket land i Europa vi befinner oss i. I vissa länder är konsumenterna t.ex. väldigt bekväma med att betala via sin online bank medan man i andra länder gärna betalar med faktura eller kort. Mobilbetalningarna är en ökande trend över allt. PSD2-direktivet påverkar alla vilket inom sin tid också säkert kommer att påverka utbudet av betalsätt och hur olika leverantörer får rätt att komma åt konsumentens konto. Utvecklingen på betalbranschen kommer definitivt inte att ta slut, tvärtemot kommer utvecklingen mest troligen att fortsätta med fart. PSD2-direktivet hämtar en massa nya möjligheter för både e-handlare och tjänsteleverantörer och man kan bra säga att vi lever i en intressant tid.


GDPR kommer

Den 25 maj träder GDPR - General Data Protection Regulation, det vill säga de nya dataskyddsreglerna inom EU i kraft. Många känner att detta är en växande stressfaktor som orsakar gråa hår, men detta behöver inte alls vara någon dålig sak – för e-handlare kan GDPR öppna nya dörrar och ge möjlighet till att få ut mer värde på kunddatabasen. Under mässan var det mycket snack om GDPR och en kort föreläsning där det viktigaste gällande GDPR och marknadsföring sammanfattades kort och intensivt. 

Några viktiga punkter som kom fram under föreläsningen:

  • Rutiner och processer – se till att processerna är i skick och att uppgifterna kontrolleras med rutin
  • Uppgiftsminimering – en grundtanke med GDPR är att du skall ha så lite uppgifter som möjligt
  • The right to be forgotten – GDPR förstärker den enskilda individens rättigheter till att ha kontroll över sina personuppgifter

Läs mera om GDPR.

 Vi vill ännu tacka alla som deltog i vår #kysymaksamisesta goes Sweden-videoserie som vi producerade under mässan. Läs mera om #kysymaksamisesta här och kolla videorna från mässan.

 

  

 

  

Martina Flygar, Maksuturva

Martina Flygar

 Skribenten är Maksuturvas marknadsförings och kommunikationskoordinator.

 

 

Topics: D-Congress

Senaste nytt i Twitter