Mobilbetalningar- en allmän benämning för alla betalningar där mobilen på något vis fungerar som hjälpmedel. När betalar man då mobilt? Jo, t.ex. då man överför pengar till vänner via mobiltelefonen, betalar uppköp med kontaktlös betalning eller handlar på nätet och väljer ett betalsätt som är optimerat för mobilen. 

Det finns massor olika betalsätt och nästan alla dessa fungerar på olika sätt. Mobilbetalningar sker oftast via två faser: först försäkras kundens rätt att göra betalningar genom att hon identifieras med stark elektronisk identifiering, t.ex. nätbankskoder. I den andra fasen sker själva betalningen- enligt förvalt betalsätt debiteras summan från t.ex. ett kreditkort eller direkt från ett bankkonto. I princip kan vi alltså definiera att alla betalningar där kunden identifieras med hjälp av en mobil är mobilbetalningar. Är mobilbetalningar följande kundvänliga betalalternativ som erbjuds i din nätbutik? 

 

8 aktuella, dels pinfärska och dels gamla bekanta betallösningar du vill utnyttja år 2017:

 

Nr 1. Betala med mobilappen

Ett vanligt betalalternativ då tjänsten som du köper är en mobillapplikation. Efter att appen laddats ner och användarens kortuppgifter kopplats in, sker debiteringarna automatiskt i samband med att tjänsten används. Användaren kan alltså göra uppköp enkelt och smidigt utan att lämna appen. 

För mången bekanta och redan vardagliga in-app-betalningar är skjutsbetalning med Uber, köp av bussbiljetter med HRT Mobilbiljett-appen och betalning av parkeringstid med EasyPark- eller Parkman- apparna. 

Efter att du en gång matat in dina betaluppgifter behöver du i fortsättningen endast godkänna betalningarna- appen sköter debiteringen automatiskt från det förvalda betalsättet.

 

Nr 2. MobilePay

MobilePay är en mobilapplikation, som ur användarens synvinkel fungerar lika som det ovan presenterade betalalternativet: kunden registrerar sig som användare och kopplar in sina kortuppgifter en gång, efter det ber appen om användarens godkännande då en betalning skall ske. 

MobilePay, till skillnad från föregående exempel, är ett universellt betalsätt som t.ex. i princip alla nätbutiker kan tillämpa. Då man handlar i en nätbutik med mobilen väljer man att betala med MobilePay, varefter mobilappen automatiskt öppnas så att användaren enkelt kan godkänna betalningen med en "swipe". Utöver detta kan privatpersoner både skicka och ta emot pengar, oberoende av var de har sina banktjänster. Då både sändaren och mottagaren använder appen kan pengar skickas enkelt- det ända som krävs är mottagarens telefonnummer. 

 

Ted Kyander, MobilePay"Ur konsumentens synvinkel borde mobilbetalning vara ett betalalternativ som är lätt att använda, rentav ett sätt som förenklar det nuvarande betalbeteendet. Tjänsten borde vara öppen för alla och kostnadsfri för användarna. Detta är det hemliga receptet till MobilePays framgång."

Ted Kyander
Senior Sales Manager, Mobile Pay




Nr 3. Masterpass

Masterpass är ett betalsätt, eller rentav en teknologi utvecklad av Mastercard. Masterpass fungerar som ett botten för bankernas digitala plånböcker, t.ex. Nordea Pay-appen och snart också Aktia Wallet-appen. Idéen med en digital plånbok är att alla kort- och leveransuppgiftter samlas på ett ställe, det vill säga i plånboken. Tack vare den digitala plånboken kan betalningar göras smidigt både i kortterminaler som stöder kontaktlös betalning och inom kort också i nätbutiker i Finland. En begränsande faktor är dock att den kontaktlösa betalningen än så länge stöds enbart av Andorid-mobiltelefoner. 

Mastercards Masterpass gör näthandel smidigare, framför allt via mobilen, då det ofta kan kännas knepigt och tidskrävande att fylla i långa formulär. När du shoppar på nätet med mobilen och väljer Masterpass som betalsätt, kan du använda de kort- och leveransuppgifter samlade i din digitala plånbok och dessutom godkänna uppköpen lätt. Utöver att handla med mobilen, kan du också använda Masterpass via en desktop. Då godkänns dock betalningen i den egna bankens mobilapp, ofta kallad Wallet. Kontaktlös betalning med Masterpass motsvarar i själva verket en kortbetalning, men istället för att mata in PIN-koden i 
betalterminalen knapprar du in den i bankens mobillapp.
  
 

Nr 4. PayPal

Med webb-tjänsten PayPal,  kan du betala både med betalkort eller med pengar du överfört till din profil. Den behändiga PayPal Express checkout -tjänsten, som redan funnits i fler år, underlättar näthandel genom att automatiskt fylla i dina betal- och leveransuppgifter då du vill göra ett uppköp. Genom att välja PayPal som betalsätt sköter du betalningar på nätet enkelt och smidigt. Det ända du behöver göra är att logga in och godkänna betalningen. Då du använder PayPal, godkänner du betalningen i appen vs. med Masterpass där betalningen alltid skall godkännas i den egna bankens digitala wallet.

Utöver webb-tjänsten erbjuder PayPal en mobilapp. Med appen kan man göra transaktioner till privatpersoner och t.ex dela på restaurangnotorna smidigt, enbart med hjälp av ett mobilnummer eller en epost-adress. 

 

Nr 5. Siirto-tjänsten

Siirto är en nationell mobilbetalningsplattform som banker i Finland kan utnytja som bas då de bygger upp sina egna mobiltjänster. Idag, erbjuder Nordea, OP och S-Banken Siirto-tjänster. Med Siirto kan bankernas kunder enkelt göra transakitoner från en mobil till en annan. Betalningen överförs till mottagaren med hjälp av ett mobiltelefonnummer. Transaktionen sker i realtid över bankgränser- sändaren och mottagaren kan alltså vara kunder i olika banker och ändå kommer pengarna fram direkt, det ända som krävs är att båda använder Siirto.


För tillfället kan Siirto användas till att göra transaktioner mellan privatpersoner, men senare kommer det också att vara möjligt att betala för uppköp både i butiken och på nätet. Troligen kommer vi att se en uppdatering i Siirto som  tillåter användarna, lika som i Masterpass och PayPal, att koppla in sina leveransuppgifter i profilen. Detta kommer att underlätta näthandel och möjligen leda till att Siirto t.o.m. någon dag kanske ersätter de betalsätt bankerna i dagens läge erbjuder. 

Bilden till höger: Skribentens egna Nordea Siirto-app, enbart några timmar efter att Nordea lanserat appen i mars.

 

Nr 6. Pivo

Pivo är en mobilapp som fungerar som en digital wallet. Tidigare kunde endast OP- bankens kunder kolla kontosaldot, betala med mobilen i butiken och skicka pengar till vänner med hjälp av mobiltelefonnummer. I dagens läge kan alla, oavsett vilken banks kunder de är, betala med appen då de handlar på nätet, lika som med t.ex. MobilePay. Debiteringen sker antingen från ett debit- eller kreditkort. 

Nätbetalningar kan göras enkelt både med mobilen och desktopen. Vid kassan väljer man Pivo som betalsätt, loggar in på mobilappen och godkänner sedan betalningen med en swipe. Betalningen godkänns alltid i Pivo-appen, oavsett om man shoppar via mobilen eller desktopen.

 

Nr 7. Kontaktlös betalning 

Du har kanske någon gång betalat för ditt kaffe genom att endast snabbt visa kortet till kortterminalen? Då har du gjort ett uppköp med genom kontaktlös betalning. Kontaktlösa betalningar innebär att uppköp under 25 euro görs genom att visa betalkortet till betalterminalen, utan att kortets PIN-kod matas in.  Detta är förvånansvärt mycket smidigare och snabbare än att sätta kortet i terminalen och sedan ännu mata in PIN-koden. Kontaktlösa betalningar kan göras med betalstickers, bankkort och telefoner som stöder NFC-teknik.

Nordea Pay och OP Pivo- kunder som har en mobil som stöder NFC-betalningar kan göra större uppköp genom att godkänna betalningen genom att mata in PIN-koden i sin mobil. I framtiden kommer också Aktia Wallet att erbjuda större uppköp med NFC-mobiler. För tillfället fungerar NFC-tekniken endast på Android mobiltelefoner.

 

Nr 8. SMS-betalningar 

SMS betalningar är transaktioner som görs via textmeddelanden som skickas från en mobiltelefon. Vanligtvis används denna typ av transaktioner då man köper biljetter till transport eller evenemang. En liknande typ av betalningar är uppringning till servicenummror, som kostar t.ex. per minut. Denna sorts betalningar kan ibland vara behändiga. Dock sker debiteringen i ett senare skede och kostnaden läggs till på abonnemangets faktura, så ifall man har några restriktioner på abonnemanget kan det vara att betalningen inte kan göras.

 

Mikael Smeds, MaksuturvaMikael Smeds

Skribenten är Maksuturva Groups VD och en av företagets grundare. Före grundandet av Maksuturva arbetade Mikael 9 år i OP-gruppen, framförallt med utveckling av inhämska och europeiska betallösningar.

Mikael är en ivrig utvecklare och pilotanvändare av nya innovationer. Det nya PSD2-direktivet och möjligheterna som följer hör till Mikaels professionella ambitioner.

 

Topics: PSD2, e-handel, mobilbetalning, mobil, betalning, betala med mobilen, webbshop, in-app betalning

Senaste nytt i Twitter