En framgångsrik e-butik bygger på att det är både frestande och enkelt att lägga beställning på produkterna. Köpprocessen bör alltså vara så okomplicerad som möjligt. Det att kunden eventuellt tycker det är invecklat att handla får aldrig bli ett hinder för e-butiken att gå bra. I en online-butik kan handlaren på många sätt göra det lättare för kunden att bestämma sig för att göra inköp samt vägleda i själva köpprocessen och därigenom stimulera försäljningen.

En angenäm köpupplevelse

Webbplatsen ska fungera utan störningar så att den är hanterbar och kunden inte bara kan sköta sina affärer i e-butiken utan också tycker det är trevligt. God hanterbarhet innebär bl.a. att det känns naturligt att bläddra mellan sidorna, dvs. att besökaren kan gå runt på webbplatsen efter eget huvud. Sidornas struktur och innehåll ska alltså vara följdriktiga. Dessutom ska shoppandet, också betalandet, fungera friktionsfritt på alla slags skärmar för användningen av mobila enheter växer oavbrutet. Webbplatsens grafiska profil är också viktig. En redig design underlättar besökarens bläddrande, men dessutom bör e-butikens profil tilltala just din målgrupp.

Din målsättning är att fånga besökarna att göra inköp i din butik. Se alltså till att det blir så enkelt som möjligt att handla.

Fäst uppmärksamheten på hur hela kedjan fungerar, med början från en lätthanterlig köpkorg där det är lätt att rätta fel, håll också efter att andra funktioner är i skick. Visa också tydligt följande steg i shoppandet genom att använda väl synliga knappar som leder köparen framåt. Också betalsidan ska till sitt utseende framstå som en del av e-butiken så att köparen inte blir förbryllad och börjar tveka. Ostajan_hyodyt

Betalningen för beställningen är en viktig del av köpprocessen. Du vill väl inte att dina kunder låter bli att beställa bara därför att du inte tillhandahåller just det betalsättet som de önskar använda. Bered alltså kunderna tillfälle att betala sina inköp med traditionell nätbetalning samt credit- och debitkort och dessutom med PayPal, mot faktura eller som delbetalning. För att köpprocessen inte ska avbrytas i något skede ska du inte tvinga kunden att registrera sig i e-butiken eller ens att beställa nyhetsbrev.

E-butikens innehåll

Produktsidorna utgör e-butikens viktigaste innehåll. Produkterna ska indelas i kategorier på ett förnuftigt sätt så att de är lätta att hitta. Det lönar sig också att satsa på hur de läggs fram. Använd endast bilder av god kvalitet på produkterna för de är viktiga både när det gäller utseendet och trovärdigheten. Skriv informativa och allsidiga produktbeskrivningar och koncentrera dig i synnerhet på vad slags nytta kunden har av produkten. Ta in betygsättning av produkten på respektive sida. Möjligheten att kommentera och läsa andras åsikter hjälper folk att lita på dig och produkten. Korsförsäljning är merförsäljning när den är som bäst. Erbjud alltså kunderna även andra produkter som troligtvis intresserar dem på samma sida.

Det är lätt att handla från en pålitlig e-butik. Lägg in på dina sidor inlägg i sociala medier om att e-butiken och produkterna fungerar som de ska. Lägg in knappar för att dela i sociala medier både i anslutning till produkten och efter att kunderna har gjort sina inköp, det ger dem tillfälle att rekommendera butiken och produkterna för sina egna nätverk. Du kan också t.ex. samla de senaste twitterinpassen om din online-butik som lockbete på din webbplats.

Dessutom lönar det sig att placera certifikat om datasäkerhet eller motsvarande märken för tillförlitliga funktioner på webbplatsen, i synnerhet vid kassan.

En kundtjänst som sporrar att shoppa

En förstklassig kundtjänst gör butiken ännu bättre i kundens ögon och bidrar på så sätt till att såväl nya som återkommande kunder vill handla. Kunderna bör kunna kontakta dig på det sätt som passar dem, så fundera också på andra möjligheter att kontakta utöver telefon och e-post. Blanketter för kontakt och chat är populära verktyg för via dem är det exempelvis lätt att ställa frågor.

Erbjud dina kunder mångsidiga leveranssätt så att de kan ta emot produkten på det sätt som är lämpligt för dem. Det ska också vara en tillfredsställande upplevelse för kunden att returnera en produkt. När du ordnar så att kunderna behändigt kan återsända produkter, då säkerställer du att de vågar beställa av dig också i fortsättningen. Försäkra dig också om att din verksamhet är förenlig med bestämmelserna i den finska lagstiftningen.


Skribent

Magnus Enckell

Direktör, partners och kunder
Maksuturva Group Ab

förnamn.efternamn@maksuturva.fi

Senaste nytt i Twitter