E-butikernas verksamhet bygger på principen om kundtillvändhet. Vanligtvis har man satsat på att butiken ska ha ett tilltalande utseende och shoppandet vara rikt på upplevelser. Affärerna går skenbart bra, men en handlare som drömmer om tillväxt måste också beakta rutinerna för att hantera undantagssituationer som kan uppstå efter uppköpen.

tehosta-tuotepalautuksia

















I Finland har konsumenterna i distanshandeln 14 dagars returneringsrätt som omfattar så gott som allt. Kunderna vill annullera eller returnera produkter, kontakta kundservicen eller lämna respons enligt samma regler som de har handlat från e-butiken: när som helst på dygnet och med minsta möjliga besvär.

För e-butiken kan detta krav förorsaka huvudbry. Enbart returneringen av produkter – för att inte tala om returneringar som gäller en del av beställningen och behandlingen av reklamationer – kräver mycket manuellt arbete: i allmänhet minst en person i kundservicen, en som tar emot och kontrollerar retursändningen, en person som har tillgång till kontot och en bokförare deltar på sätt eller annat i varje returnering.

Ineffektiva processer i bakgrunden naggar på resurserna – som exempel en
e-butik i klädbranschen

När retursändningarna behandlas manuellt växer risken för fel och mycken dyrbar arbetstid går förlorad. En analys av exempelvis aktörer i klädbranschen ger för handen att av produkterna som beställts från e-butiker inom denna bransch returneras vanligen cirka 25 % inte ens 50 är ett procenttal av aldrig skådat slag. Att ta hand om en enda returnering tar med alla faser lätt omkring en halv timme, och det kostar enligt genomsnittliga arbetskraftskostnader ungefär 12 euro för företaget. När returneringarna uppgår till 25 % betyder detta att redan 1000 returneringar medför kostnader upp till 3000 euro.

En snabb uträkning avslöjar hur returneringsprocesser som sköts manuellt bromsar upp affärsverksamheten så att tillväxten avtar och ger en känsla att det är svårt att sköta sina ärenden. Inte ett enda företag har råd att mista kunder på den grund att kundservicen och retursändningarna inte fungerar eller är långsamma. I de sociala mediernas värld sprids också ryktet snabbt från en kund till en annan.

Hur kan returneringsprocesserna effektiviseras?

Som svar på detta problem har vi utvecklat e-köparens Nöjdhetsgaranti. Garantin automatiserar kundservicen, kassaflödet och registreringarna i bokföringen i situationer som gäller returneringar och annulleringar. E-butiken behöver endast kvittera att retursändningen är mottagen och godkänd. Kunden får tillgång till en elektronisk servicekanal för e-köparen, där han eller hon kan administrera sin beställning när som helst och från vilken terminal som helst.

Ju mer din e-butik säljer, desto mer sparar du med hjälp av Nöjdhetsgarantin, för vår service ingår i månadspriset för vår betallösning och medför inga transaktionsbestämda kostnader.

Läs mera om Nöjdhetsgarantin »

Ta kontakt så berättar vi mera »

Maksuturva Media

Olemme koonneet tänne lehdistölle tarkoitetut valokuvat ja muut materiaalit. Laajemman valikoiman löydät *STT-lehdistöpalvelusta ja YouTube-kanavasta.

 

Lataa Maksuturvan logo

rgb_Maksuturva_solid.png   rgb_Maksuturva_wire_black.png   rgb_Maksuturva_wire_white.png

maksuturva-macbook.png

Senaste nytt i Twitter