Konsumentsupport

Maksuturva förmedlar din betalning på nätet. Vi finns här för dig då du har frågor gällande betalningen.

 

Vanliga frågor

Är det tryggt att betala via Maksuturva?

All dataöverföring är krypterad, så det är alltid tryggt att betala via Maksuturva. Vi ger inte heller dina uppgifter till tredje parter i marknadsföringssyfte.

Kostar det något om jag använder Maksuturva?

Nej. Maksuturva är en tjänst som alltid är gratis för konsumenten. Vi tar inte någon avgift då din betalning förmedlas via Maksuturva och du därmed använder tjänsten. 

Betalningen har gått från mitt konto / mitt kort och som betalningsmottagare står Maksuturva Group Ab / Suomen Maksuturva Oy, vad betyder det här?

Maksuturva är en betalningsförmedlare, vilket betyder att betalningarna till nätbutiker eller för tjänster på webben går via oss till försäljaren. Därför står det Maksuturva som betalningsmottagare på kontoutdraget eller kortfakturan. Om det är oklart för dig vad betalningen gäller bör du kontakta Maksuturvas kundtjänst.

Jag vill returnera varan eller backa min beställning, hur går jag till väga?

Du kan göra ändringar i din beställning via Köparens hjälpreda- tjänsten i fall att nätbutiken erbjuder den. Vid samband med att du gjorde din beställning har du fått en länk till servicen i Maksuturvas orderbekräftelsemejl samt i mejlet om att beställningen är levererad som du fått efter att du mottagit beställningen. Om du inte hittar mejlen i din e-post (och inte heller i boxen för skräppost) bör du kontakta Maksuturvas kundtjänst.

Vad är Köparens hjälpreda?

Observera att alla nätbutiker inte nödvändigtvis erbjuder Köparens hjälpreda- tjänsten. Köparens hjälpreda är en tjänst som säkerställer att din betalning överförs till nätbutiken först efter att försäljaren eller transportföretaget har meddelat att beställningen är levererad och efter att tidsfristen för att kontrollera beställningen gått ut. Tidsfristen bestämmer nätbutikerna själv och under den tiden har du möjlighet att göra ändringar i din beställning.

 

I meddelandet du fått per mejl från Maksuturva om att beställningen är levererad, nämns ett datum. Fram till det har du tid att göra ändringar. Efter det överförs betalningen till nätbutiken. Ifall du av någon orsak inte får din beställning, den är bristfällig eller du vill göra ändringar i den kan du göra detta i Köparens hjälpreda- tjänsten.

 

Om du inte vill ändra något i beställningen behöver du inte göra något alls, då överförs betalningen till nätbutiken efter att tidsfristen för kontroll passerat. I fall att nätbutiken inte erbjuder Köparens hjälpreda- tjänsten går det inte att göra ändringar i beställningarna via Maksuturva. I så fall är det bäst att kontakta nätbutiken direkt.

Jag har inte fått min beställning, vad gör jag nu?

Om nätbutiken erbjuder Köparens hjälpreda- tjänsten kan du t.ex. via tjänsten göra en reklamation eller meddela om en retur. Reklamationen fryser betalningen för din beställning och betalningen överförs inte till försäljaren före ärendet är uppklarat eller före du själv dragit tillbaka reklamationen eller lämnat meddelande till Maksuturvas kundtjänst om detta. Det går också automatiskt ett meddelande om reklamationen till nätbutiken så att försäljaren kan agera. Ifall nätbutiken inte erbjuder Köparens hjälpreda- tjänsten bör du kontakta nätbutikens kundtjänst direkt.

Varför ska jag uppge mitt kontonummer för att få återbetalningen?

I vissa fall, då betalningen gjorts via nätbanken bör du ange ditt kontonummer för återbetalning pga. att Maksuturva inte sparar några uppgifter gällande nätbanksbetalningar eller kortbetalningar. Om du gjort en ändringsbegäran för din beställning i Köparens hjälpreda- tjänsten bör du ange ditt kontonummer för att kunna få en återbetalning. Det är fullständigt tryggt att ange kontonumret i tjänsten då du enbart slipper till tjäntsten via din personliga länk.

Hur länge kan jag göra ändringar i min beställning?

Nätbutikerna som erbjuder Köparens hjälpreda har olika slags praxis för hur länge du som köpare kan ändra din beställning via Maksuturvas tjänst. I Maksuturvas mejl om att leveransen har gått fram nämns det ett datum -  fram till datumet har du tid att göra ändringar via Köparens hjälpreda. Efter det överförs betalningen automatiskt till nätbutiken.

Hur vet jag när beställningen skickas till mig eller när den kommer?

Du får ett mejl från Maksuturva när försäljaren har kompletterat din beställning med uppgifter om att leveransen gått. Om beställningen har skickats som en rekommenderad försändelse kan du följa leveransen i Köparens hjälpreda- tjänsten. Du får ett leveransbesked från transportbolaget och när du kvitterat att beställningen är mottagen går informationen vidare till Maksuturva, som skickar dig ett meddelande om leveransen per mejl med råd om vad du härefter kan göra ifall att du vill göra ändringar i din beställning.

 

Maksuturva följer inte upp leveransen av sådana beställningar där försäljaren inte har uppgett något uppföljningssignum. För sådana beställningar får du ett mejl om att du kommer att få din beställning inom några dagar. Maksuturva anger i meddelandet ett bestämt datum, fram till vilket du kan göra ändringar i din beställning. Nätbutikens kundtjänst ger ytterligare information om leveransen av beställningen.

Varför har jag inte fått någon orderbekräftelse från Maksuturva i e-posten?

Mejl är vår primära kommunaikationskanal och Maksuturva kan skicka viktig information om din beställning till din e-post. Därför är det viktigt att du i samband med att du gjorde beställningen har uppgett en korrekt, fungerande e-postadress och kollat att där inte smugit in något skrivfel. Ifall du misstänker att det kan vara något fel i e-postadressen bör du kontakta vår kundtjänst. Kolla också emellanåt din box för skräppost för filtren i vissa e-postprogram kan eventuellt dumpa våra meddelanden i skräpposten.

Jag försökte handla med faktura/ delbetalning men lyckas inte betala, varför?

Vanligtvis är orsaken ett negativt kreditbeslut. Maksuturva ser inte närmare vad som är skälet till att kredit inte har beviljats. I sådana fall lönar det sig att du kontaktar kreditgivaren som i butikerna som tillämpar Maksuturva är Svea Ekonomi Ab, Resurs Bank Oy eller Lowell Suomi Oy.

Lowell Suomi Oy
02 – 2700 550
eramaksu.fi@lowell.com
www.lowell.fi

Resurs Bank
09 - 622 4308
asiakaspalvelu@resursbank.fi
 

Svea Ekonomi Ab
+358 (0)9 42 423330
asiakasinfo@svea.fi
www.svea.fi

Jag försökte handla med kort men lyckas inte betala, varför?

Kolla att det finns tillräckligt medel på ditt kort och att det är aktiverat så att du kan betala i nätbutiken. Du kan kontrollera saken via din bank.

 

Jag har ett ärende som gäller betalningen av en faktura, vart ska jag vända mig?

När det är fråga om att betala en faktura eller flytta fram förfallodagen, likaså i andra ärenden som gäller fakturering lönar det sig att du kontaktar Svea, Resurs Bank eller Lindorff direkt.

Har du ytterligare frågor?

Kundtjänst

+358 9 4241 7040 (vardagar 9:00 - 15:00 )
kundtjanst@maksuturva.fi