Måttet på en framgångsrik nätbutik är helt enkelt hur väl den lockar besökare och konverterar dem att bli betalande kunder. För att maximera försäljningen satsar en framgångsrik nätbutik på fyra centrala funktioner: webbplatsens innehåll, användarupplevelsen, kundtjänsten samt på att kontinuerligt utveckla butiken att bli ännu bättre.

Locka kunder till nätbutiken

silta_blogiin

 

 

 

 

 

 

 

 

Webbplatsens innehåll och design är nyckeln när de gäller att locka kunder. Först måste du se till att din nätbutik kan hittas bland resultaten från sökmotorernas sökningar. En sökmotoroptimerad webbplats betyder bl.a. att texterna på webbplatsens sidor fungerar och nätbutikens kod är rätt uppbyggd. En välformulerad text innehåller olika uttryckssätt (m.a.o. också rubriker utöver själva brödtexten), namnen på produkterna är klart angivna och sidorna med produktpresentationer innehåller tillräckligt utförliga beskrivningar av produkten.

Butikens närvaro i sociala medier kan också ge dig större publik, så det är bra om butiken har en egen sida i olika kanaler. Sociala medier fungerar i själva verket också i motsatt riktning: om du lägger in en knapp på exempelvis produktsidan för att dela i sociala medier får dina kunder möjlighet att rekommendera din nätbutik och dina produkter, samtidigt ger de dig största möjliga synlighet.

Också designen är viktig när man vill fånga kunder. Nätbutiken ska dra till sig personer i just din målgrupp, så försäkra dig om att färgerna och bilderna tilltalar dem. Butiken ska dessutom ha en redig struktur så att kunderna hittar det som de letar efter. Dela således upp dina produkter i olika kategorier så att det blir så lätt som möjligt att hitta dem.

 

Gör shoppandet superenkelt

värikäs_blogiin.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gör det så enkelt som det någonsin är möjligt att lägga beställning på produkten. Det finns många sätt för att göra shoppandet enklare, men det viktigaste är ändå att säkerställa att själva köpprocessen fungerar smidigt. I praktiken betyder det här att

1) Nätbutiken fungerar i alla slags apparater oberoende av om köparen använder sig av dator, tablett eller smarttelefon. Det här gäller också betalsidan.

2) På webbplatsen finns en lätthanterlig köpkorg, dit köparen behändigt klarar att lägga (och också ta bort) produkter.

3) Kunderna tvingas inte registrera sig hos nätbutiken när de kommer till kassan. Kunderna får också välja det betal- och leveranssätt som passar just dem. Det tillhandahållna betalsätten bör således vara flera, förutom nätbetalningar bl.a. faktura och PayPal.
 

Ordna med en förstklassig kundtjänst

Surffaus_blogiin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kunder som upplever att de har fått dålig service i nätbutiken vågar oftast inte beställa från samma butik flera gånger. Kundtjänsten är av stor betydelse för att nätbutiken ska blomstra och är därför värd att satsa på. En bra kundtjänst fungerar via flera kanaler. Redan det är i sig välfungerande service när kunderna kan välja den form för att kontakta som passar dem bäst, exempelvis via telefon, e-post, live-chat eller en responsblankett.

Också leveransen och en eventuell retur av beställningen utgör en viktig del av den uppfattning som kunden bildar sig av butiken. Utöver mångsidiga sätt för leveranserna ska även returerna vara lätta att genomföra. Nätbutikens verksamhet ska vara överskådlig så att kunden alltid får uppdaterad information om produkterna som är till salu samt leveranstiderna. På det här sättet bygger du upp en allsidig service och håller dina kunder belåtna.

 

Utveckla och förnya

analytiikka_blogiin

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Du har väl i din användning något analysverktyg, med vars hjälp du kan följa upp hur din webbplats fungerar samt själva handeln? Mät kontinuerligt vad som fungerar och inte fungerar i din nätbutik. Samma sak gäller såväl finjusteringen av produktsortimentet som korrigeringarna på själva webbsidorna.

När du följer flera mätare, såsom antalet besökare, källan till deras sökningar, antalet procent av besökarna som loggade ut eller genomförde en transaktion, tiden som besökarna var uppkopplade till sidorna, den första och sista sidan för besöket o.s.v. klarar du att göra sådana omläggningar i din butik som sätter fart på försäljningen. Ersätt således informationen på din webbplats med något nytt emellanåt och basera beslutet att göra ändringar på mätresultaten.


Skribent

Mikael Smeds
Mikael Smeds

VD, Maksuturva Group Ab

förnamn.efternamn@maksuturva.fi

Senaste nytt i Twitter