Mångsidiga betalsätt innebär att det är möjligt för kunden att betala i nätbutiken via nätbanken, med kredit- och debitkort, med faktura och delbetalning samt med mobilbetalning som t.ex. Masterpass och MobilePay. Varför är det då så viktigt att erbjuda ett omfattande utbud av betalsätt?

Redan år 2010 konstaterade Forrester i sin rapport (Understanding Shopping Cart Abandonment, 2010), att 26 % av köparna inte slutför köpprocessen ifall nätbutiken inte erbjuder det betalsätt som de föredrar. Då kunderna får välja bland flera olika betalsätt kan nätbutikens försäljning öka betydligt. Inte bara för den skull att köpprocessen i värsta fall kan avbrytas ifall betalsättet som köparen önskat använda saknas – i allmänhet ger också ett större urval av betalsätt nätbutiken en större trovärdighet i kundens ögon.

Mobilbetalning

På internationell nivå har kreditkortet alltid varit ett av de mest använda betalsätten i nätbutiken och det överlägset mest populära i exempelvis USA. I Finland har kreditkort alltid andvänts i en mindre omfattning, så det lönar sig således att erbjuda möjligheten att betala också med debitfunktion. I stället för kortets kredit debiteras då bankkontot direkt för betalningen. Det lönar sig att erbjuda alternativa betalningsmöjligheter med åtminstone följande kort: Visa, Visa Electron och MasterCard. Förutom kortbetalningar är det i dagens läge viktigt att erbjuda olika mobilbetalningssätt. Mobilbetalningens populäritet har ökat kraftigt under de senaste åren, antagligen på grund av att de är ett enkelt, snabbt och riskfritt sätt att betala. Andra riskfria betatsätt är t.ex.  PayPal där man kan betala med nätbankskoder, kreditkort eller pengar laddade på ett PayPal-konto- i det fallet behöver köparen inte lämna några som helst kreditkortsuppgifter i nätbutiken. Det är skäl att försäljaren kollar upp vilka betalsätt som är de mest populära bland köparna för tillfället och säkrar att det finns ett alternativ som passar alla.

I Finland har det alltid varit vanligt att betala med nätbankskoder, men då utbudet av betalsätt ökat har det blivit mer populärt med andra betalsätt också som t.ex. faktura och tidigare nämnda mobilbetalningar. Också flexibla delbetalningar är populärt bland konsumenterna. Med tanke på de finska kunderna är det synnerligen viktigt att alltså välja en sådan betaltjänstleverantör, vars tjänst innehåller ett mångsidigt urval av betalsätt med ett kontrakt. 

invoice_blogi_vas

Som tidigare nämnts, är  faktura och delbetalning också omtyckta betalsätt. En längre betalningsfrist gör det lättare att fatta köpbeslutet och tröskeln för att lägga in en beställning blir lägre när kunderna kan bekanta sig med produkten innan de betalar den. På det här sättet behöver kunderna inte vänta på att få pengarna tillbaka för det fall att de beslutar returnera produkten.

Det lönar sig också att erbjuda företag faktura som betalsätt. B2B faktura är ett enkelt betalsätt i handel mellan företag, och den gör det möjligt att göra större anskaffningar på en gång. Faktura är dessutom för försäljaren ett bekvämt betalsätt, eftersom att fakturatjänstleverantörerna bär kreditrisken och samtidigt sköter om att fakturorna skickas till kunden.

 Att betala över webben är en sak där försäljarens pålitlighet och betalsättens säkerhet har stor betydelse.

Trygga nätbetalningar är livsviktigt då kunderna ska vilja köpa produkter och tjänster över webben. Köparna kan exempelvis oroa sig över att deras kortuppgifter stjäls eller att de inte får de produkter de redan betalat för. Därför är det viktigt att poängtera att betalsätten some erbjuds är säkra. Dessutom finns det tjänster som inkluderar en nöjdhetsgaranti.  Med en nöjdhetsgaranti kan kundens risk elimineras helt och hållet då betalningarna går via en betaltjänsteleverantör och betalningen överförs till försäljaren först efter att kunden fått produkten. Då kunden kan handla på nätet helt problemfritt syns detta också i försäljningen.

hymy_blogi

Den slutliga kundupplevelsen blir sämre om kunderna inte får betala på det sätt som de önskar. Kunderna väljer hellst ett betalsätt som är bekant och känns tryggt, för de kan ofta uppleva det som jobbigt och osäkert att sätta sig in i en ny service. Nyttan med att erbjuda flera olika betalsätt kan förutom att öka konverteringsprocenten även inverka positivt på nätbutikens trovärdighet och brand image.

Undersökningar visar att förtroendet för en nätbutik i värsta fall kan sjunka om det endast erbjuds ett fåtal betalsätt. Betalsätten inverkar således helt tydligt på försäljningssiffrorna och därför är det skäl att nätshoppen satsar på sitt utbud av betalsätt.


 

Tomas_Lundqvist

Tomas Lundqvist

Account Director, Maksuturva Group Ab

förnamn.efternamn@maksuturva.fi

Senaste nytt i Twitter